وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تاکید دکتر شهریاری بر توسعه شبکه سادات با بهره گیری از شبکه آی محسن/ رونمایی از سایت بنیاد سادات با حضور دبیرکل مجمع تقریب
۱۴۰۳/۰۴/۱۰ ۱۵:۲۰ 12

تاکید دکتر شهریاری بر توسعه شبکه سادات با بهره گیری از شبکه آی محسن/ رونمایی از سایت بنیاد سادات با حضور دبیرکل مجمع تقریب

سومین نشست هم‌اندیشی سراسری روسا و دبیران بنیاد سادات صبح امروز در سالن اجتماعات امام زاده صالح برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سومین نشست هم اندیشی سراسری روسا و دبیران بنیاد سادات اظهار داشت: مسئولیتی به مجمع داده شده است تا توسعه دهنده شبکه سادات در بخش های بین المللی باشد. ما امروز باید سطح فعالیت شبکه ای خودمان را با استفاده از شبکه آی محسن گسترش دهیم تا در زمینه سادات موفق تر عمل کنیم.

وی در ادامه  به روایت علامه ابوالفتح محمد بن علی بن عثمان کراجکی و داستان حجاج بن یوسف پرداخت و گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ذریه پیغمبر(ص) تنها کسانی که از سوی پدر، سادات باشند، نیستند، بلکه از سوی مادر هم می‌توانند جزو این دسته از افراد قرار گیرند و فقه ماهم همین را می‌گوید.

دکتر شهریاری تصریح کرد: حضرت موسی (ع) می‌گوید که همه ذریه النبی از ما و قابل احترام هستند.

دبیرکل مجمع تقریب به روایت دیگری از شیخ صدوق  در کتاب الامالی خود در صفحه ۲۹۴ اشاره کرد و گفت: اگر کسی ذریه پیامبر(ص) را آزار و اذیت کند، پیامبر دیگر او را شفاعت نمی‌کند.

دکتر شهریاری در ادامه اظهار کرد: در سفری که به لاهور پاکستان داشتیم، مقبره سید محمد عثمان جلابی هجویری را زیارت کردیم، این سید اهل غزنی افغانستان بوده است و یکی از دلایلی که مردمان شبه قاره مسلمان شدند، وجود همین شخص بوده است. این شخص از عرفای سده پنجم بوده و اولین کتابی که به فارسی در زمینه عرفان نوشته شده، به قلم ایشان بوده است. کتاب کشف المحجوب هم از جمله کتاب‌های موفق این عارف بوده است.

وی ادامه داد: این کتاب ظرفیت دنیای اهل سنت را به ما نشان می‌‍دهد، چراکه ایشان از سادات و همچنین از صوفیان هستند. این‌ها زمانی که سلسله‌های خود را می‌شمارند، در نهایت به علی ابن ابی‌طالب(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌رسند.

در ادامه این نشست محمّد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران اظهار داشت: در خصوص جایگاه سادات باید در اسلام و متون اسلامی مطالعه کرد، آیات و روایات بسیاری در زمینه فضیلت اهل بیت(ع) نقل شده است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید در تاریخ اسلام و نهضت‌های بزرگ اسلامی سادات نقش برجسته ای را ایفا کرده اند. برای مثال، مقاومتی که در سوریه صورت گرفت و مقابل داعش ایستادگی کردند؛ همچنین مقاومت مردم یمن در آب های آزاد که امروز رژیم صهیونیستی را درمانده کرده است.

اردکانی تصریح کرد: همچنین ما امروز در نماز جمعه‌های مراکش می‌بینیم که سادات در صف اول حضور دارند، در اندونزی زمانی که شناسنامه برایشان صادر می‌شود، شجره سادات در آن ذکر می‌گردد. در سودان، ترکیه، هندوستان و ... هم سادات نقش ارزنده ای داشتند.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران خاطر نشان کرد: سید مرتضی کشمیری از شخصیت های بزرگ و برجسته کشمیری است که مردم هندوستان به آن توجه دارند، همچنین در چین، سید شمس الدین از علمای بزرگ و برجسته چین است و همه مسلمانان احترام ویژه‌ای برای او قائل هستند. در جمهوری اسلامی ایران هم به صورت مستند بالای ۶ میلیون نفر از سادات حضور دارند.

سرتیپ پاسدار ضیاءالدین حزنی، دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران در ادامه این نشست اظهار داشت: ما در سپاه یک قرارگاهی تشکیل دادیم به عنوان قرارگاه محرومیت زدایی، اولویت ما در مناطق مرزی و حساس کشور این است که به کارهای روحانیون اهل سنت سراسر کشور بپردازیم و در کنار آن محرومیت زدایی کنیم.

وی در پایان گفت: اولین خواسته ما از سادات این است که آمار سادات مستضعف را به ما  برسانند تا ما به آنان کمک کنیم.

در پایان این مراسم از سایت بنیاد سادات رونمایی شد.

ارسال نظر