وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
با زائران اهل سنت در مکه، از همخوانی تا همدلی
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ۱۰:۰۶ 560
یادداشت

با زائران اهل سنت در مکه، از همخوانی تا همدلی


      حمید احمدی 


چهره‌های صمیمی ، مهربان و بشاش ، برخی دستار و جمعی کلاه سفید عرقچین بر سر ، با تن پوش های مختلف ، لهجه هایشان در ابراز ارادت و محبت و سلام ،رنگ و بوی جای جای کشور عزیز و فرهنگ رنگارنگ و زیبای وطن را دارد.
رغم همه تنوع در پوشش ها  و گویش ها، همه  با صفا و همدل کنار هم.
هم زبانی محرمی دیگر خود است 
همدلی از همزبانی بهتر است .

جلسه ساده ولی سرشار از محبت و نشاط برپا شد که تابلویی از حضور اقوام از فارس ، بلوچ و کرد و صفحه ای از دلداری ایرانیان به پیامبر خدا و خاندانش و نمایشی از فهم و درک و فرهنگ ایرانیان است .
هتل دار شیبی که اقامت گاه کاروان های زائران اهل سنت  ایران از تایباد ، بوکان، سراوان و کرمانشاه در  یکی از محل های نزدیک  مسجدالحرام روز ۳۱ خرداد میزبان نماینده  رهبری معظم انقلاب اسلامی در امور حج و زيارت  و رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه و ستاد حج بود.

مسئولان ایرانی  هتل از مدیر و  خدمه و عوامل جمعی شیعه و جمعی از اهل سنت اند، در فضایی بسیار صمیمی همراه با رفاقت و همدلی ها و همکاری در اداره مجموعه و ارائه خدمات به زایران اهل سنت ایرانی شعف انگیز و باعث سرور بود. به طوری که  از نمی شد شیعه و سنی را ازهم تمیز داد . این یکدلی و همکاری و دوستی از برکات حج و لطف و عنایت پیامبر رحمت است.
باید گفت :
خضر ره اتحاد ترک لباس خودی است
ما و مجنون در ازل نوشیده ایم از یک شراب .
دوری شهرها و تنوع گویش و لهجه و شریعت حجاب اتحاد نبوده و نیست . ما همه از کاسه پربرکت نبی اعظم اسلام زمزم وحدت سرکشیده ایم. 
همکاری و یکرنگی و تعاون و سبقت در خدمت به زائران  توسط جوانان شیعه و سنی چنان زیبا و دیدنی بود که می شد گفت که تجلی عینیت وحدت و مودت و اخوت اسلامی بود.

همه با هم وارد سالن  هتل دار شیبی شدیم سالن غذا خوری که  زائران و عوامل برای برپایی مراسم  ضیافت و حضور نماینده ولی فقیه با تغییر چیدمان صندلی‌ها و فراهم کردن تجهیزات صوت و  نصب پرده  ویدئو پروژکتور و تریبون آماده کرده بودند. و همه آماده و منتظر ورود شان بودند . 
در بدو ورود علما و روحانیون اهل سنت کاروان‌ها به استقبال آمدند و  خوشامد گفتند .
ورود حجه الاسلام والمسلمین نواب  به سالن همراه شد با ابراز محبت و سلام و خیر مقدم  زنان و مردان که به احترام از جایشان برخاسته بودند . یکی از روحانیون میانسال با شور خاصی از جمیعت خواست که با ذکر صلوات به نماینده رهبری خوش‌ آمد بگویند.
جمیعت چند صد نفره زائران اهل سنت با لباس های زیبای محلی هر یک با کلام و دست تکان دادن و بلند شدن و درخواست دعا  ابراز محبت و احترام می کردند.

ماموستا هیمن کاظمی روحانی جوان بوکانی به صدای زیبا به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.  

شروع جلسه ، کلیپ خیر مقدمی بود که از دختر خانم سه ساله کرمانشاهی با لهجه شیرین کودکانه و کردی بود که در آغاز جلسه پخش شد و حال و هوای جلسه را دگرگون کرد.
او با خیر مقدم به سرپرست حجاج ايراني که از ایشان با عنوان حاج آقا نواب یاد می کرد ، گفت :حاج آقا نواب ! شما را خیلی دوست داریم چون سید هستی ، حاج آقا نواب  سلام ما را به آقا برسونید و مراقب حاجی ها باشید.

بغضها هنگامی ترکید که با زبان معصومانه و شیرینش گفت : آقای نواب در عرفات حاج قاسم دعا کنید!
حاج قاسم خیلی آقا را دوست داشت !
همه دلتنگ نام وسردار دلها و لبخندها ، نگاه‌ها  ها و رشادت های او بودند .گویا  حاج قاسم کلمه رمزی بود که همه عقده ها وا شد و اشک ها بر گونه جاری شد .
حالم چه بد شده ز نبود مکررت
گاهی ز پشت ابر بیا دل تو شاد کن.

زبان معصومانه و شیرین فاطمه خانم لطفی ، به قدر سالها دلتنگی از عدم حضور سردار بزرگ ، زائران و روحانیون اهل سنت و همه مهمانان اشک ریختند و اندوه فراقش تازه گردید و در همان حال که با دست اشکها از صورتشان پاک می کردند برای او دعا کردند و از بزرگی و قدرشناسی دختری کوچک شرمنده و خجل شدند ! که چرا ما نباید در همه این ایام و جای جای این شهر نام و یاد او را بزرگ و زنده نگه نداریم؟!
اما همه احساس دین و تعلق خاطر و محبت به سردار بزرگ چه از اهل سنت و شیعه را در خود زنده و  ماندگار دیدند .

 مولوی حاج رحیم نامدار از تایباد اجازه خواست تا در نعت پیامبر اعظم نغمه سرایی کند.
با چهره بشاش و با شور و حال خاص به  سبک و سیاق اهل سنت خراسان با لحن آهنگین ، چند بیت از اشعار علامه اقبال لاهوری  را در مدح پیامبر چنین خواند :
آرام جانم  نام محمد 
آرام جانم نام محمد .
این کلمات را زائران  و مهمانان از شیعه و سنی بعد هر بیتی که مولوی می خواند هم خوانی و تکرار می کردند .
مصطفی بحر است و موج او بلند / 
خیز این دریا بجوی خویش بند .
چون به نام  مصطفی خوانم  درود
از خجالت آب می گردد وجود.


آنگاه نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت دقایقی کوتاه طی سخنانی از ابراز محبت علما و عوامل و زائران اهل سنت تشکر کرد و همه را به استفاده از فرصت حضور دعوت کرد و گفت تلاش کنید با ارسال تصاویر و دلنوشته ها این معنویت ایام  حضورتان را به داخل کشور منتقل  کنید.
و از مسئولان سازمان حج و زیارت کشور در  خدمت ویژه به زائران اهل سنت با اختصاص هتل نزدیک به حرم برای اقامه پنج وعده نمازدرمسجدالحرام   فراهم کرده تقدیر کرد.
آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در سخنانی از همراهی مولوی ها و روحانیون  با سازمان و کارگزاران در اجرای برنانه های مختلف تشکر کرد .

زائران و عوامل کاروان‌ها و هتل برای  ناهار تدارک دیده بودند که خود طبخ کرده و از سرپرست حجاج ایرانی و هیئت همراه پذیرایی نمودند   علما و روحانیون اهل سنت  با  نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت بر سر سفره  ساده و صمیمی  ناهار را مهمان زائران اهل سنت  شدند.
قبل از ناهار زایران هر یک هرچه همراه داشتند از گز و سوهان و آجیل و شکلات بر سر سفره گذاشتند تا از  مهمانان پذیرایی کنند.
سادگی ، صمیمیت و، همدلی و یکرنگی  اقوام و مذاهب از زائران ،مسئولان، عوامل و کارگزاران و احترام ، اکرام و تجلیل علما و روحانیون اهل سنت از نماینده ولی فقیه، گویای دلدادگی و علاقه اهل سنت از توده‌های متدین تا علما به رهبری و نظام و تعهد آنان به وحدت اسلامی و ملی و بروز محبت برادرانه و تجلی روح حج بود . و تمرینی از زیست جمعی بر پایه اخوت اسلامی  که پیش نیاز حج تمدنی و جهانی است . این همان بشارت خدا وند  به مشاهده منافع در حج است که از بالاترین آنها تعهد و پذیرش جمعی یک ملت بر اولویت دادن به منافع ملی و مصالح عمومی ملک و ملت و دیانت است. 
این درک و هوشمندی ایرانیان است که رغم همه تفاوت ها و تعدد  زبان ، قوم و مذهب ،  رغم ادعای برخی تریبون های
ناهمگون که پژواک صدای بیگانه در خانه اند ، و مدعی رهبری فرقه و گروه و جمیعت هیچگاه صدای صادق مذهب و دین و مردم مسلمان ایران چه از اهل سنت و شیعه نبودند و نیستند . علما و مردم ما از هر طایفه و مذهب و قوم  بر سر مصالح و منافع امت اسلام و ایران همه متحد و ید واحده کنار هم ایستاده اند.

معنی یک بیت بودیم از طریق اتحاد 
چون دو مصرع گرچه در ظاهر جدا بودیم ما.


  

ارسال نظر