وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وبینار چالشهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا برگزار شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۸:۳۷ 1147
در آخرین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت؛

وبینار چالشهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب در مواجهه با کرونا برگزار شد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله علی رضا اعرافی، رئیس حوزه‌ های علمیه سراسر کشور در این وبینار ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق(ع) به پیشگامان امت اسلام، یاد و خاطر مرحوم آیت الله محمد علی تسخیری را گرامی داشت.

وی در ادامه به تشریح چالشهای پیش آمده در جهان در پی شیوع کرونا از جمله چالشهای انسانی، چالشهای اقتصادی، علمی، اجتماعی، بهداشتی و سلامت و چالش دینی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این چالشها از زمان شیوع این بیماری بشر با مشکلات روحی و عاطفی نیز مواجه شده است که همه باید تلاش کنیم با وحدت و انسجام بر این مشکلات فائق آییم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: علمای دین باید الگوی مقاومت و تاب آوری اسلام در برابر بلاها و مصیبتها را در دنیا منتشر کنند و اضلاع و فروع  این الگو از جمله تحمل سختی، ایثار و فداکاری، انفاق و مواسات و ... تبلیغ کنند تا نظام تاب آوری در بین افراد جامعه شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی در ادامه به رویدادهای اخیر جهان اسلام از جمله اهانت به رسول اکرم(ص) از سوی برخی کشورهای غربی، ادامه اشغال و جنگ افروزی در جهان اسلام و ... اشاره کرد و گفت: علما و مراکز دینی برای حل این مصیبتها وظیفه دارند؛  باید با علم و دانش به پا خیزیم و با وحدت انسجام در برابر زورگویان بایستیم و از تفرقه پرهیز کنیم.
 

 
در ادامه سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح  طی سخنانی اظهار داشت: امت اسلامی در عصر حاضر برهه‌ای خطیر را تجربه می‌کند امروز تمام تکفیر و کفر در برابر اسلام محمدی(ص)  قرار گرفته و از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کند، برخی از سران کشورهای اسلامی اکنون بی‌شرمی را تا حدی برده‌اند که چنگ به طناب آمریکای خبیث زده‌اند و با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیست از پشت بر پیکره امت خنجر زده‌اند.

سرلشکر باقری با تاکید بر اینکه ترور وحشیانه شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس در تاریکی شب و مستقیما به دست رژیم جنایتکار آمریکا نمونه بارزی از مبارزه کفر با اسلام و مهر تاییدی بر تروریسم دولتی است، تصریح کرد: شهید سلیمانی و یاران او ثابت کردند که قدرت آمریکا و رژیم صهیونیست پوشالی است و آن‌ها توانایی مبارزه با رزمندگان محور مقاومت را ندارند.

وی با بیان اینکه امروز نسخه شفا بخش امت اسلامی در یک کلمه وحدت خلاصه شده است، اظهار کرد: دشمنان اسلام از نزاع درون امت اسلام بیشترین بهره را می‌برند و ما باید تحقق وحدت را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: روشن کردن نسل جوان نسبت به آموزه‌های اسلام ناب محمدی مهم‌ترین وظیفه اندیشمندان جهان اسلام است و در این میان باید فرصت فضای مجازی را مغتنم شمرده و منابر را در فضای مجازی برپا کنیم.
 


حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی هم با بیان اینکه رنج‌ها و سختی‌های امروز، انسان‌ها را از دردها و رنج‌های آخرت در امان نگه می‌دارد، اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشیم که زندگی سراسر خوشی و کامرانی باشد و این مسئله در قرآن کریم مورد تاکید قرار گرفته است که ما انسان را در رنج آفریده‌ایم.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه لذت بدون رنج مسیر نیست، عنوان کرد: اینکه برخی‌ها فکر می‌‌کنند زندگی می‌تواند سراسر خوشی باشد، درست نیست؛ چرا که رنج‌ها و سختی‌ها مقدمه لذت‌هاست و شما تا زمانی که رنج گرسنگی و تشنگی نکشید از خوردن لذت نمی‌برید و تا زمانی که غم دوری را نکشید از نزدیکی و رسیدن لذت نمی‌برید.

بی‌آزار شیرازی با اشاره به اینکه کرونا دروس بسیاری از جمله کمک به یکدیگر را به ما آموخته است، تصریح کرد: ما باید برای تقویت ارتباط خود با خداوند و دیگران تلاش کنیم تا بتوانیم در دنیا و آخرت پیروز باشیم؛ باید پیامبران را سرمشق خود قرار داده و این تهدیدهای پیش آمده را تبدیل به فرصت کنیم و در این شرایط بیش از پیش با هم همدلی داشته باشیم.
 


ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سنت شهرستان پاوه نیز طی سخنانی در این وبینار با بیان اینکه هفته وحدت فرصتی برای ارتقای همگرایی میان امت اسلام است، اظهار کرد: سال 60 خدمت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران رسیدیم و آن بزرگوار فرمودند که مصلحت شما، مصلحت ماست و مصلحت ما، مصلحت شماست چرا که ما همه دین اسلام و قرآن شریف را باید حفظ کنیم و با وحدت به پیروزی برسیم؛ اگر همین چند جمله بنیان‌گذار انقلاب اسلامی  در مورد لزوم وحدت اسلامی را مورد توجه قرار می‌دادیم اکنون شرایط بسیار مطلوب‌تری می‌داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه امت اسلام در پیامبر، قبله، نماز، روزه، حج و بسیاری از موارد وحدت دارد، تصریح کرد: اگر اختلافی میان مذاهب وجود دارد باید تلاش کنیم تا این اختلاف‌های فقهی موجب اختلاف عقیدتی، کلامی و رفتاری نشود، چرا که عزت و سربلندی امت اسلام وابسته به وحدت است و نتیجه تفرقه تسلط دشمنان بر ماست.

وی با بیان اینکه در شرایط امروز زندگی بدون بصیرت برای علمای اسلام شدنی نیست، مطرح کرد:علمای ما امروز بیش از هرچیز به بصیرت نیاز دارند؛ باید با علم و آگاهی در مورد مسائل صحبت کنیم، صحبت کردن بدون تعقل و آگاهی مصیبت است.

امام جمعه پاوه خاطر نشان کرد: در روسیه، آمریکا، برزیل، روزانه هزاران نفر در اثر کرونا فوت می کنند و هیچ بحثی نیست اما وقتی در ایران تعدادی فوت می کنند، می گویند نتیجه شرکت در نماز جمعه، مراسم عاشورا یا فلان مراسم دینی بوده است؛ اینها دشمنان ما هستند و باید برای آنها جواب داشته باشیم.
 


مولوی سید ابراهیم فاضل حسینی، مدیر دارالعلوم احتاف تایباد با بیان اینکه انسان باید در برابر بلا صبر پیشه کند تا گناهانش از بین برود، اظهار کرد: بلا و مصیبت گاهی برای عذاب و گاهی آزمون الهی است؛ مسلمانان در هنگام گمراهی باید به قرآن کریم مراجعه کنند تا آگاه شوند و عمل درست را انجام دهند؛ بر اساس فرموده پیامبر اسلام(ص) به هر میزان که مصیبت بزرگ‌تر باشد ثواب صبر آن نیز بیشتر خواهد بود، در امراض عبودیت انسان کامل می شود.

مدیر دارالعلوم احتاف تایباد خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) فرمودند که مرض، تقدیر الهی است و حتما نشانه عذاب نیست، بلکه هر اندازه که انسان نزد خداوند محبوب‌تر باشد دچار آزمایش دشوارتری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) در مورد بیماری طاعون موضوع قرنطینه و گوشه‌گیری را مطرح کردند، تصریح کرد: ایشان توصیه کردند که در هنگام طاعون نباید به شهر طاعون زده برویم که این همان قرنطینه است.

این عالم اهل سنت گفت: اکنون در زمان ظهور کرونا و امثال این امراض ما وظیفه داریم متحد شویم و به یاری یکدیگر بشتابیم، کرونا فرصت از بین بردن تفرقه را فراهم ساخته است.
 


آیت‌الله حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان، هم طی سخنانی در این وبینار با اشاره به اینکه اسلام با استفاده از واژه اخوت برای مسلمانان نگاه عمیق خود نسبت به روابط میان افراد را مورد تاکید قرار داده است، اظهار کرد: در اخوت اسلامی رنگ‌، جغرافیا و زبان رنگ می بازد و سیاه و سفید در کنار هم قرار می گیرد و به همین دلیل پیامبر(ص) امت واحده اسلامی را شکل می دهد.

وی با تشریح اصول اخوت اسلامی، اضافه کرد: در اخوت اسلامی عدل الهی مهم‌ترین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ در این میان مرزها معنایی ندارد و ما با هر فاصله و مرزی باید به دنبال کمک به برادر دینی خود باشیم.

نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کرمان با تاکید بر اینکه مسلمانان در هنگام حوادث نباید یکدیگر را تنها بگذارند، گفت: اگر ما مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنیم و نگذاریم برادر دینی‌مان تنها بماند، پرچم اسلام در سطح گسترده‌ای برافراشته خواهد شد.

وی اخوت اسلامی را به دو دست که یکدیگر را می‌شویند تشبیه کرد و گفت: اگر در دنیای اسلام جبهه مقاومت شکل گرفته تا همه جوانان جهان اسلام در کنار یکدیگر علیه استکبار بجنگند، همه نتیجه اصل رفیع اخوت اسلامی است و  امیدواریم علمای جهان اسلام به این اصل مهم جامعه عمل بپوشانند.
 


شیخ محمد علی امینی مدیر مجتمع دینی سلطان العلمای بندر لنگه، با بیان اینکه جهان اسلام ظرفیت‌های مطلوبی برای ارتقای وحدت خود دارد، اظهار کرد: اگر به درستی از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها استفاده شود، همبستگی تقویت و گام‌های امت اسلام در مسیر مبارزه با مشکلات و سختی‌ها قوی‌تر خواهد شد.

وی از حضور قابل توجه جوانان در فضای مجازی یاد کرد و افزود: طبقات مختلف جامعه هر کدام به صورتی از فضای مجازی برای رساندن پیام‌ها و تبادل نظرات خود استفاده می‌کنند و می‌توان برای رسیدن به وحدت اسلامی و آرمان‌های مبین اسلام از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد.

مدیر مجتمع دینی سلطان العلمای بندر لنگه، با تاکید بر اینکه حاکمان کشورهای اسلامی باید بیش از پیش به آموزه‌های اسلام توجه کنند، گفت: این افراد باید کدورت‌ها را فراموش کرده و اجازه ندهند دیگران برای آن‌ها نسخه پیشرفت بپیچند؛ جهان اسلام متخصصان توانمند در عرصه‌های مختلف به ویژه پزشکی و داروسازی دارد و اکنون فرصت آن رسیده است که بتوان از ظرفیت امثال آن‌ها استفاده کنیم.
 


حجت ‌الاسلام و المسلمین کاظم لطفیان دبیرشورای برنامه ‌ریزی مدارس علمی اهل سنت کشور با بیان اینکه امروز با دو نگاه در حوزه تمدنی اسلام و غرب روبرو هستیم، اظهار کرد: نگاه برگرفته از معارف قرآنی از امید و ایمان موج می‌زند و همانطور که رهبری فرمودند اسلام در این قرن، اسلام معنویت را به بشر عرضه نموده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علمی اهل سنت کشور خاطرنشان کرد:اندیشه نخست به آینده امیدوار اما در اندیشه دوم ناامیدی موج می‌زند به همین علت اندیشه‌ای که به فکر نابودی است دست به هر جنایتی می‌زند.

وی از تلاش اندیشمندان غربی برای مخدوش کردن چهره اسلام یاد کرد و گفت: وظیفه ما است که زیبایی‌های اسلام را تبیین و ترویج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین لطفیان خاطرنشان کرد: امروز برخی از ناملایمات به وجود آمده در پیکر امت اسلامی برای این است که مؤمنان از آزمون الهی سرافراز بیرون بیایند و مؤمن از غیر مؤمن شناخته شود؛ امروز نگاه‌های منافقانه در دایره امت اسلامی وجود دارد و رسالت ما این است که با قلم، بیان و قدم خود زمینه شناخت صحیح از ناصحیح را فراهم کنیم.
 


شیخ عبدالواحد خواجوی امام جمعه اهل سنت شیراز با بیان اینکه خداوند متعال با بلایا به دنبال بیدار کردن مؤمنان از خواب غفلت است، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که نگاه به حکمت خداوند متعال و صبر داشتن نسبت به مصائب موجب ثواب و پاداش الهی می‌شود.

امام جمعه اهل سنت شیراز حکمت درد، رنج و بلای الهی را رشد و تعالی مؤمنان دانست و عنوان کرد: صابران پیروز اصلی میدان بلا هستند و افرادی که بی‌تابی می‌کنند، اجر و پاداش خود را هدر می‌دهند.

وی عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: آن‌ها ترس از این دارند که نکند تاج و تخت‌شان از بین برود، این افراد تحمل و صبر ندارند؛ چرا که ایمان‌شان ضعیف است.

خواجوی گفت: این اقدام نادرست آن‌ها خیانت به قرآن کریم، رسول خدا(ص)، انبیای الهی، امت اسلام، کشورهای اسلامی و همه مسلمانان جهان اسلام به ویژه فلسطین است.
 

در ادامه حمیرا ریگی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برونئی با بیان اینکه در سالی که گذشت فرهیختگان بسیاری از جمله آیت‌الله تسخیری، خانم طوبی کرمانی و حسین شیخ‌الاسلام را از دست دادیم، اظهار کرد: این افراد چهره‌های ارزشمند تقریبی بودند که در مسیر وحدت اسلامی گام‌های بزرگی برداشتند.

ریگی در ادامه  با اشاره به مشکلات پیش آمده ناشی از کرونا برای کشورهای مختلف از جمله ایران گفت: مردم ایران با سخت‌ترین تحریم‌های پزشکی و یک جانبه غیرقانونی آمریکا روبرو هستند و این موضوع خود نقض حقوق بشر است و آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است.

وی با تاکید بر اینکه خداوند با کرونا فرصتی برای رشد مؤمنان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: کرونا در صورت هوشیاری کشورهای اسلامی می‌تواند به همگرایی و وحدت امت‌ها تبدیل شود.

سفیر ایران در برونئی گفت: با وجود چالش‌های اجتماعی پیش‌روی جهان اسلام، تأسیس یک شورا میان کشورهای اسلامی با هدف مقابله با بلایا و مصائب در جهان اسلام راهکار مطلوبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 


حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از مواسات به ‌عنوان کارآمدترین ابزار در هنگام بروز بلایا نام برد و اظهار کرد: امروزه همه دنیای درگیر کرونا هستند چرا که این ویروس توانسته عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بشر را با چالش روبرو کند.

وی با بیان اینکه مواسات در لغت به معنای دستگیری، تعاون، غم‌خواری، یاری‌گری و سهیم کردن افراد در مال خودمان است، تصریح کرد: مواسات باید موجب شود که افراد دوستان و نزدیکان خود را شریک در زندگی خود بدانند، همانطور که پیامبر (ص) مسلمانان را به تعاون و مواسات تشویق می‌کردند و به اهل مدینه فرمودند، مؤمنان باید افراد از پای درآمده را یاری کنند.

ترقی با اشاره به اینکه مواسات در مرتبه‌ای بالاتر از بخشش و پایین‌تر از مواسات و ایثار جای می‌گیرد، عنوان کرد: این اصل همان شریک دانستن محرومان در زندگی خود است که اگر این معنا در جوامع اسلامی تحقق یابد، فقر و نیازمندی از جامعه رخت بربسته و جامعه از تحریم اقتصادی و شیوع بیماری‌ها آسیب جدی نمی‌بیند و جلوه‌ای از حکومت مهدوی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی افراد در جوامع اسلامی باید تقویت شود، گفت: این مسئولیت موجب می‌شود که فرد در امور خیر برای رفع مشکلات جامعه دخیل شود.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر