وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
چرا اسماعیل هنیه به غزه نمی رود؟
۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ۱۰:۳۲ 608
یادداشت

چرا اسماعیل هنیه به غزه نمی رود؟

علی مقدس

برخی کاربران، فارغ از هر رویکردی به حماس، این سوال را مطرح می کنند که چرا اسماعیل هنیه همچون زلنسکی، در خط مقدم نبرد با اسرائیل حضور ندارد؟! چرا هنیه و دیگر رهبران حماس،حوادث غزه را از خارج فلسطین،یعنی (قطر) مدیریت و رهبری می کنند؟!

در حال حاضر تنها راه ممکن برای ورود هنیه و دیگر رهبران حماس به غزه، قاهره است. رهبران حماس بدون عبور از مصر نمی توانند به خارج سفر کنند و بایستی پیش از اقدام به هر سفر خارجی، موافقت مصر را به دست آورند. هنیه که در سال 2020 برای به دست آوردن موافقت مصر، حدود پنج ماه انتظار کشیده بود، سرانجام موفق به دریافت مجوز سفر به خارج از نوار غزه شد اما هنگام بازگشت متوجه شد حاکمیت مصر، از ورود او به قاهره برای رفتن وی به غزه ممانعت می کند زیرا دولت مصر تردد هنیه و دیگر رهبران حماس را به شفاف سازی پیرامون مقصد و اهداف سفرها، ملزم نموده بود و پرهیز از سفر به ایران از جمله این شروط بود.

 مصر و چند کشور دیگر، از رهبران حماس خواسته بودند تا در مراسم تشییع جنازه شهید حاج قاسم سلیمانی شرکت نکنند، اما سازمان حماس همۀ خواسته ها و سفارش ها را نادیده گرفت. اسماعیل هنیه در بهمن 98 نوار غزه را به مقصد سفر به برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و عمان ترک کرد، اما مقامات مصر، پیش از آغاز این سفر به رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرده بودند که باید قصد سفر به تهران را نداشته باشد اما حماس نه تنها برنامه سفرهای خارجی اسماعیل هنیه را اعلام نکرد بلکه هیچ تعهدی مبنی بر این که هیئت حماس به تهران سفر نمی کند، نداده بود تا اینکه هیئت حماس به منظور شرکت در مراسم تشییع پیکر و عزاداری شهید سلیمانی، برای سومین بار وارد تهران شد.

▫️دولت مصر و دیگر حکام عربی که پیش از این حضور مکرر رئیس دفتر سیاسی سازمان حماس در تهران را به معنای پیوستن حماس به جبهه مقاومت با محوریت ایران می دانستند،نزدیک شدن حماس به ایران را همسویی این سازمان با اقدامات سیاسی ایران در سطح منطقه تفسیر کردند.

بدیهی بود با تشدید روابط حماس با ایران و تاسیس دفتر حماس در تهران رابطه مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی با حماس به تیرگی بیانجامد و نگرانی دولت های حامی اسرائیل را نسبت به روند درازمدت آتش بس بین اسرائیل و جناح های فلسطینی در نوار غزه را دوچندان کند و در نتیجه منع بازگشت هنیه و دیگر رهبران حماس را به دنبال داشته باشد.

▫️ناگفته نماند برخی رهبران حماس در نوار غزه حضور دارند که می توان به فرمانده القسام، یحیی سنوار و  حمود الزهار  اشاره کرد که در غزه، جنگ را از نزدیک مدیریت می کنند و رژیم صهیونیستی در اقدام به ترور ایشان تا کنون ناکام مانده است.

منبع: کانال رسمی مطالعات اخوان المسلمین (https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin)

ارسال نظر