وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
مبارزه با استکبار از مهمترین نقش‌های حج است/ نقش بزرگ حج در مقابله با استکبار و ارتباط میان مسلمانان
۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ۱۳:۴۱ 30

مبارزه با استکبار از مهمترین نقش‌های حج است/ نقش بزرگ حج در مقابله با استکبار و ارتباط میان مسلمانان

حج، نقش بزرگی در مقابله با استکبار، شناساندن ارزش‌های اسلام، ارتباط و همبستگی میان مسلمانان دارد و جمهوری اسلامی ایران نقش بزرگی در این زمینه ایفا می‌کند.


به گزارش خبرگزاری تقریب، نورالدین بولحیه، نویسنده و استاد دانشگاه الجزایر در وبینار «حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایت مشرکین» که امروز (سه‌شنبه) به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، در رابطه با مقابله با استکبار و جنایتکاران به عنوان یکی از اهداف حج اظهار داشت: همه ما این را می‌دانیم که در قرآن کریم آمده است که دو حزب وجود دارد: یکی حزب الله و دیگری حزب شیطان و دو طرح به نام طرح الهی و طرح شیطانی.

وی در این باره توضیح داد: قرآن کریم، طرح شیطانی را از زبان خود شیطان توضیح داده است که از طریق تشکیل حزبی خاص علیه انسان، مکر و حیله می‌کند و از طریق این حزب به اغوای انسان می‌پردازد تا فطرت او را تغییر دهد و او به ریختن خون انسان‌ها و فساد بپردازد و از هر وسیله‌ای برای تحقق این هدف خود استفاده می‌کند.

بولحیه ادامه داد: حزب شیطان نمی‌تواند به تنهایی عمل کند، بلکه به تشکیل ائتلاف‌ها و موسسات و نظام‌هایی می‌پردازد تا این نقش محول شده را ایفا کنند و قرآن کریم به همه این موارد اشاره کرده است.

وی با بیان این که موسم حج وسیله‌ای برای جمع شدن حزب‌الله یا کسانی است که می‌خواهند در حزب خدا باشند، گفت: مسلما اگر فقط به بعد فردی، روحی و معنوی حج توجه شود، هدف مطلوب محقق نمی‌گردد.

این اندیشمند الجزایری تصریح کرد: جمع شدن مسلمانان از تمام نقاط جهان در یک مکان و زمان واحد نشان می‌دهد که هدف از آن، بعد اجتماعی است نه بعد روحی معنوی. 

وی در خصوص هدف خداوند از اجتماع مردم خاطرنشان کرد: هدف از اجتماع و جمع شدن مردم، آشنایی با یکدیگر است، مسلمان الجزایری در موسم حج با مسلمان ایرانی یا عراقی و مسلمانان دیگر با هم آشنا می‌شوند، مثلا یک مسلمان الجزایری پیش از دیدن مسلمان ایرانی در حج، تحت تاثیر تبلیغات منفی که علیه ایران وجود داشته است، نگاه منفی دارد؛ اما وقتی به موسم حج می‌رود و مسلمانان ایرانی را می‌بیند که در حال طواف و نماز و دعا و تضرع هستند، تحت تأثیر قرار گرفته و این نگاه منفی از بین می‌رود.

 نویسنده الجزائری اظهار داشت: متأسفانه رسانه‌های مغرض، تصویر منفی از شیعیان ایران یا عراق ارائه می‌کنند و مدعی می‌شوند که اینها مشرک هستند یا امام علی(ع) را می‌پرستند، اما وقتی شیعیان ایرانی و عراقی را در موسم حج می‌بینند، تمام این نگاه‌های منفی از بین می‌رود. به همین سبب هر چه رسانه‌های مغرض انجام دهند،در موسم حج نقش بر آب می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: بعد اساسی دیگر، که امام خمینی(ره) فرمودند این است که حج، یک کنگره جهانی سیاسی، فرهنگی اقتصادی و تربیتی اسلامی است که از طریق این کنگره عظیم، اهداف امت اسلام محقق می‌شود و در این زمینه تلاش صورت گیرد. به همین سبب دولت‌های مستکبر تمایل دارند تا موسم حج از این اهداف اساسی تهی باشد.

بولحیه با بیان این که حج وسیله‌ای برای ارتباط و نزدیک شدن به یکدیگر و آشنایی و دیدار نخبگان با یکدیگر است، تصریح کرد: حتی بسیاری از رهبران فکری در حج با یکدیگر دیدار می‌کنند. در طول تاریخ بسیاری از علما و اندیشمندان در موسم حج با یکدیگر دیدار کرده و آشنا شدند و مسیر زندگی‌شان به طور کامل تغییر کرد. به همین سبب موسم حج نقش زیادی در این زمینه دارد.
 
وی با تاکید بر این که از مهمترین نقش‌های حج، مبارزه با استکبار است، اظهار داشت: امام خمینی(ره)، برائت از آمریکا را در موسم حج اعلام کرد، اینکه حجاج در موسم حج از آمریکا اعلام برائت کرده و شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر متجاوزان و ظالمان و طاغوت سردهند و پس از پایان موسم حج با این مفاهیم به کشورهایشان بر‌گردند و با مصادیق آن آشنا شوند.

این اندیشمند الجزایری افزود: متاسفانه شیوخ درباری اینگونه القا کرده‌اند که منظور از جبت و طاغوت، ابوجهل، ابوسفیان،ابولهب و دیگران هستند، و این حقیقت را نمی‌گویند که در این دوران، منظور از جبت و طاغوت، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

ارسال نظر