وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تشریح مفاهیم روز قدس در اندیشه امام راحل
۱۴۰۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۴۹ 301
استاد دانشگاه کوفه:

تشریح مفاهیم روز قدس در اندیشه امام راحل

پژوهشگر اسلامی عراق گفت: یکی از قضایای مهمی که امام خمینی(ره) آن را اعلام کرد، تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس برای احیای مسأله فلسطین و بیت القدس بود که این مسئله از چند جهت حائز اهمیت است.


به گزارش خبرگزاری تقریب، دكتر امل الحسينی استاد پژوهشهای قرآنی دانشگاه کوفه در  وبینار بین المللی "روز جهانى قدس و ضرورت وحدت و مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین" که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، گفت: یکی از قضایای مهمی که امام خمینی(ره) آن را اعلام کرد، تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس برای احیای مسأله فلسطین و بیت القدس بود که این مسئله از چند جهت حائز اهمیت است:

1.این اعلامیه شش ماه پس از بازگشت تاریخی امام خمینی (ره) به ایران و چهار ماه پس از برپایی جمهوری اسلامی، صورت گرفت که نشان دهنده اهمیت این مسأله علی‌رغم مشغله‌های فکری زیاد امام راحل دارد.

2. روز قدس مخصوص مسلمین نبود، بلکه یک روز جهانی بود و این نشان می‌دهد که امام ابعاد جهانی آن را به عنوان مصداق مبارزه حق و باطل در نظر گرفته است.

3. اعلام این روز در ماه رمضان است که ماه وحدت مسلمین بوده و اکثر آنان دعوت حق را لبیک می‌گویند و در مهمانی خداوند رحمان هستند و با تضرع به سوی او روی می‌آورند و خود را ملزم به انجام واجبات و ترک محرمات و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و اما آیا در زندگی و واقعیت امروز ملتها خطرناکتر و بدتر از تجاوز به حرمت مسجدالاقصی توسط شهرک نشینان وجود دارد؟ پس مؤمنان باید خود را متعهد کنند که در این ماه ندای حق را لبیک گویند و با دلهایشان به حقیقت نزدیک باشد و با خود صادق باشند، همچنان که ماه رمضان برای مسلمانان ماه جهاد و پیروزی است. 

4. روز جمعه  عید همه مسلمانان است که با تکیه و تقرب به درگاه خداوند برای اقامه نماز جماعت و جمعه به خانه های خداوند متعال می روند و وحدت و الفت بین مسلمانان و مؤمنان برقرار است.

5. روزهای آخر ماه رمضان، به ویژه جمعه‌ها، ویژگی های عبادی مهمی دارند و  روزهایی هستند که برکات ماه را خلاصه می کنند و یکی از شب های آن شب قدر است که بهتر از هزار ماه است. طلوع آن بیانگر ظهور حق با فریادی است که به وقوع می پیوندد و جهان را از ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشارت می‌دهد، یهودیان را برای همیشه از فلسطین بیرون خواهد کرد و بیت المقدس جایگاه برپایی حکومت عدل الهی خواهد بود. 

از این رو امام خمینی(ره) می فرماید« من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام کنند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان بر اهل کفر را خواستارم .»

ارسال نظر