وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی در عراق
۱۴۰۱/۱۲/۲۰ ۱۴:۳۸ 733

بیانیه پایانی کنفرانس وحدت اسلامی در عراق

کنفرانس وحدت اسلامی عراق  که امروز در بغداد با شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) برگزار شد، با قرائت بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، متن این بیانیه به شرح زیر است:

با همت دیوان وقف سنی عراق و با بهره گیری از آموزه‌های دین حنیف و سیره نبی اکرم(ص) و برای تأکید بر برادری و وحدت صفوف، در آستانه ماه مبارک رمضان، ماه طاعت و رحمت و مغفرت، تعدادی از مؤسسات دینی اقدام به برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تحت شعار(مسلمان برادر مسلمان، نقطه آغاز ما برای ساختن انسان و کشور) کرده اند، تا تأکیدی بر فرمان خدا و رسولش (ص) باشد.

این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که جهان و به خصوص جهان اسلام بیش از هر زمانی نیاز به عدالت و صلح و برادری دارد و عقلای امت باید تلاش بسیاری برای اصلاح مسیر انجام دهند و امت را به سوی آنچه خدا می خواهد و رسول خدا(ص) به آن عمل کرد، بازگردانند تا امت سزاوار رحمت به معنی تام باشد.

هدف از برگزاری این کنفرانس، زمینه سازی برای اتحاد و همبستگی جهان اسلام، تبادل افکار بین علما و پژوهشگران به منظور ایجاد تقارب علمی و فرهنگی و با هدف رسیدن به وحدت اسلامی و کنار گذاشتن اختلافات است تا مفهوم برادری را در بین امت جاری سازیم.

برادران شما در جمعیت علمای عراق، شورای علمای پیوند محمدی، مؤسسه تقریب و گفتگوی عراق، دارالافتای عراق، مدرسه امام خالصی و با حمایت دیوان وقف سنی عراق، اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده اند تا از این طریق، گامی در راستای وحدت و تحقق همزیستی مسالمت آمیز بین فرزندان یک دین واحد برداشته باشند.

دهها عالم و متفکر و مبلغ از داخل و خارج کشور در این کنفرانس مبارک حضور بهم رسانده اند؛ همچنین در این کنفرانس پژوهشهای علمی حول محورهای کنفرانس که بر مسائل اصلی امت از جمله فتنه‌های تهدید کننده آن، متمرکز است را مورد بررسی قرار می دهند.

شرکت کنندگان در کنفرانس پس از پایان، پیشنهادات و توصیه هایی را در راستای همزیستی و برادری و انس بین فرزندان امت اسلامی ارائه کردند که خلاصه آن در ادامه می آید:

1.بازگشت به اسلام و پیمان پیامبر(ص) هنگام ورود به مدینه منوره و پیمان حجة الوداع؛ چرا که مسلمان برادر مسلمان است.

2.فتنه ها و اختلافاتی که در بین کشورهای اسلامی شاهد هستیم؛ مسئولیت عقلا و بزرگان جهان اسلام را دوچندان می کند، تا برای مهار کردن افکار افراطی که دعوت به قتل و کشتار و تکفیر می کند، اقدام کنند و این نیاز به تلاش زیاد و کار مشترک برای خشکاندن منابع تروریسم و افراط گرایی دارد.

3.تلاش جدی و اصرار برای ترویج مفهوم برادری اسلامی در بین مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و تلاش برای تربیت نسلهای آینده در راستای این مفهوم از طریق دور کردن کینه از دلها.

4. تلاش برای استمرار گفت‌وگوی علمی بیت علما و فعالین دینی و فرهنگی در جهان اسلام  و تمرکز بر فتنه ها و تهدیدها در راستای تحقق صلح و امنیت  واقعی که بر اساس تعالیم دین رحمت و عدالت و همزیستی مسالمت آمیز، امت اسلام باید از آن برخوردار باشند.

5. شرکت کنندکان در کنفرانس برای تقویت مفهوم وحدت و برادری، از حکومتهای اسلامی خواستند تا محرکان فتنه ها و اختلاف افکنی های طایفه ای و مذهبی را به طور قانونی جرم انگاری کنند.

6.شرکت کنندگان در کنفرانس از کشورهای عربی و اسلامی خواستند، تا برنامه های درسی و آموزشی را با مفاهیم و واژه های تأکید کننده بر صلح و همزیستی و محبت و بخشش و برادری تقویت کنند تا در ایجاد نسلی که فعالسازی این خروجی های مذکور را بر عهده می گیرد، مشارکت داشته باشند.

7.تلاش جدی برای انجام پژوهشهای تاریخ اسلامی و فرهنگی و تمدنی و ادبیات، برای ایجاد تفکر امت واحده و و ایجاد پروژه ای بر اساس مبانی فکری و علمی و جهت دهی افکار و احساسات و انرژی‌ها به منظور از سرگیری مسیر تمدن اسلامی و تلاش برای نفی تمامی روایتهای مخربی که منجر به تفرقه بین امت اسلامی می شود.

8.شرکت کنندگان در کنفرانس بر محوریت مسأله فلسطین به عنوان مسأله اصلی و مرکزی اسلام و جهان تأکید کردند؛ چرا که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان بدون توقف ماشین تخریب رژیم صهیونیستی و تجاوزهای وحشیانه این رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مقدسات اسلامی، ممکن نیست.

9. شرکت کنندگان در کنفرانس تأکید کردند، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی خیانت بزرگی به ملت فلسطین و امت اسلام است و سوار شدن برخی کشورهای اسلامی بر قطار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، این رژیم غاصب را به وقاحت، تجاوز و بی عدالتی  و ظلم بیشتر علیه افراد بی‌گناه تشویق می کند، بنابراین شرکت کنندگان، این کشورها را به تجدید نظر در مواضع خود، برای پیروزی دین و امت فرا خواندند.

10. شرکت کنندگان در کنفرانس، برای حمایت از مفهوم محبت، همزیستی مسالمت آمیز و صلح جمعی، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده پناهندگان و مهاجرین به خصوص در عراق و سوریه و فلسطین و تحقق اصل حق بازگشت، فراخواندند.

11. شرکت کنندگان در کنفرانس، برای تحقق مفهوم عدالت و صلح جمعی و زندگی ایمن و ثابت، دولتهای اسلامی و به خصوص دولت عراق را به بررسی پرونده های بازداشت شدگان و مفقودین قهری و  دادرسی عادلانه پرونده آنها بر اساس مهلت قانونی آن، برای جلوگیری از پیش آمدن هرگونه تقلب و اجخاف فرا خواندند.

12. شرکت کنندگان در کنفرانس، بر اهمیت نقش محوری زن در جامعه و اهمیت این قشر مهم جامعه برای ایجاد خانواده  که سنگ بنای اصلی ساختن جوامع است، تأکید کردند.

13. دعوت از شبکه های ماهواره ای عربی و اسلامی برای دوری جستن از هرگونه تحریک مذهبی و اخبار و برنامه های گفت‌وگو و تماسهای تلفنی که منجر به افزایش اختلافات و دشمنی بین فرزندان امت می شود و تلاش برای تأسیس شبکه های ماهواره ای و سایتهای جدیدی که به وحدت بین امت اسلام، اهتمام می ورزد.

14. تأکید بر ضرورت ارتباط و همبستگی اجتماعی بین فرزندان امت و تلاش برای ایجاد وحدت حول مناسبتها و آیین های اسلامی برای انتشار روحیه انس و الفت و تسامح در بین مسلمانان.

15.تأسیس سایت الکترونیکی تحت عنوان « کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی» با هدف تحقق پیشنهادات مطرح شده و تشکیل کمیته دائم پیگیری برای عملی‌سازی پیشنهادات مطرح شده از طرف نهادهای مربوطه در کنفرانس و مدیریت همه پروژه های حاصل از آن.

و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین

ارسال نظر