وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
انزوای آمریکا
۱۴۰۲/۰۹/۲۱ ۱۹:۰۷ 203
یادداشت

انزوای آمریکا

علی مهدیان 

سال گذشته همین ایام در میانه اغتشاشات بود که رهبر حکیم ما گفت:«علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد...خطّ اساسی اوّل [این نظم جدید]عبارت است از انزوای آمریکا»(۱۴۰۱٫۸٫۱۱)

حالا این خبر را ببینید که برای اولین بار در تاریخ سازمان ملل، دبیر کل بر خلاف میل آمریکا و اسراییل پیشنهاد آتش بس فوری را به شورای امنیت میدهد و همه اعضا هم موافقند حتی انگلیس رای ممتنع میدهد و فقط آمریکا مخالف است و وتو هم میکند. این رویداد بی‌نظیر یعنی چی؟

طوفان الاقصی مساله ای در حد اسراییل و غزه نمانده، در حد منطقه هم نمانده، بلکه تحولات مهم جهانی را سبب شده. 
اولا: ساختار سازمان ملل نمیتواند جلوی جنگ را بگیرد.
ثانیا: اراده همه کشورهای دنیا نمیتواند اراده یک کشور را خنثی کند. 
ثالثا: قصه آزادی و حقوق بشر و رای و اراده عمومی هم در نوع خود دیدنی است.
تمدن و ساختار غرب مفتضح بود، اما نه اینقدر بر ملا. 
رابعا: انزوای آمریکا و اسراییل یعنی جریان صهیونیستی با این میزان، در تاریخ بی‌نظیر است.

جالب است که طبق نظرسنجی انجام گرفته شده از سوی مرکز تحقیقات پیو، تنها حدود یک سوم آمریکایی‌ها، نوع واکنش و پاسخ دولت بایدن به جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی را تایید می‌کنند. و حدود ۶۱ درصد مردم آمریکا از آتش بس دائمی در غزه حمایت میکنند این در حالی است که تنها یازده درصد نمایندگان کنگره خواستار آتش بس شده‌اند. این یعنی یک «جنگ اجباری»، «هجوم اجباری»، «آدم کشی اجباری».

برای اینکه ابعاد این انزوا را بفهمیم باید دقت کنیم که 
اولا: آمریکا در همه جنگها افکار عمومی مردم دنیا و همراهی دیگر کشورها و حاکمانشان را با خود همراه داشته. 
ثانیا: این ضلع و چهره دموکراتهای آمریکا است که دچار چنین انزوای مهم و تاریخی شده. نه جمهوری خواهان جنگ طلب
ثالثا: کل دستگاه هنر و رسانه دنیا در اختیار صهیونیستها است و چنین شکستی خورده اند و منزوی شده اند. 
رابعا: اکثر کشورهای دنیا تابع و گماشته یا تحت تاثیر جریان صهیونیستی جهانی اند و با این حال چنین صحنه ای شکل گرفته.

زاویه گرفتن اروپا از آمریکا هم خیلی مهم است. بلژیک و اسپانیا خیلی زودتر این فاصله را اعلام کرده بودند. اینکه نهادهای بین المللی همگی همداستان شده اند در مخالفت زبانی ، نشان دهنده فشار عجیب افکار عمومی است. این مسیر راه تنفس اسراییل در منطقه را میگیرد. این غیر از احساس «ناامنی» برای سکولارهای صهیونیست مهاجر و احساس «ناامیدی» برای مذهبی های صهیونیست مهاجر است. این غیر از برملا شدن ضعفهای راهبردی اسراییل در منطقه است. این یک ترک بزرگ در نظام استکباری کل دنیا است.  

به لحاظ نرم افزاری این وقایع نشان میدهد ساختار حقوقی دنیا بر اساس اراده عمومی شکل نگرفته است بلکه بر محور استکبار سامان گرفته؟ این نکته را نمیشد پشت بلندگوها و رسانه ها به زبان آورد طوری که به ذهن و قلب دنیا برسد.

امروز دیگر رهبر حکیم ایران نیست که آمریکا را یک طرف درگیری میداند و نه داور بی طرف، بلکه کل دنیا تماشا میکند جنگ کل جبهه مقاومت را با آمریکایی که مجبور شده جنایتکار بودن خود را علنی کند. فقط رهبر حکیم ایران نیست که خط اصلی نظم نوین دنیا را انزوای آمریکا میداند، این نکته کاملا برای همه عیان شده. استکبار مانده و ماشین نظامی اش. این اتفاقات بسیار مهم و فوق راهبردی است. صحنه تاریخ به سرعت در حال ویرایش شدن است. هر چه این جنگ ادامه پیدا کند این تغییر و تحولات بنیادین در عالم جدی تر خواهد شد.

کانال برپا در ایتا

ارسال نظر