وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وحدت، مفهوم کانونی دین اسلام است
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۰۸:۲۷ 294
مولوی غلام نبی توکلی:

وحدت، مفهوم کانونی دین اسلام است

امام جمعه اهل سنت تایباد تاکید کرد: پیامبر بزرگ اسلام مقام بسیار بزرگی بوده اند که همه ما مسلمانان باید خود را با اعمال آن حضرت وفق دهیم و تابع دستورات ایشان باشیم.


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولوی غلام نبی توکلی، امام جمعه اهل سنت تایباد در سخنانی در وبینار نهم سی و ششمین کنفرانس، اتحاد و همبستگی را از جمله مسائل مهم جهان اسلام دانست و بیان داشت: پیامبر بزرگ اسلام مقام بسیار بزرگی بوده اند که همه ما مسلمانان باید خود را با اعمال آن حضرت وفق دهیم و تابع دستورات ایشان باشیم. ایشان، پیامبر وحدت هستند. زمانی که آن حضرت به مدینه منوره تشریف آوردند، دو قبیله اوس و خزرج که در آن شهر زندگی می کردند، سالها با همدیگر جنگ داشتند ولی به برکت وجود نازنین و برکت نفس های گیرای آن حضرت همه باهم متحد شدند و درکنارهم قرار گرفتند .

وی با تاکید بر این که وحدت یکی از مسائل بسیار مهم انسان هاست، ادامه داد: ما باید با یکدیگر وحدت و همبستگی داشته باشیم. زندگی ما زمانی بزرگ و با ارزش می گردد که در کنار یکدیگر با خوبی و رفاه و آسایش زندگی کنیم اما اگر خدای نکرده تفرقه بین مسلمانان باشد، هیچگاه مسلمانان روی خوش زندگی را نمی بینند. از این رو مسلمانان باید از تاریخ گذشته و  جاهلیت درس بگیرند. در زمان جاهلیت چون اعراب جاهلی همیشه با هم جنگ داشتند، خونریزی های بسیار وحشتناکی درمیانشان رقم می خورد اما با آمدن اسلام و پیامبر بزرگوار شاهد بودیم که همه خونریزی ها از بین رفت و مسلمانان درکنار یکدیگر قرار گرفتند.

او با اشاره به این که مومنان و مسلمانان همه برادر یکدیگر هستند، افزود:  برادر هیچ زمانی نمی خواهد که برادرش ناراحت و در خسارت باشد. برادر همیشه خوبی برادر را می خواهد.  وقتی که قرآن مجید می فرماید: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» این معنا را می رساند که ما همه یک امت واحده هستیم و این امت واحده باید خوبی و آسایش همدیگر را بخواهند و هیچ گاه نسبت به یکدیگر بغض و کینهو عداوت نداشته باشند.

مولوی غلام نبی توکلی در ادامه اظهار داشت: اتحاد و همبستگی از جمله مسائل مهم جهان اسلام است. اگر ما اتحاد و همبستگی داشته باشیم می توانیم 2 میلیارد مسلمان دنیا را در کنار هم جمع کنیم.2 میلیارد مسلمان می توانند کارهای بزرگی انجام داده و اسلام را در اقصی نقاط دنیا گسترش دهند و دین مقدس اسلام را حاکم کنند، زیرا تعداد جمعیت مسلمانان کم نیست و اگر همه در کنار هم باشند و همگرایی و هم زیستی داشته باشند، می توانند در دنیا حرف اول را بزنند، ولی متاسفانه  شاهد هستیم که مسلمانان نسبت به یکدیگر بغض و کینه و عداوت دارند و عده ای از مسلمانان با افراط گرایی، آلت دست دشمنان شده اند.

امام جمعه اهل سنت تایباد با تاکید بر اینکه همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان به این معناست که همه گروه ها با وجود تفاوت ها در کنار یکدیگر زندگی کنند و از اختلافات فرعی میان خود عبور نمایند، بیان داشت: اگر ما فرمایش حضرت امام راحل، اسلام و قرآن کریم را پیش روی خود قرار دهیم، امور جهان اسلام و مناسبات میان مسلمانان رو به بهبودی خواهد گذاشت و همه متحد و یکپارچه خواهند شد. در این صورت همه مسلمانان یک قدرت بسیار بزرگ در دنیا تشکیل می دهند و هیچ دشمنی از آمریکا گرفته تا انگلیس و رژیم صهیونیستی نمی تواند به آنها زور بگوید. بنابراین در چنین زمانی نیاز است که ما به این آیه مبارکه عمل کنیم  «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ». از خدا بترسید تا این که مورد رحمت قرار گیرید. زمانی که ما از خدا بترسیم و اتحاد داشته باشیم، خداوند متعال نیز به ما رحم می فرماید و زمانی که خدابه ما رحم فرمود، آن زمان کار ما بسیار خوب پیش خواهد رفت. به این ترتیب  هم سعادت دنیا و هم سعادت آخرت را خواهیم داشت. اگر ما عامل به همین آیه قرآن باشیم ، جهان اسلام گلستان شده و به یک قدرت بزرگ جهانی تبدیل می شود.

ارسال نظر