وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
یادداشتی به بهانه سخنان تفرقه انگیز عده ای لندن نشین!
۱۴۰۳/۰۶/۰۴ ۱۲:۱۰ 196
حرمت و احترام به خون، مال، عرض و ناموس اهل سنت در فقه شیعه

یادداشتی به بهانه سخنان تفرقه انگیز عده ای لندن نشین!


به قلم: مهدی فرمانیان

استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب


چندی پیش فردی به نام واقعی یا مستعار قریشی به زبان عربی، کلیپی در فضای مجازی پخش کرد و بیان داشت: «هر سنی، وهابی است. هر سنی، ناصبی و نجس است و ...» و عباراتی را به کار برد که باعث ناراحتی اهل سنت شد و برخی درخواست داشتند تا دیدگاه  دقیق و صحیح فقهاء و علمای شیعه در این زمینه بیان گردد. در ادامه نکاتی تقدیم می گردد:


1.  این کلیپ نشان می دهد این شخص اطلاع دقیق و درستی از مذاهب و جریان های فکری اهل سنت ندارد. از نظر علم ملل و نحل شناسی هر مسلمانی در سه دسته مذاهب فقهی، کلامی و صوفی تقسیم می شود که در کتاب درآمدی بر فرق تشیع و درآمدی بر فرق تسنن بیان شده است.


2.  بزرگان و فقهای شیعه می دانند اهل سنت از نظر کلامی به سه دسته اشاعره، ماتریدیه و اهل حدیث تقسیم می گردند و وهابیت یک گروه کوچکی است که اشاعره و ماتریدیه و صوفیان، وهابیان را قبول ندارند. اینکه فردی بگوید هر سنی، وهابی است نشان از بی اطلاعی ایشان از اهل سنت است. بیش از یک میلیارد سنی، مخالف وهابیت اند. 


3.  ناصبی در فقه شیعه به فردی اطلاق می شود که بغض اهل بیت را داشته باشد و علمای شیعه می دانند که اکنون به ندرت ناصبی در جهان اسلام پیدا می شود. زیرا امروزه اهل سنت، صوفیان و دیگر مذاهب اهل سنت  محبت بسیاری نسیت به اهل بیت علیهم السلام دارند. اینکه فردی بگوید همه اهل سنت ناصبی هستند نشان از عدم اطلاع او از مبانی شیعه و یا غرض ورزی وی است. در فقه شیعه در کتاب طهارت، ذیل بحث از کافر، به موضوع ناصبی پرداخته شده است.


4.  فقهای شیعه، اهل سنت را مسلمان دانسته و تمام احکام اسلام را بر اهل سنت بار می کنند. لذا سخنان این شخص در آن کلیپ نظر شخصی خودش است که با مبانی فقه شیعه هم سازگار نیست. جواز ازدواج با اهل سنت، جواز خرید و فروش، جواز دفن در قبرستان، اطاعت از حاکم اهل سنت و صدها مساله دیگر که در فقه شیعه آمده است نشان از این است که در فقه شیعه، خون و مال و عرض و ناموس اهل سنت محترم است. حتی مقام معظم رهبری غیبت اهل سنت را هم جایز نمی دانند. اینکه شیعه و اهل سنت بیش از هزار و چهارصد سال است در کنار هم زندگی کرده اند، نشان از این است که هر دو گروه، گروه دیگر را مسلمان و پاک می دانند.


5.  در هر مذهبی عده ای افراط کرده و سخنانی می گویند که باعث تفرقه و اختلاف میان مذاهب شده و حال آن که تعداد این افراد کم است، اما چون حرف های خلاف مبانی مذهب می زنند، بسیار دیده می شود. باید میان فتاوای فقهی و حرف های خطابی و منبری فرق گذاشت.


6.  در این زمینه محققان را به چند کتاب ارجاع می دهم. این کتابها بدون روتوش مواضع علماء و فقهای شیعه را بیان کرده و نشان داده اند که اکثر قریب به اتفاق شیعه قائل به اسلام اهل سنت هستند:


-  یک: کتاب تکفیر مخالف از منظر علمای امامیه که دکتر محمد انصاری تالیف کرده و دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرده است. در این کتاب نشان داده که همه علمای شیعه، نظر صاحب حدائق را مردود دانسته و اسلام اهل سنت را ثابت کرده اند. 


-  دو: کتاب تکفیر در ترازوی فقه شیعه، تالیف دکتر نسرین میانجی، چاپ نشر ادیان. این کتاب با بیان ضوابط تکفیر از دیدگاه فقه شیعه، تمامی اظهار کنندگان به شهادتین را مسلمان می داند.


-  سه: کتاب تکفیر در شیعه، تهمت یا حقیقت،‌ تالیف محمدعلی جابری، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره). این کتاب اثبات کرده عالمان شیعه، به پیروی از اهل بیت (ع)، همواره به اسلام اهل سنت فتوا داده و هیچگاه به نجاست و جواز لعنشان حکم نکرده اند.

 

پی نوشت:

«سال هاست جریانی خاص در لندن با بودجه های کلان با منشا نامعلوم، کلیپ ها و سخنانی را در شبکه های ماهواره ای علیه علمای شیعه و سنی منتشر می کنند که چیزی جز هزینه برای عالم اسلامی نداشته است. چگونه می توان به آنها و فعالیت هایشان نگاهی مثبت داشت و حال آنکه سخنانی را مطرح می کنند که اساسا به لحاظ علمی جایگاهی ندارند و فقط هزینه سازی برای شیعه و سنی بوده اند. کلیپی که درباره اهانت به اهل سنت توسط شخص لندن نشین مطرح شده است. با توجه به نوع پوشش و چهره و لباس نشان دهنده راه جریان خاصی است که از سال ها پیش در لندن به دنبال توهین به علمای شیعه و سنی و تفرقه میان مذاهب جهان اسلام بوده است. این جریان خاص با حضور جوانی تازه نفس با شکل و ظاهر افراد قبل از خود همچنان همان مسیر لعن و دشنام را دنبال می کنند.»

 

منبع:

http://muslimna.ir/

ارسال نظر