وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
خداوند می‌خواهد جامعه اسلامی، الگوی همه جوامع بشری باشد
۱۴۰۲/۰۷/۱۰ ۰۸:۱۴ 88
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری؛

خداوند می‌خواهد جامعه اسلامی، الگوی همه جوامع بشری باشد

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌اللمل دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: خداوند متعال تقدیر و مشیت را اینگونه رقم زده است که جامعه اسلامی به عنوان یک الگو برای تمام جوامع بشری دیگر مطرح گردد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در وبینار سی‌و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: «ما امروز در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم که برای تحقق نزدیکی و تقارب، تفاهم و وحدت تلاش می‌کند و هدف از این تلاش، اعتلای «کلمة الله» و به زیر کشیدن «کلمه باطل» است».

وی با بیان این که جامعه اسلامی در میان دیگر جوامع بشری زندگی می‌کند، اظهار داشت: «خداوند متعال تقدیر و مشیت را اینگونه رقم زده است که جامعه اسلامی به عنوان یک الگو برای تمام جوامع بشری دیگر مطرح گردد».

حجت‌الاسلام تسخیری در این باره توضیح داد: «یکی از مهمترین عناصر و عواملی که می‌تواند امت اسلامی را به یک الگوی قابل اقتدا برای سایر جوامع بشری مبدل گرداند، وحدت و نزدیکی است. اگر امت اسلامی بتواند با اتکای به وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز به دفاع از حقوق بشریت و کرامت‌ انسان‌ها بپردازد، آن‌گاه می‌تواند الگوی دیگر جوامع باشد».

وی با بیان این که با کمال تاسف در این مرحله از تاریخ به خوبی می‌بینیم که برخی برای ایجاد فتنه و چنددستگی میان اقشار مختلف بشریت به ویژه در صفوف امت اسلامی، تلاش می‌کنند تا از این طریق بتوانند ضمن تأمین منافع و مصالح‌شان، ثروت‌های امت اسلامی را به یغما ببرند، گفت: خداوند خواسته است که اقشار و مذاهب مختلف امت اسلامی هم یکدیگر را بشناسند و هم با دیگر جوامع بشری آشنایی پیدا کنند. ملاک اصلی این است که ما در اوج تقوا و پرهیزگاری باشیم و اطاعت و پیروزی از خداوند تبارک و تعالی را در دستور کار خود قرار دهیم.

شعار همه ادیان، بندگی خداوند و دوری جستن از گناه و طاغوت است
معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارداشت: «خداوند متعال برای تمامی ادیان یک هدف واحد را قرار داده است. تمامی أنبیا (ع) یک رسالت واحد را دنبال می‌کردند. شعار همگی آن‌ها عبادت و بندگی خداوند متعال و دوری جستن از گناه و طاغوت بوده است».

وی با بیان این که امروز ما مشاهده می‌کنیم که استعمارگران و مستکبران به منظور ایجاد تفرقه در صفوف امت اسلامی تلاش می‌کنند، خاطرنشان کرد: آن‌ها به همین منظور و برای تحقق همین هدف، یک "غده سرطانی" به نام "اسرائیل" را در میان جوامع بشری قرار دادند. هدف از این اقدام، سیطره بر ثروت‌های انسانی و طبیعی امت‌ها و ملت‌ها است. کسانی که این غده سرطانی را در میان کشورهای اسلامی قرار دادند، تصور می‌کردند که می‌توانند تا ابد، شکاف و جدایی را میان مذاهب مختلف امت اسلامی نهادینه سازند. با این حال، به لطف خداوند متعال و به فضلِ حکمت‌ورزیِ علما و نخبگان فکری، این اهداف خبیثانه محقق نشد و به نتیجه نرسید.

حجت‌الاسلام تسخیری ادامه داد: امروز می‌بینیم که کشورهای اسلامی پس از سال‌های طولانی احساس کرده‌اند که باید با یکدیگر متحد شده و دوشادوش هم بایستند. آن‌ها دریافته‌اند که از این طریق می‌توانند از حقوق و کرامت خود دفاع کرده و از ثروت‌هایشان بهره‌مند گردند. مسلمانان فهمیده‌اند که بیگانگان ـ در هر کجای عالَم ـ دل برای امت اسلامی نسوزانده‌اند و خواستار اتفاق و اتحاد این امت نیستند و نمی‌خواهند امت اسلامی از ثروت‌هایش بهره‌مند شود.

وی با بیان این که ما همواره به این مسئله مهم اشاره کرده‌ایم که امت اسلامی باید به مشترکاتی که میان مذاهب مختلف اسلامی وجود دارد، بیندیشد و از کنار اختلافات به آرامی عبور کند، تصریح کرد: این اختلافات ممکن است در حوزه‌های مختلفی نظیر سیاست، اقتصاد، فرهنگ و فقه باشد، اما باید از کنار آن‌ها عبور کرد. باید توجه داشت که هر مجتهدی با هر مذهبی حق دارد، اصول شرعی و اساسی را از قرآن و سنت و عقل برگیرد.

وی افزود: امت اسلامی بداند که همه اتفاقاتی که در طول تاریخ رخ داده است ـ  اعم از جنگ‌هایی که به اسمِ اسلام به وقوع پیوسته و یا اختلافاتی که به ظهور و بروز تشتت و چند دستگی در صفوف امت انجامیده است ـ هیچ‌یک منافع و مصالح جامعه اسلامی را تأمین نکرده‌اند.

هدف کشورهای غربی از تحریک احساسات مسلمانان
معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه سخنان خود به  تلاش کشورهای غربی برای تحریک و تهییج عواطف و احساساتِ فرزندان امت اسلامی، اتهام‌زنی به اسلام و پروژه اسلام‌هراسی اشاره کرد و افزود: هدفی که در این میان دنبال می‌شود، ایجاد شکاف میان مسلمانان و غیر مسلمانان است. ما از پیروان تمامی ادیان و نیز از پیروان تمامی مذاهب امت اسلامی می‌خواهیم به این نکته اصلی و اساسی توجه داشته باشند که ـ چه بخواهیم و چه نخواهیم ـ وحدت و یکپارچگیِ صفوف، امری عقلی، ضروری، مورد تأیید شریعت و نیز مورد تأیید قرآن کریم است.

وی تاکیدکرد: وحدت و یکپارچگی صفوف، شعار پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بوده است و اکنون نیز باید شعار تک تک مسلمانان بر روی کُره زمین باشد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که روزی فرا برسد که در آن شاهد برپایی نشست‌ها و گردهمایی‌های ثمربخش میان علما، ملت‌ها و رؤسای جمهور کشورها باشیم. نشست‌هایی که در آن‌ها سازمان‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی، فرهنگی و یا حتی علمی، با هدف ارتقای جایگاه جامعه اسلامی، تأسیس می‌شوند.

ارسال نظر