وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
یکی از مضامین مهم حج، مراسم برائت از مشرکین است
۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ۱۳:۴۲ 106
بانوی اندیشمند لبنانی:

یکی از مضامین مهم حج، مراسم برائت از مشرکین است

استاد دانشگاه جامعه المصطفی و فعال فرهنگی لبنانی، با بیان این که یکی از مضامین مهم حج، مراسم برائت از مشرکین است، تاکیدکرد: باید بیاموزیم که چگونه از شیطان بزرگ که امروزه همان آمریکا است، اعلام برائت کنیم، همانطور که از شیطان ملعون اعلام برائت می‌کنیم.


به گزارش خبرگزاری تقریب، "ایمان محمد حرب" در وبینار «حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایت مشرکین» که امروز (سه‌شنبه) به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تأکیدکرد: خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم به مسئله وحدت اسلامی اشاره کرده است که از جمله آنها این آیه است: " إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ" خداوند در آیه دیگری فرموده است " وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا ".

وی افزود: تمسک به ریسمان الهی در این آیه مبارک فرمانی از جانب خداوند است که باید از آن اطاعت کرد زیرا خداوند هیچ آیه‌ای را بیهوده و بدون حکمت نازل نکرده است. این آیه همچنین نمایانگر اصل محکمی است که مسلمانان می‌توانند با استناد به آن متحد شوند و هدفی یکپارچه و متحد را در پیش بگیرند و در یک مسیر حرکت کنند، تا دچار اختلاف و چند دستگی نشده و به گروه‌ها و فرقه‌های دور از هم  که دارای تعصب‌های مذهبی و فرقه‌ای هستند تبدیل نگردند و در مقابل استکبار جهانی سر فرود نیاورند.

این فعال فرهنگی لبنانی خاطرنشان کرد: همانطور که در این حدیث شریف آمده است "مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى" پیامبر اکرم (ص) در این حدیث، به شکل و کیفیت روابط بین مسلمانان و محبت آنها به یکدیگر و همکاری آنها اشاره کرده است، به صورتی‌که همگی مانند اعضای یک پیکر هستند.

ایمان محمد حرب با اشاره به اهمیت تجمع در امور عبادی گفت: به‌عنوان مثال در نماز جمعه ما همگی با نظم در کنار یکدیگر و رو به قبله می‌ایستیم و به صورت هماهنگ نماز می‌خوانیم. و خداوند نیز به خاطر فضیلت همین اجتماع، اجر و ثواب را چندین برابر می‌کند و می‌گوید که اگر فقط عبادات یکی از این افراد پذیرفته شود، عبادات بقیه نیز پذیرفته خواهدشد.

وی افزود: همچنین در فریضه حج می‌بینیم که جمعیت مسلمانان از همه مناطق دنیا در یک مدت زمان مشخص از سال در یک جا جمع می‌شوند، تا یکدیگر را بشناسند و از دانش و تجارب و مسائل مورد اهتمام یکدیگر آگاه شوند و از افکار و اندیشه‌های یکدیگر در بزرگترین تجمع بشریت در دنیا استفاده کنند.

استاد دانشگاه جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: یکی از مضامین مهم حج، مراسم برائت از مشرکین است که امام خمینی (قدس سره) بر آن تأکید کردند تا بیاموزیم که چگونه از شیطان بزرگ که امروزه همان آمریکا است، اعلام برائت کنیم، همانطور که از شیطان ملعون اعلام برائت می‌کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص حج امسال، گفت: ایشان در سخنان خود تأکید کردند که مراسم برائت از مشرکین امسال بارزتر از همیشه است و حج امسال، حج برائت است.

ایمان محمد حرب تأکیدکرد: بر امت اسلامی است که با توجه به وظیفه انسانی خود و قبل از وظیفه دینی، برای وحدت با یکدیگر و کمک به اهالی غزه و سراسر فلسطین بشتابند. اگر مسئله فلسطین و نسل کشی جمعی مردم آن و سیل خون‌‌های بیگناهانی که در آنجا ریخته شده، اکنون باعث اتحاد ما نشود، پس دیگر چه زمانی می‌خواهیم با یکدیگر متحد شویم.

وی افزود: حمایت واقعی محور مقاومت از مردم فلسطین، اقدام بزرگی است که ثابت می‌کند هنوز در امت اسلامی مردان بزرگی حضور دارند که به عهد خود وفا کرده و به جبهه اسلامی "لبیک اللهم لبیک" گفتند، و مردانه و با عزت و شرف ایستادند و خون‌ خود را فدای مسجد الاقصی و  اهالی مظلوم غزه کردند.

ارسال نظر