وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ویکرد وهابیت مدخلی به اخوان المسلمین از جنگ دوم خلیج فارس تا جنگ غزه
۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ۱۱:۱۵ 196
یادداشت

ویکرد وهابیت مدخلی به اخوان المسلمین از جنگ دوم خلیج فارس تا جنگ غزه

این روزها که جنگ بین غاصبان صهیونیستی و مجاهدان فلسطینی در غزه در حال انجام است، خیلی از چیزها روشن تر از قبل شده است. امروز به لطف رسانه، سخنان علمای جهان اسلام در مقابل دیدگان دو میلیارد مسلمان انجام می گیرد و جنگ غزه مثل شاقولی برای سنجش حق از باطل شده است.

این جنگ، حقیقت آمریکا، اسرائیل و غرب را که در پشت کلمات فریبنده "حقوق بشر" و "آزادی" پنهان شده بودند را بر همگان روشن کرد. از سوی دیگر، حقیقت حاکمان بی عُرضه اسلامی و عالمان درباری را نیز نشان داد و در نهایت حقیقت مقاومت و عظمت روح رزمندگان فلسطینی و جریان های مقاومت حزب الله، انصار الله و ... را نیز به رخ جهانیان کشید. اما آنچه در این یادداشت کوتاه می خواهم به آن بپردازم در رابطه با دیدگاه وهابیان مدخلی در رابطه با جنگ در غزه است که چگونه، جنگ غزه، حقیقت این گروه درباری را روشن کرد.

وهابیت اگرچه یک پدیده استعماری برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان طراحی شده است؛ اما این فکر منحرف خود نیز به دسته ها و گروه های متعددی تقسیم می شود که ارائه آن تقسیم بندی ها خارج از حوصله این یادداشت است. از همین رو فقط به دیدگاه وهابیت مدخلی می پردازیم.

وهابیت مدخلی به کسانی اطلاق می شود که پیرو "ربیع مدخلی" هستند. اسم این گروه (مدخلی) از رئیسشان، ربیع مدخلی گرفته شده است. آغاز پیدایش این گروه به دوران جنگ دوم خلیج فارس بر می گردد. زمانی که صدام به کویت حمله کرده بود و دولت عربستان می خواست از آمریکا کمک بگیرد تا رژیم بعث عراق را از کویت بیرون بیندازد. در اینجا طایفه ای مخالف آمدن نیروهای اجنبی به جزیره العرب بودند و گروه دیگر به آمدن آمریکا مشروعیت می بخشیدند که در آن زمان عبدالعزیز بن باز، مفتی اعظم عربستان سعودی، فتوایی بر مشروعیت یاری گرفتن از آمریکا صادر کرد. از آن زمان به بعد فکر مدخلی که هدفش حمایت بی چون و چرا از حاکمان است رونق گرفت.

اخوان المسلمین از اولین گروه هایی بود که وهابیان مدخلی به مخالفت با آن پرداختند؛ زیرا اطلاعات سعودی به این نتیجه رسیده بود که افکار مخالفشان، تحت تأثیر سید قطب و محمد قطب هستند. از همین رو هیئت حاکمه سعودی به وهابیان مدخلی دستور داد تا سید قطب و محمد قطب را بدنام کنند.

وهابیان مدخلی مهمترین هدف خود را اطاعت از حاکمان قرار داده اند و این روزها که افکار عمومی مسلمانان علیه حاکمان عربی و خصوصا خاندان سعودی بیشتر شده است، علمای مدخلی به صورت یکپارچه به حمایت از آنها پرداخته اند.

یکی از آنها به نام شیخ عبدالعزیز الریس چنان در اطاعت از حاکم غلو کرد که گفت: "ما باید به هر نحوی که شده مردم را به سوی حاکم دعوت کنیم و قلب های مردم را به سوی او متمایل کنیم حتی اگر آن حاکم خلاف شرع مسلمی همچون زنا و لواط انجام دهد و این گناه او از تلویزیون به صورت زنده پخش شود! از لحاظ شرعی ما باید تألیف قلوب کنیم و مردم را ضد حاکم تحریک و تهییج نکنیم."

دیگری به نام "محمد غیث" با سرزنش کردن مسلمانان گفت: " اشتباه است که عموم مردم بیایند و بزرگان و سران کشور را به کم کاری و عدم نصرت حق متهم کنند". همچنین فرد دیگری به نام "سلیمان الرحیلی" پا را از این هم فراتر نهاد و گفت: " اینکه برخی می‌گویند جوانان مسلمان از هر کشوری، برای مبارزه به فلسطین بروند، فکری اشتباه است؛ چون هر کشوری معاهداتی [با دشمن] دارد که پایبندی به آن‌ها - تا زمانی که حاکم نگفته- بر همه مسلمانان واجب است."

همانطور که گفته شد وهابیت مدخلی، هدفش حمایت بی چون و چرا از حاکم است. و از آن جایی که اخوان المسلمین توسط حاکمان سعودی گروهی تروریست اعلام شده است، موضع وهابیان مدخلی در قبال اخوان از قبل روشن است. بنابراین از آن جایی که حماس نیز جزو گروه های اخوانی محسوب می شود، وهابیان مدخلی درصدد سرزنش حماس و جریان های مقاومت هستند. 

منبع: https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
 

ارسال نظر