وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تحمل و مدارا نسبت به تفاوت‌های مذهبی از جمله اشتراکات ایران و اندونزی است/کشورهای اروپایی از توزیع نفرت در جهان جلوگیری کنند
۱۴۰۲/۰۵/۰۴ ۱۰:۱۶ 361
دبیرکل مجمع تقریب در گفت‌وگو با شبکه تلويزيون اندونزی:

تحمل و مدارا نسبت به تفاوت‌های مذهبی از جمله اشتراکات ایران و اندونزی است/کشورهای اروپایی از توزیع نفرت در جهان جلوگیری کنند

دبیرکل مجمع تقریب اظهار داشت: قرآن سوزی در کشورهای اروپایی، موجب ترویج خشونت و جریحه دار شدن احساسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان و توزیع نفرت در جهان می شود و در وهله اول به خود اروپایی ها ضربه می زند. 

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شبکه تلويزيون اندونزی با حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب پیرامون روابط و زمینه های همکاری بین دو کشور و جهان اسلام به گفت‌وگو نشست؛ متن این گفت‌وگو در ادامه می آید: 

1-نظر شما در خصوص موقعیت جهان اسلام در شرایط کنونی چیست؟

اسلام امروز موقعیت خوبی در جهان دارد و اقبال خوبی نسبت به اسلام در جهان صورت گرفته است؛یکی از دلایل آن، اقبالی است که اسلام در درون خودش به معنویت و اخلاق دارد و اخلاق و معنویت بیشترین چیزی است که امروز بشر به آن نیاز دارد؛ پیامبر ما پیامبر رحمت و الگوی اخلاق برای مسلمانان است.

متاسفانه الان شاهد هستیم در اروپا یک نوع مواجهه خصمانه با اسلام از جمله قرآن سوزی در پیش گرفته شده است که می تواند در نظم نوین جهانی پیامدهای بدی برای آینده جهان داشته باشد. این نوع رفتارها موجب ترویج خشونت و جریحه‌دارشدن احساسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان و توزیع نفرت در جهان می شود و در وهله اول به خود اروپایی ها ضربه می زند.به همین جهت ما به کشورهای اروپایی به خصوص سوئد و دانمارک توصیه می کنیم که از توزیع نفرت جلوگیری کنند، تا بتوانیم آینده صلح آمیز و مسالمت آمیزی داشته باشیم و همه ادیان و مذاهب در صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.

2- نظر شما در خصوص رابطه ایران و اندونزی مخصوصا از نظر اسلامی چیست؟

 ایران و اندونزی شباهت های زیادی در یک ویژگی اخلاقی دارند و آن مدارا و هم‎زیستی مسالمت آمیز در بین مذاهب مختلف اسلامی از جمله یهودیت، مسیحیت، بودایی و ...و رویکردها و دیدگاه های مختلف دینی هست. این از ویژگی مشترک دو کشور هست که تحمل و مدارا در حد اعلا در هر دو کشور نسبت به تفاوت‌های مذهبی وجود دارد و نشان می دهد که اسلام ایرانی و اسلام اندونزیایی در درون خودش می تواند، همزیستی مسالمت آمیز بین عقاید مختلف رو ترویج بدهد.

ما گویش‌ها و تفسیرهای مختلفی از اسلام داریم؛ از نگاه این تفسیرها، به نظر ما دو کشور ایران و اندونزی به خوبی توانسته اند، تفسیرهای خوبی از خود رواج و اجازه دهند، تا هر کسی با عقلانیت و با نوع نگاهی که به اسلام و نوع تفسیری که از متون دینی دارد، بتواند تقریر و سبک زندگی مورد پذیرفته شده خود رو در این دو کشور دنبال کند و این می‌تواند نوید بخش رشد اخلاقی و معنوی انسان های مسلمان در این دو کشور باشد. وقتی ما می‌توانیم در درون جامعه خودمان تفسیرهای مختلفی از اسلام را بپذیریم و تجویز کنیم، به معنای این است که هر کسی می تواند سبک زندگی خودش رو آزادانه انتخاب کند و این می تواند بستر بسیار مطلوبی برای آینده دو کشور باشد.

3-به نظر شما ایران و اندونزی چه همکاریهای می‌توانند باهم داشته باشند؟

در جهات کشاورزی و هم جهات صنعتی می‌توانیم همکاری‌های خیلی گسترده‌ای را بین دو کشور ایران و اندونزی داشته باشیم؛ خوشبختانه هر دو کشور دارای مزیت‌های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی هستند و هرکدام از دو کشور می توانند از مزیت‌هایی که در این حوزه‌ها دارند،استفاده کنند و روابط دو کشور را گسترش بدهند، بیشتر بهم نزدیک بشوند و شناخت کامل تری از هم پیدا بکنند. 

همچنین در حوزه فرهنگی، ما سندی را بین دو کشور در زمان حضور ریاست جمهوری اسلامی ایران در اندونزی به امضا رساندیم که محورهای گسترده فرهنگی در آنجا ذکر شده است. یکی از دیگر زمینه های همکاری بین دو کشور صنعت توریسم حلال است که می توانیم با همکاری بین دو کشور آن را در دنیا رواج دهیم؛ از آنجایی که ایران و اندونزی هر دو دارای تاریخی بسیار دیرینه هستند و تمدن‌هایی را در دنیا شکل داده اند، مراودات توریستی حلال می تواند، الگویی برای توسعه توریسم برای کشورهای اسلامی باشد.

4-به نظر شما روابط ایران و عربستان چه نقشی در جهان اسلام ایفا می کند؟

ما تفسیرهای مختلفی از اسلام در جهان داریم و همکاری کشورهای اسلامی می تواند از افراطی‌گری در درون و بیرون جهان اسلام، جلوگیری کند؛ ایران و سعودی دو کشور بسیار با اهمیت از نظر ژئوپولیتیکی هستند و بدون تردید همکاری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور می‌تواند اثرات بسیار مثبتی در سراسر جهان اسلام داشته باشد.

ایران و عربستان سعودی تأثیرات عمیقی در حوزه تعلیمات دینی در دنیا با نگاه‌های متفاوت دارند، که این تفاوت ها اگر به صورت گفت‌وگو و همکاری در جهان اسلام عرضه شود، می تواند نویدبخش همزیستی مسالمت آمیز و دنیایی بهتر در جهان اسلام باشد.

 ما همواره تلاش داشته ایم که روابط خودمان را با کشورهای اسلامی از جمله ترکیه وعربستان سعودی و دیگر کشورهای اسلامی توسعه بدهیم؛ تا این توسعه موجب همکاری و هم افزایی در جهان اسلام بشود، در حقیقت اگر کشورهایی که در جهان اسلام اثرگذار هستند، از نظر فکری هم افزایی داشته باشند، می‌تواند دنیای بهتری را برای مسلمانان در سرتاسر جهان شکل بدهد. 

ما مصمم هستیم به عنوان یک راهبرد، روابط خودمان رو با عربستان سعودی توسعه بدهیم، تا بتوانیم امنیت را به وسیله خودمان در منطقه تامین کنیم و نیازی به حضور بیگانگان در خلیج فارس، نداشته باشیم.

ما در قرآن کریم یک واژه به نام امت واحده داریم و بسیار علاقمند هستیم که این مفهوم را در دنیا دنبال کنیم و گسترش بدهیم. اعتقاد داریم، این مفهوم در نظم نوین جهانی جای خواهد داشت.ما می توانیم با ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی یک امت واحده تاسیس کنیم که محورش رسالت پیامبر اکرم(ص) است و دو ویژگی دارد؛ یکی این است که بین اعضای اتحادیه رحمت و مهربانی ترویج شود و دیگر اینکه برای مقابله با دشمنانشان و کسانی که علیه این امت اسلامی دست به اقدامات خصمانه می زنند، همکاری کنند.

5-آینده جهان اسلام را چگونه می بینید؟

 آینده جهان اسلام بسیار بستگی به این دارد که دولت های اسلامی هرکدام آرمان‌های آینده کشور خودشان رو چگونه ترسیم کرده باشند و تا چه حد بتوانند آن آرمان‌ها رو به نحوی توصیف کنند که ما بتوانیم به امت واحده که یک آرمان اسلامی هست، دسترسی پیدا کنیم.

طبیعتاً رویکردهای مختلفی در بین کشورهای اسلامی نسبت به این قضیه وجود دارد و امیدوار هستیم، بتوانیم عدالت اجتماعی را توسعه دهیم، فقر رو از بین ببریم، فرصت‌های برابر برای همه آحاد مسلمانان درهمه کشورهای اسلامی ایجاد کنیم، که این می‌تواند نویدبخش اینده ای درخشان برای جهان اسلام باشد.

ارسال نظر