وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
پیام انقلاب وحوزه، تحقق تمدن نوین اسلامی و وحدت تمام امت اسلامی است
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۳:۵۱ 533
آیت الله اعرافی در دیدار علمای اهل سنت هندوستان:

پیام انقلاب وحوزه، تحقق تمدن نوین اسلامی و وحدت تمام امت اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه کشور، بیان کرد: کشور هندوستان را کشوری بسیار بزرگ در عالم شرق میدانیم لذا باید در جهان جایگاه خود را احراز کرده و بیش از گذشته نسبت به جایگاه مسلمانان هند در جهان بدان توجه کنیم.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، روز گذشته هیاتی متشکل از اعضای مراکز بزرگ اسلامی، مدیران حوزه های علمیه و ائمه مساجد هندوستان با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور ضمن تقدیر و تشکر از حضور جمعی از علمای اهل سنت کشور هندوستان در پایگاه علمی جهان اسلام(شهر مقدس قم) در ایام مبارک ماه ذی الحجه، اظهار داشت: لازم است از شما و همه کسانی که در کشور هند برای تعمیق معارف اسلامی و تقریب مذاهب تلاش می کنند، تقدیر و تشکر کنیم؛ کشور هندوستان را کشوری بسیار بزرگ در عالم شرق میدانیم  لذا باید در جهان جایگاه خود را احراز کرده و بیش از گذشته نسبت به جایگاه مسلمانان هند در جهان بدان توجه کنیم، از اینرو آرزو داریم مسلمانان نقش قوی را ایفا نمایند.

آیت الله اعرافی افزود: خوشبختانه روابط ایران و هند پایدار و خوب است، سفر شما بزرگواران هم در تقویت علمی و تحکیم اخوت اسلامی، در روابط بین دو ملت و هم در روابط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هند بسیار موثر است که امیدواریم دولت هند این سرمایه عظیم مسلمانان را مغتنم شمارد و نسبت به آن توجه لازم را داشته باشد؛ باید مطالبات جامعه اسلامی هند در جهت وحدت و ارتقای کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد زیرا مسلمانان در جهت اقتدار کشورها حرکت می کنند و  به نفع کشورها است که از مسلمانان حمایت کنند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در قم بیش‌از ۱۰۰ هزار نفر از سراسر ایران و بیش از ۱۰۰ کشور جهان در علوم اسلامی تحصیل می‌کنند و بیش از ۲۰۰ رشته در حوزه علوم اسلامی در شهر قم تدریس می‌شود.

اعرافی با بیان این که اقتصاد اسلامی، اخلاق اسلامی، فقه و اصول، فلسفه، کلام، قرآن و حدیث، تاریخ و ... ازجمله این رشته‌ها هستند و بیش از ۳۰۰ مدرسه و موسسه علمی و تحقیقی در عرصه علوم اسلامی در قم فعال است، ابراز کرد: همچنین بیش از ۱۰۰ مجله در علوم و معارف گوناگون اسلامی در قم تولید و منتشر می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه روزانه صدها کتاب و مقاله به زبان‌های مختلف در قم تولید و منتشر می‌شود، اظهار داشت: روزانه بیش از ۲ هزار کلاس درس در حوزه علوم اسلامی در قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حوزه قم در ۱۰۰ سال اخیر توسعه مرزهای علوم اسلامی به مرزهای گوناگون را داشته است، مطرح کرد: حوزه علمیه قم نگاه تطبیقی و مقایسه‌ای اسلام با نگاه غربی و نقد این نگاه را نیز دنبال می‌کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از ویژگی‌های قم، تولید قوانین و مقررات اسلام برای نظام اسلامی است، عنوان کرد: اسلام را یک دین اجتماعی و سیاسی و دارای الگوهای سیاسی و اجتماعی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه قم در دهه‌های اخیر از مناظرات مذهبی و اختلافات مذهبی عبور کرده است، خاطرنشان کرد: قم به اسلام به عنوان یک دین تمدنی بزرگ می‌اندیشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه باید نظامات آموزشی خود را فرامذهبی تعریف کنیم، تصریح کرد: قم این پیام را به مراکز مذهبی بزرگ دنیا از جمله الازهر مخابره می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز در شصتمین سالگرد نهضت امام خمینی(ره) قرار داریم، یادآور شد: پیام اسلامی و تمدنی که ۶۰ سال قبل از قم برخاست به نظام جمهوری اسلامی و محور مقاومت برای رهایی فلسطین تبدیل شد و این پیام از قم و مدرسه فیضیه اعلام شد.

آیت الله اعرافی گفت: اگر فقط یک ماه تمام کشورهای اسلامی رابطه خود را با اسراییل قطع کنند و علیه اسراییل در مجامع بین المللی قیام کنند، اسراییل تمام خواهد شد؛ همه عالم اسلام بدون هیچ مجامله ای بگویند باید در فلسطین رفراندوم برگزار شود، این دکترین انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ملت مسلمان ایران و انقلاب اسلامی در کنار مسلمانان مظلوم بدون در نظر گرفتن مذهب آن‌ها بوده است، ابراز کرد: ما برای نجات مسلمانان بوسنی، فلسطین و افغانستان خون داده‌ایم و این مسیر را ادامه خواهیم داد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه سخن جمهوری اسلامی، عزت و عظمت جهان اسلام است، اظهار داشت: این راه توسط امام خمینی(ره) آغاز و با رهبری مقام معظم رهبری ادامه خواهد یافت.

 عضو مجلس خبرگان رهبری، بیان کرد: در مسئله تقریب اساس آن آرمانی است که مسلمانان باید در جهت تحقق تمدن اسلامی دنبال کنند، این آرمان تقریبی شکل می گیرد و سخن انقلاب اسلامی با بیش از یک میلیارد مسلمان ، ۵۰ کشور اسلامی و دیگر اقلیت های مسلمان در سراسر جهان ، با سرمایه های عظیم جهان اسلام و نسل جوان مسلمان و اندیشه اسلامی مسلمانان جایگاه بزرگتری باید داشته باشند؛ زیرا این آرمان بزرگ رسول خدا(ص) است که باید محقق شود، این پیام انقلاب و حوزه است.

وی در پایان تاکید کرد: ما مثل گذشته از رابطه علمی با هند و مسلمانان هند استقبال می کنیم، به فضل الهی علی رغم مشکلات فراوان پیشرفت های گسترده علمی داشته ایم؛ امیدواریم این دیدار ها و نشست ها زمینه ای برای تقویت مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه اسلامی و همکاری میان مراکز اسلامی در جهان شود.

ارسال نظر