وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حج و برخی فرصت های بی نظیر آن
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۱:۱۰ 572
یادداشت؛

حج و برخی فرصت های بی نظیر آن

حج و برخی فرصت های بی نظیر آن

حج از اركان الهي و از مهم‌ترين آيين‌هاي ديني اسلام شناخته مي شود كه جايگاه ويژه‌اي در عبادات اسلامي دارد.تكريم حج ،‌تكريم پروردگار متعال بوده كه به عنوان شعائر اسلام مطرح است.حج حركتي از «خود» به سوي «خدا» همگام با خلق خدا است و در همه احكام و اعمال مذهبي ممتاز است. يكي از جلوه هاي كنگره عظيم حج ، نمايش قدرت معنوي، سياسي و اجتماعي مسلمانان در برابر استكبار جهاني است و در همان حال به اعتبار گردهم آمدن مسلمانان از اقصي نقاط جهان در يك زمان و مكان مشخص ، از هر نژاد و زبان و مذهب ، نشانه قدرت و ظرفيت بي نظير اين عبادت ديني ، در بسيج امت اسلامي و سازماندهي آنهاو نمادي از وحدت اسلامي است كه تجلي و توسعه و ترويج آن در بين اين امت ، آرزو وخواسته همه آنها مي باشد.

اجتماع مسلمانان براي به جاي آوردن مناسك حج از نشانه هاي عظمت اسلام و روح اجتماعي و همبستگي حج است . رمضان و روزه داري و نيز حج دو مناسبت بزرگ اسلامي با ظرفيت هاي بسيار عظيم مادي و معنوي است كه چنانچه بطور شايسته و مناسب مورد بهره برداري قرار گيرد ، قادر است به نيازهاي گوناگون بشر در همه ي حوزه هاي مادي و معنوي پاسخ دهد. حج ‌زبان گويا ، موثر و نافذي است و بايد كوشيد كه حق واقعي آن هر سال بيشتر از پيش ادا شود. بديهي است كه تحقق چنين امر مهم و بزرگي مستلزم تلاش ها ، برنامه ريزي و در مجموع فراهم آوردن امكاناتي گسترده در دو حوزه نرم افزاري و سخت افزاري است و تلاشهايي در اين زمينه چند سالي مي باشد كه آغاز شده است . در دقت روي بيانات و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب در ديدارهايشان با مسئولين و كارگزاران حج و از جمله در سال گذشته و امسال ، اين مهم  را مي توان استنباط كرد كه حضرتشان در دستور براي " بكارگيري تمام ظرفيت هاي حج " جهت اداي حق يكي از بزرگترين مناسك اسلامي ،كه  قطعا همه ي آنها در حد و توان يك كشور نيست ، به اين مهم عنايت خاص داشته و دارند كه ترتيبي اتخاذ گردد تا تمامي ظرفيت هاي جهان اسلام  اعم از سياسي ، اقتصادي ، فرهنگي و حتي ژئوپولتيك براي منظور مورد نظر بكار گرفته شود .

 دقت در مراسم حج نشان مي دهد كه منافع سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي اين آيين محمدي (ص) ،  بسيار فراتر و مهمتر از منافع فردي آن است. در تبيين ابعاد حج محمدي (ص) روشن مي گردد كه حج دست ستمگران جهان را از سلطه بر کشورها کوتاه کرده ، و غاصبان را در بلاد اسلامي با شکست رو به رو مي کند و اين مهم زماني محقق مي شود كه دريابيم روح حج در برائت و برائت جويي از مشركين و بت هاي نوين است كه نماد آن در دوره حاضر استكبار و صهيونيسم جهاني مي باشد اما  مساله بزرگ و عمده دراين ميان يكي عدم درك فلسفه واقعي بسياري از احكام الهي از جمله حج مي باشد . اين مصيبت بزرگي است كه هنوز و همچنان اين باور غلط و القايي دشمنان اسلام و مسلمين در برخي ذهن ها ي متحجر از جمله در ذهن بعضي از رهبران اسلامي وجود دارد و در آنها رسوخ كرده است كه حج يك عبادت فردي است و جنبه سياسي ندارد ! همين باور غلط و بيهوده و مغاير با فلسفه و روح حج مي باشد كه موجب گرديده تا ظرفيت بزرگي به نام حج كه طي آن نمايندگان امت اسلامي از همه ي جهان اسلام در يك زمان معين و در يك مكان معين گرد هم مي آيند تا آيين واحدي را انجام دهد ، آنچنان كه بايد و شايد و انتظار مي رود ، مورد استفاده قرار نگيرد .

حج فرصت با هم بودن و با هم انديشيدن و يافتن راههاي برون رفت از مشكلات و معضلات مادي نيز هست . حج فرصت تبادل نظر ، معرفي  دارايي ها و توانايي ها و قابليت هاي جهان اسلام به همه ي اعضاي آن است.

نقشه جغرافياي اقتصادي كشورهاي اسلامي نشان مي دهد كه اين كشورها در مجموع داراي بخش قابل ملاحظه اي از منابع و ذخاير با ارزش طبيعي و معدني و بخصوص انرژي هستند كه نقش محوري دراقتصاد جهاني دارند كه در صورت معرفي به هم ، و تقويت روند همگرايي بين آنها ، مي توانند اقتصاد كشور هاي اسلامي را رونق داده و حتي با هم پوشاني و هم تكميلي ، از وابستگي ها به برون از جهان اسلام بكاهند .

 در جهان امروز يك باور اين است كه آزادسازي هاي تجاري ، و جهاني شدن اقتصادها كه دو مشخصه اصلي نظام تجارت جهاني در عصر حاضر به شمار مي روند، از اهميت رويكرد به بلوك ها، تشكل ها و ترتيبات اقتصادي و تجاري بين كشورها كاسته است ، اما باوري ديگر كه هنوز طرفداران بسياري دارد ، اين نظر است كه انگيزه هايي همچون افزايش تجارت، نيل به منافع رفاهي، همكاري هاي متقابل در زمينه هاي تجاري، اقتصادي و رشد اقتصادي، افزايش قدرت چانه زني در مسائل سياسي، اقتصادي و تجاري با كشورها و گروه هاي فرامنطقه اي، تامين ملاحظات امنيتي و سياسي و انجام همكاري ها در زمينه هاي رشد و توسعه و اعتلاي سرمايه گذاري همچنان و از جمله عوامل روي آوردن به اين گونه همكاري هاي گروهي هستند كه بايد به خصوص از سوي كشورهاي درحال توسعه تقويت شود. صرف نظر از موارد ذكر شده، بعد جديد و مهم ديگري پس از اتمام دور مذاكرات اروگوئه و تاسيس سازمان جهاني تجارت به ابعاد فوق افزوده شده است و آن هم نقش اين ترتيبات در آماده سازي كشورها براي استفاده از فرصت ها و تجهيز آنان براي فائق آمدن بر مشكلاتي است كه نظام جديد تجارت جهاني فرآروي كشورها و بالاخص كشورهاي در حال توسعه گشوده است. از اين ترتيبات مي توان براي سهولت ادغام در نظام جديد تجارت بين الملل استفاده كرده و از مزاياي اين نظام درخصوص دسترسي به بازارها به نحو بهتر استفاده كرد. يكي از اين تشكل ها سازمان كنفرانس اسلامي است. جهان اسلام امروز با چالش هاي عمده اي از جمله در عرصه اقتصاد روبه رو است كه حل آنها در گروي همكاري هاي خلاقانه است و حج با ظرفيت هاي بزرگ مادي و معنوي اش ، بهترين زمان و مكان براي اين امر است.

 برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حج: https://hajj.ir/fa/1911

کلمات کلیدی

ارسال نظر