دکتر حسن بیارجمندی
انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بر بنیان های فکری و فرهنگی تقریب و وحدت اسلامی پایه گذاری شد؛ انقلابی که نظام جمهوری اسلامی برخاسته از آن براساس قانون اساسی مترقی اش که با بسم الله الرحمن الرحیم و آیه شریفه "لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط " آغاز شد و نه تنها محورهای اصلی تقریب و وحدت اسلامی را مورد تاکید قرار داد بلکه تصریح می نماید که :" قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران[که] مبین نهادهای فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسی و اقتصادی
جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است انعکاس خواست قلبی امت اسلامی[شیعه و سنی] میباشد." و در همین متن متعالی قانون اساسی متاثر از اندیشه متعالی و تابناک رهبری انقلاب اسلامی و مرجع عالیقدر تقلید جهان اسلام امام خمینی (ره) نیز با ترسیم یک چشم انداز جهانی از شیوه عینی حکومت مستضعفین در مقدمه آن و دو اصل بنیادین بعنوان فرایض قطعی در عصر غیبت حضرت ولی عصر (عج) نه تنها خط بطلانی بر اختلاف افکنی ها در خصوص نگاه شیعه و اهل سنت به حضرت ولی عصر (عج) و آمادگی برای ظهور و همچنین بر اختلافات تفرقه آمیز بین مذاهب اسلامی می کشد بلکه مجاهدت های علمای اسلام در قرون متمادی و خاصه آرمان مقدس تقریب و وحدت اسلامی را عینیت عملی می بخشد.
در چشم انداز مورد اشاره در مقدمه قانون اساسی چنین به روند و عوامل تقریب و ضامن آن و در نهایت برآیند آن تاکید می گردد:" بر اساس تلقی
مکتبی، صالحان عهدهدار حکومت و اداره مملکت میگردند. (ان الارض یرثها عبادی الصالحون) و قانون گذاری که مبین ضابطههای مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت، جریان مییابد. بنابراین نظارت دقیق و جدی از ناحیه اسلام شناسان عادل و پرهیزگار و متعهد (فقای عادل) امری محتوم و ضروری است و چون هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (والیالله المصیر) تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خود گونگی انسان فراهم آید (تخلقوا باخلاق الله) و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمیتواند باشد. با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیمگیریهای سیاسی و سرنوشتساز برای همه افراد اجتماع[اعم از شیعه و اهل سنت] فراهم میسازد تا در مسیر تکامل انسان هر فردی خود دست اندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود. (و نرید ان نمن علیالذین
استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثین) "
در ارتباط با اصول حاکم بر آن نیز علاوه بر اصل اول قانون اساسی در تایید حکومت جمهوری اسلامی براساس اعتقاد دیرینه ملت ایران (شیعه و سنی) نسبت به حکومت حق و عدل قرآن(محور اصلی تقریب و وحدت اسلامی) و همچنین پایه های ایمانی وحدت آفرین آن در اصل دوم ، بطور خاص ؛
اولا در اصل پنجم قانون اساسی وضع می گردد که در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است.
ثانیا در اصل دوازدهم مقرر می دارد که "دین رسمی ایران، اسلام و مذهب جعفری اثنیعشری است و مذاهب دیگر اسلامی اعم از حنفی، شافعی، مالكی، حنبلی و زیدی دارای احترام كامل میباشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی، طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم و تربیت دینی و احوال شخصیه (ازدواج، طلاق، ارث و وصیت) و دعاوی مربوط به آن در دادگاهها رسمیت دارند و در هر منطقهای كه پیروان هر یك از این مذاهب اكثریت داشته باشند، مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق آن مذهب خواهد بود، با حفظ حقوق پیروان سایر مذاهب."
این حکمرانی متعالی مبتنی بر تقریب و وحدت اسلامی در گام اول انقلاب اسلامی ؛الگوی عملی بی نظیر و منحصر به فردی را برای امت اسلامی ارائه می نماید و انقلاب اسلامی قدم به دههی پنجم حیات خود می نهد که به تعبیر امام خامنه ای در بیانیه گام دوم :" اگرچه دشمنان مستکبرش گمانهای باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالشها و به دست آوردن پیشرفتهای خیرهکننده، همواره سربلند دیدهاند."
ضمن اینکه بیانیهی گام دوم انقلاب که خود تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران(شیعه و سنی) و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد؛ در مهمترین فراز آن که اساس و بنیان تقریب و وحدت اسلامی است_ تصریح می نمایند که :" این گام دوم، انقلاب را «به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) هست» نزدیک خواهد کرد"
بنابراین همچنانکه امام خامنه ای خلف صالح امام خمینی(ره)در این سند و بیانیه تاریخی و مبتنی بر همان چشم انداز و اصول صدرالاشاره و یک پیشینه غنی از سیره نظری و عملی قبل از دوره زعامت و بعد از آن بطور خاص تحت فعالیت های گسترده مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ارکان آن و نیز راهبری قوای سه گانه و نهادهای انقلابی مورد توجه و اهتمام قرار داده اند ؛ این دو اصل بنیادین تقریب عملی مذاهب و وحدت اسلامی در این گام جهانی به همگان عرضه می شود که نه تنها در ایران اسلامی بلکه در خارج از ایران نیز تصور منطقی و منصفانه آن برای شیعه و سنی موجب تصدیق است و به تعبیری نیاز به دلیل ندارد.به این معنی که هرکس اعم از شیعه و سنی عقیده مسلم اسلامی در خصوص اصل ظهور و قیام حضرت مهدی(عج) و همچنین تاریخ تمدن اسلامی حتی بطور کلی داشته باشد ؛چون به این دو موضوع برسد و آن را تصور کند ،بی درنگ تصدیق خواهد کرد و در ارتباط با اصل آن هیچ اختلافی نخواهد داشت.
به بیان دیگر شیعه و سنی نه تنها اولا در اصل مشارکت و نقش آفرینی در ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و ثانیا در اصل آمادگی برای ظهور حضرت ولی عصر (عج) اختلافی ندارند بلکه شیعه و سنی در جمهوری اسلامی بعنوان پیشگامان اتحاد امت اسلامی؛ همچنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم و پیش از توصیه های هفتگانه تاکید نموده اند؛ امید و نگاه خوشبینانه به چنین آینده ای دارد:" یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی [ در حالی که] در طول این چهل سال -و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانهای دشمن و فعّالترین برنامههای آن، مأیوسسازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوههای امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامهی همیشگی هزاران رسانهی صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنبالههای آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهدهاند که با استفاده از آزادیها در خدمت دشمن حرکت میکنند." و معظم له در ادامه از جوانان اعم از شیعه و اهل سنت مطالبه بایسته می نمایند که:" باید پیشگام در شکستن این محاصرهی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشهایترین جهاد شما است. نشانههای امیدبخش در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است . دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصهها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید" ان شاء الله
ارسال نظر