وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره شوق سفر حج
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۲:۵۸ 588

یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره شوق سفر حج

یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره شوق سفر حج

رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مطالعه برخی کتاب ‌ها یادداشتی در ابتدای آن می‌ نویسند. این یادداشت ‌ها برخی در نقد و بیان اشکالات موجود در کتاب‌ هاست. بعضی هم در تعریف و تحسین نویسنده و نوشته‌ اش.

سی و یک سال پیش و بعد از مطالعه‌ کتاب «سفر به قبله» که سفرنامه حج هدایت ‌الله بهبودی است، حاشیه ‌نوشته‌ ایشان از جنس دیگری بود. متن ذیل دستخط دل ‌نوشته ‌ای است که در حال و هوای دلتنگی زیارت خانه‌  خدا نوشته شده و به همراه تصویری از حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم حج در سال 1358 منتشر می‌شود:

«این کتاب مرا باز در شور و حال حسرت‌آلود زیارت خانه‌ ی خدا و حرم رسول‌الله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سالهای دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافته ام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان می ‌توانست در خط حج قرار بگیرد .. و من نمی‌توانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حمله‌دار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمی‌توانست و جرأت نمی‌کرد نام مرا در فهرست حاجی ‌های خود -چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود .. و این امید، اگرچه با حج ده روزه ‌ی سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزنده‌ تر و مشتعل ‌تر شد .. در سالهای ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم .. اما امروز ..؟ شور و اشتیاقی بی‌ سکون و امیدی تقریبا فرو مرده .. تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامه‌ ها یا شنیدن آنها است که خود باز افزاینده ‌ی شوق نیز هست.

این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده! زیارت قبول10/12/70

ارسال نظر