وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
معضلات موجود در جهان اسلام باید به صورت ریشه‌ای مداوا شوند
۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ۱۳:۲۸ 572
اندیشمند هندی:

معضلات موجود در جهان اسلام باید به صورت ریشه‌ای مداوا شوند

نویسنده هندی با بررسی عوامل به وجود آمدن چالش ها در جهان اسلام تأکید کرد: لازم است معضلات کنونی در جهان اسلام به صورت ریشه‌ای مداوا شوند.  


به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مفتی محمد ارشد فاروقی، اندیشمند و نویسنده برجسته از هندوستان، عصر جمعه 22 مهرماه در وبینار چهاردهم سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و تشکر و قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهت برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی گفت: اهداف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همچون روشنی خورشید در روز، روشن و آشکار است. مهمترین هدفی که این مجمع دنبال می‌کند، متحد ساختن پیروان مذاهب اسلامی بر اساس اصول اسلامیِ مشترک، ثابت و اصیل است. از همین رو، بر همه ما لازم است تا برای تحقق وحدت اسلامی، موضع یکپارچه‌ای اتخاذ کنیم.
 
وی با بیان اینکه بدون شک، کنفرانس وحدت سرمنشأ خیر و برکت برای امت اسلامی خواهد بود، افزود: موضوع وحدت اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است. به همین دلیل است که رهبران جهان اسلام اهتمام ویژه‌ای به آن دارند.
 
این اندیشمند هندوستانی در ادامه خاطرنشان کرد: امت اسلامی اجزاء یک پیکر واحد هستند. با این حال، این پیکر واحد اکنون از مشکلاتی رنج می‎‌برد که نباید از آن غفلت کرد.
 
وی تصریح کرد: علما و پژوهشگران پس از تحقیقات و پژوهش‌های گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که دو عامل اصلی و اساسی به صورت مستقیم بر ایجاد مشکلات و معضلات در جهان اسلام، تأثیرگذار بوده‌اند. عامل اول، داخلی است و در وهله اول به فقدان نقشِ واقعی اسلام در زندگی جوامع اسلامی بازمی‌گردد.
 
فاروقی ادامه داد: متأسفانه اسلام امروز به متونی تبدیل شده است که تنها در قلب حفظ می‌شود در عمل پیاده نمی‌گردد. امروز شاهد آن هستیم که آیات قرآن با چشمانی بسته مطالعه می‌شوند. همچنین عبادت‌ها رنگ و بوی معنویت و عملگرایی ندارند. لذا اگر بگوییم که امروز جامعه اسلامی به نوعی در حال فلج شدن است، گزافه نگفته‌ایم.
 
وی درباره عامل دوم نیز اظهار کرد: عامل دوم، عامل خارجی است یعنی هجمه‌های تجاوزکارانه دشمنان علیه جوامع اسلامی؛ لذا خروج از چنین وضعیتی مستلزم در پیش گرفتن یک زبان جدید بوده و لازم است معضلات کنونی در جهان اسلام به صورت ریشه‌ای مداوا شوند.
 
وی تأکید کرد: راهکار حل و فصل این معضلات، یکپارچگی صفوف امت اسلامی است به گونه‌ای که امّت واحده به وجود آید. تحقق این مهم نیز مستلزم آن است که مسلمانان از یک نیتِ پاک و خالص و اراده‌ای عظیم و مستحکم برخوردار باشند. همه ما باید به سلسله چالش‌هایی که امت اسلامی را تحت محاصره خود درآورده است، اهتمام داشته باشیم و برای مقابله با آن‌ها در یک صف واحد بایستیم.
 
 
وی با اشاره به اینکه در هند مذاهب اسلامی مختلف وجود دارند خاطرنشان کرد: هیئت احوال شخصیه مسلمانان هند (AIMPLB) حلقه وصل میان مذاهب اسلامی مختلف در این کشور بوده و شعارش نیز «لا إله إلا الله محمد رسول الله» است. رئیس این هیئت یک عالِم سُنی است و معاونانش از شیعیان و دیگر مذاهب هستند.
 
وی در پایان، از خداوند متعال مسئلت کرد که تلاش‌های دست اندرکاران کنفرانس وحدت اسلامی را به ثمر بنشاند.

ارسال نظر