استاد دانشگاه و محقق یمنی تأکید کرد: فلسفه مقاومت به ما میآموزد که رویارویی با مستکبران تنها یک گزینه سیاسی گذرا نیست بلکه یکی از شروط انسانیت است لذا هرکس در برابر ظلم سر فرود آورد، انسانیت او ساقط می شود اما هرکس مقاومت کند کرامت او بازگردانده می شود حتی پیش از آنکه پیروزی محقق شود.
به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر سوسن عبدالله فضلی، استاد دانشگاه و محقق یمنی در وبینار چهاردهم سی و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه درگیری و مقابله، خط مشی ثابت رسالتهای الهی در مواجهه با مستکبران و طاغوت بوده است، خاطرنشان کرد: از زمانی که انسان بر این کره خاکی قدم گذاشت، مبارزه بین حق و باطل، ضعف و قدرت، فروتنی در برابر خدا و تکبر در برابر او جریان داشته است.
وی افزود: استکبار صرفاً یک رفتار فردی گذرا نیست. بلکه یک حالت ذهنی و روانی است که قدرت مادی و اقتدار دنیوی را بهانهای برای سلطه بر دیگران و ترک تسلیم در برابر حق میداند.
این محقق یمنی اظهار کرد: مستکبران در اصل با یک توهم بزرگ زندگی میکنند. آنها فکر میکنند که قدرتشان جاودانگی میآفریند و اقتدارشان بقای آنها را تضمین میکند. اما حقیقت این است که تکبر یک ضعف درونی است که در لباس قدرت پنهان شده است، زیرا مبتنی بر ترس از دست دادن موقعیت و اعتبار است.
سوسن عبدالله فضلی ادامه داد: بنابراین، مقابله با مستکبران صرفاً پاسخی به استبداد سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه مقاومت در برابر فلسفهای باطل است که میکوشد نور حقیقت را بپوشاند. به همین دلیل، میبینیم که پیروان راه پیامبران الهی، مبارزه تمدنی و جهاد مقدس خود را علیه طاغوتهای روی زمین، با هدف نجات بشریت از سلطه آنها آغاز کردند.
وی حاطرنشان کرد: مبارزه با ستمگران و ظالمان، خط مشی ثابتی در رویکرد قرآنی است، زیرا رویکرد قرآن، رهایی مردم از بندگی هوسها به سوی بندگی خداوند متعال است و با منطق غلبه قوی بر ضعیف، به منطق اقامه حق و عدالت، صرف نظر از ملاحظات قدرت و ضعف یا ماهیت رنگ پوست، میپردازد.
وی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای متمایزکننده اسلام، موضعگیری صریح آن در برابر استبداد و استکبار است، سرطان هولناکی که در تمام دورهها و ادوار تاریخی و نسلهای متوالی، فساد را برگزیده است و همچنان بنیان ملتها را تخریب میکند، ملتها را در هم میکوبد، روحها را نابود میکند، ثروتها را بر باد میدهد و ارادهها را تحقیر میکند.
استاد دانشگاههای یمن تأکید کرد: تاریخ همه انبیا، تاریخ مقاومت با مستکبرین است؛ حضرت ابراهیم(ع) بتهای قومش را شکست تا اذهان آنها را آزاد سازد. حضرت موسی(ع) هم در مقابل فرعون ایستاد تا قوم خود را از پرستش جسم و روح آزاد کند. رسول گرامی اسلام(ص) نیز در برابر قریش، رومیان و پادشاهان فارس ایستاد تا عدالت را برپا کند.
وی ادامه داد: اگر ما در سیره رسول اکرم(ص) از جنبه فلسفی تأملی داشته باشیم، متوجه میشویم که مقابله ایشان با مستکبران، تنها جنگ سیاسی یا نظامی نبود بلکه انقلابی علیه برتری طلبی بود. پیامبر اسلام(ص) آمدند تا قدرت را بار دیگر تعریف کنند و روشن سازند که قدرت در زیادی مال و مقام و حکومت نیست بلکه در حقیقت است که بر پایه ارزشهای عدالت و رحمت و کرامت انسانی استوار است. این فلسفه مقاومت است که عجز و ناتوانی استکبار در برابر یک قدرت ساده و روشن را نشان میدهد.
وی اظهار کرد: پیامبر(ص) به ما یاد داد که مقابله با مستکبران یک پروژه تمدنی کامل است که با سخن گفتن، شبهه برطرف میشود و با الگوگیری، باطل نابود می شود و با جهاد عدالت برپا می شود. فلسفه مقاومت به ما میآموزد که رویارویی با مستکبران تنها یک گزینه سیاسی گذرا نیست بلکه یکی از شروط انسانیت است لذا هرکس در برابر ظلم سر فرود آورد، انسانیت او ساقط می شود اما هرکس مقاومت کند کرامت او بازگردانده می شود حتی پیش از آنکه پیروزی محقق شود.
ارسال نظر