وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
حاکمیت اخلاق، شرط ایجاد عدالت در جامعه است
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۰۹:۰۶ 139

حاکمیت اخلاق، شرط ایجاد عدالت در جامعه است

 مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) تاکید کرد: اگر اخلاق در جامعه حکم‌فرما نباشد، عدالت برقرار نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سالار، مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت اسلامی تصریح کرد: «یکی از اهداف والای رسالت انبیا و پیامبران الهی، مبارزه با ظلم و جور، استکبار ستیزی، برقراری و تحکیم صلح و تحقق عدالت در جهان است».

وی با بیان این که سیره پیامبر اعظم (ص) و پیشوایان بزرگ اسلامی همگی بر اساس ایجاد مدینه فاضله اسلامی و انسانی بود که توحید و خداپرستی و صلح و صفا و برادری در آن حاکم باشد، اظهار داشت: «پیامبر اکرم فلسفه بعثت خویش را اخلاق مداری و نهادینه ساختن اخلاق و کرامت انسانی می‌داند و می فرماید( بعثت لاتمم مکارم الاخلاق )».

حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به این که خداوند متعال ،پیامبر گرامی اسلام را با تعبیر بلند ( وانک لعلی خلق عظیم ) در قرآن کریم توصیف کرده و می‌ستاید، گفت: «این همه توصیه و تجلیل از اخلاق و کرامت اخلاقی نشانگر این است که اگر اخلاق در جامعه حکمفرما نباشد، عدالت برقرار نمی‌شود و اگر اخلاق را نهادینه کردیم، زمینه برقراری عدالت و صلح و دوستی و برادری و روابط صحیح و سازنده انسانی فراهم می‌گردد».

وی در ادامه اظهار داشت: تاریخ صدراسلام نشانگر این حقیقت است که رسول خدا(ص) به عنوان منادی توحید و طلایه‌دار صلح و عدالت توانست جامعه عرب جاهلی از هم گسیخته و پراکنده را با اخلاق کریمانه و رفتار مهربانانه و اخوت اسلامی بر محور توحید و خداپرستی جمع کند.

اسلام حتی در مقام جنگ نیز کرامت انسانی را مراعات نموده است
وی افزود: با مراجعه به تاریخ اسلام، دستورالعمل‌هایی که پیامبر اعظم(ص) به عنوان فرمانده جنگ در جنگ‌ها می‌دادند، همواره نکاتی به سپاهیان گوشزد می‌کردند مبنی بر عدم قطع درختان، عدم تعرض به افراد کهنسال و سالخورده، کودکان و زنان، نریختن سم در آب دشمن و آلوده نساختن محیط زیست و توصیه‌های مهم دیگر از این قبیل که همه این‌ها نشانگر این است که اصولا اسلام حتی در مقام جنگ با دشمن نیز کرامت انسانی و اصول اخلاقی را مراعات نموده و بدان سخت پایبند است.
 
مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) اظهار داشت: در سیره پیامبر هیچگاه عنف و اجبار در پذیرش دین مشاهده نشده است حتی آن حضرت پیشنهاد برخی از مسلمانان در مورد الزام فرزندانشان برای پذیرش اسلام را رد کرده و در این باره به آنها آیه (لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی) را استناد می‌کردند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: راهبرد اساسی اسلام، حفظ احترام به حقوق دیگران، صیانت از تقویت روحیه اخوت اسلامی با الهام و الگو گرفتن از سیره عملی و شیوه رفتاری پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

حجت‌الاسلام سالاری خاطرنشان کرد: امروز دشمنان اسلام و استکبار جهانی با به کارگیری انواع و اقسام تاکتیک‌های تبلیغی و رسا‌نه‌ای گسترده خویش در راستای ایجاد تفرقه و تشتت در جوامع اسلامی فعالیت می‌کنند و با هتاکی‌ها و اهانت به قرآن کریم، پیامبر (ص) و مقدسات و ارزش‌های مقدس اسلامی، اصل و اساس اسلام عزیز را نشانه گرفته‌اند.

جهالت و غفلت، بزرگترین تهدید برای جهان اسلام است
وی تاکید کرد:مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز جهان اسلام را تهدید می‌کند، خطر جهالت و غفلت زدگی و ناآگاهی از راه‌های  نفوذی و نقشه های خطرناک و فریب کارانه دشمن است.

این اندیشمند اسلامی در این باره توضیح داد: امام علی (ع) دو نوع نفوذ از سوی دشمن را گوشزد می‌کند؛ یکی نفوذ فیزیکی که دشمن از راه مرزهای جغرافیایی نفوذ می‌کند و دیگری نفوذ به صورت کاملاً پنهانی و مخفیانه که از طریق مرزهای فکری و عقیدتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در نفوذ فیزیکی، انسان، نفوذ دشمن را به طور آشکار و علنی می‌بیند و با چشم و نگاه خویش آن را آشکار مشاهده می‌کند و خطر این دشمن خیلی واضح و روشن است؛ اما در نفوذ مخفی، دشمن چون خودش را دلسوز و همراه جا زده و از راه خیرخواهی و همدردی وارد می‌شود، شناخت آن سخت‌تر و خطرش به مراتب بیشتر است.

مدیر مؤسسه بین‌المللی علوم و معارف اهل بیت(ع) دربخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز بزرگترین وظیفه دینی، شرعی و ملی جوامع اسلامی به ویژه علمای متعهد و دلسوز، صیانت از کیان اسلامی و جلوگیری از ایجاد تنش، اختلاف، تشتت و توصیه و تاکید در راستای تحقق وحدت و اخوت اسلامی است.

وی ادامه داد: نادیده گرفتن منافع فردی، فرقه‌ای و طایفه ای و حزبی و به جای آن مد نظر قرار دادن منافع امت اسلامی، ما را به کمالات متعالی انسان اسلامی نزدیک می‌کند، لذا باید تلاش نماییم تا رسالت مهم الهی خویش را فدای منافع فردی و طایفه ای نکنیم.

وی در پایان تاکید کرد: عزت و کرامت انسانی ایجاب می‌کند تا روی پای خودمان بایستیم و به اجانب دل نبندیم زیرا دیگران که همواره  شعار ( فرق تسد) شعار استعماری اختلاف بینداز حکومت کن را سر می‌دهند، هرگز برای ما دلسوزی نخواهند کرد و نه تنها مشکلات ما را مرتفع نخواهند ساخت بلکه موجب ایجاد تفرقه و تشتت در صفوف امت اسلامی خواهند شد.

ارسال نظر