مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال آیت الله تسخیری شنبه 28 مرداد بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر مقام معظم رهبری شهر مقدس قم، حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد، زبان گویای اسلام و تشیع حضرت آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام شنبه 28 مرداد 1402 بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری برگزار شد.
در این مراسم که با مشارکت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مراکز و نهادهای علمی و حوزوی در دفتر مقام معظم رهبری شهر مقدس قم، حسینیه امام خمینی(ره) برگزار گردید، آیت الله احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری به ایراد سخنرانی و حاج عباس حیدرزاده به مرثیه سرایی پرداختند.
آیت الله مبلغی در سخنانی در این مراسم، مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری را عالمی مجاهد ، فقیهی در عرصه تقریب و شخصیتی برخوردار از اندیشه ها و رفتارهای قابل تاسی در حوزه بین الملل دانست و اظهار داشت: آیت الله تسخیری زبان گویای اسلام بود، ایشان چه در داخل و چه در خارج علاقه مندان بسیاری را به صورت بارز به خود جلب کرده بود، شخصیت ایشان برای حوزه ها، به ویژه در عرصه تعامل بین المللی یک شخصیت قابل مطالعه و استفاده بسیار است، در وصف این شخصیت سخنان و اوصاف بسیار چه در داخل و خارج گفته و تکرار شده است.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیام تسلیت برای ایشان فرمودند: " زبان گویای اسلام و شیعه"، این وصف از فرمایشات معظم له که معروف و شایع است انتخاب کرده ام، یک کلمه یا یک جمله بیش نیست اما درون ومعیارهای شکل دهنده ، عمق و محتوایی این سخن بسی بسیار و قابل تطبیق با مرحوم آیت الله تسخیری در یک سطح کلان و عالی است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: چند مولفه که همه اساسی است، در شخصیت ایشان اتفاق و اجتماع یافته بود که او را زبان گویای اسلام و شیعه بدل کرده بود؛ اولین مولفه "ایفای نقشِ فرا ساختار"، ایشان در درون ساختارهای مسئولیتی میگنجید و در راس این مسئولیت ها قرار داشتند، اما هیچگاه درون این مسئولیت آن نگاه ،امتداد، حرکت و تعامل محصور نمی ماند.
وی بیان کرد: کسانی که با حوزه بین الملل ارتباط دارند می دانند ایشان در خارج از حیث معروفیت و محبوبیت کمتر از داخل نبود و بلکه در مواردی فراتر بوده است، این شخصیت مصلح و انسان بزرگ عرصه تقریب همیشه فرصت ها را به نفع انقلاب و جمهوری اسلامی تمام می کرد و زمینه ها را نه در جهت خودخواهی و خودستایی بلکه در جهت توجه به رهبر انقلاب و اسلام بکار می گرفت.
این استاد حوزه و دانشگاه، اذعان داشت: دومین مولفه "ایفای نقش در بیش از یک یا چند مکان"، مرحوم آیت الله تسخیری آن گونه که مقام معظم رهبری از ایشان به عنوان حضور موثر و با برکت در هر نقطه لازم و مفید نام بردند؛ سومین مولفه " اخلاق، قدرت و فن تعامل"، ایشان علاوه بر اینکه اخلاق تعامل داشتند، فن تعامل و توانایی تعامل از حیث دانشی داشتند، در واقع می توانست در اسرع وقت در دلها نفوذ کند.
وی اضافه کرد: چهارمین مولفه "معادله اسلام و شیعه"، برخی می توانند سخنانی را در یک حوزه ای ارائه نمایند ولااکثر، اما مرحوم آیت الله تسخیری که مقام معظم رهبری ازایشان با عنوان تعبیر زبان گویای اسلام نام برده اند، چون به شیعه اعتقاد داشت از خاستگاه شیعه گری تعامل شفاف پر امتدادی را داشت، لذا اگر بخواهیم این معادله اسلام و شیعه را تعریف بهتری داشته باشیم نیاز به تعریف چند مولفه که در شخصیت آیت الله تسخیری فعال شده بود اشاره نمود.
وی عنوان کرد: اولا "تبیین و تقریر دیدگاه شیعه"، او بر مبانی فقه شیعه تسلط داشت و بر قواعد فقهی کاملا تسلط داشت و در موضوع اقتصاد تکنیک های اقتصادی فقهی را به درستی میشناخت و بیشترین مقالات را در حوزه فقه اقتصادیات نوشته بود؛ دوم "آشنایی با دیدگاه اهل سنت و قدرت بر تقریر بردیدگاه های آنان"، دبیر کل فقه جده یا فقه اسلامی می گفتند ایشان زمانی که به یکباره زبان می گشود هر آنچه که دیگران در جلسات گفته بودند را به خوبی تقریر می کرد و نیز دیدگاه خود را عرضه می کرد و جزاولین هایی بود که به لحاظ مطالعه پیشینی بهترین مطلب را ارائه می کرد و نسبت به دیدگاه های اهل سنت واقف بود و قدرت تطبیق و مقارنه را در سطح بالایی از خود نشان می داد.
آیت الله مبلغی با اشاره به سومین مولفه شخصیتی آیت الله تسخیری، یعنی "فقه تقریب"، ابراز داشت: فقه تقریب بدین معنا است که دیدگاه شیعه را آنگونه که هست بدون کم و زیاد در یک پکیجی از فقه اسلامی قرار دهید و یک پیشنهادی را برای امت عرضه نمایید که برخوردار از مولفه های چندی است از جمله "فقه شیعه"، لذا ایشان تقریب فقه تقریب را داشتند.
وی خاطر نشان کرد: چهارمین مولفه "اصالت"، سخن آیت الله تسخیری که زبان گویا بود اصالت داشت، اگر اصالت نداشت که زبان رسا و گویا نبود، در واقع چیزی که در آن عمق و اصالت نیست نمی تواند امتداد پیدا کند و تبدیل به صدا شود ، تقریب ایشان بدین معنا بود اگر شیعه قدرتمند بماند تقریب معنا دارد و نه آنکه تقریب بر پایه تضعیف شیعه باشد، در حقیقت اصالت او ترکیبی از دانش ، تجربه و تحقیق بود.
وی در پایان پیرامون شخصیت جامع الاطراف مرحوم آیت الله تسخیری تاکید کرد: او یک صوت ماندگار است، اگر با جوامع بین المللی ارتباط بگیرید از ایشان به نیکی یاد می کنند، او فرصت ها را ساخت؛ فکر ایشان پویا ، برجسته ، شفاف قابل عرضه و یک شخصیت عارف بود.
ارسال نظر