وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اعزام هیأتی از علمای اهل سنت از سوی مجمع تقریب به لبنان + تصاویر
۱۴۰۱/۰۳/۰۹ ۰۸:۱۵ 1251
گزارش سفر علمای اهل سنت ایران به کشور لبنان/1

اعزام هیأتی از علمای اهل سنت از سوی مجمع تقریب به لبنان + تصاویر

هیأتی از علمای اهل سنت ایران از سوی مجمع تقریب برای دیدار و گفتگو با سران طوایف ،ادیان ،اقوام و مذاهب اسلامی به کشور لبنان اعزام شدند.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ محسن مسچی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب در گفتگو با خبرنگار تقریب گفت: در راستای برنامه های قبلی ابلاغی دبیر کل محترم مجمع تقریب برای اعزام هیأتهای علمایی اهل سنت ایران به کشورهای مختلف جهان، همانطوری که در سال گذشته هم در معاونت ایران میزبان سه هیأت علمائی از کشورهای هندوستان و لبنان بودیم، امسال هم حسب دعوت علمای لبنان ،هیأتی از علمای اهل سنت ایران را در راستای تعاملات علمی و برنامه ها و کارهای فرهنگی ،مذهبی ،که می بایست از سوی مجمع جهانی تقریب و معاونت امور ایران  به انجام رسد، به کشور لبنان اعزام کردیم.

وی ادامه داد: درهمین چارچوب چهارشنبه گذشته، هیأت سه نفره علمای اهل سنت ایران متشکل از ماموستا شیخ عبدالرحمن مرادی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، ماموستا دکتر عبدالسلام امامی امام جمعه مهاباد و مشاور استاندار آذربایجان غربی در امور ادیان ،اقوام و مذاهب و مولوی دکتر سید یحیی فاضلی حسینی مدیر و مدرس حوزه شورک ملکی خراسان به کشور لبنان اعزام شدند.

معاون امور ایران مجمع تقریب، گفت: میزبان این هیأت در لبنان گروههای علمایی و فرهنگی هستند و طی هفت روز برنامه های منظمی از جهات فرهنگی، دیدارهای علمایی و ارتباط و گفتگو با سران طوایف ،اقوام و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی و ادیان برای این هیات تدارک دیده شده است. 

وی ادامه داد: اعضای هیأت ایرانی در این سفر، به شهرهای مختلف لبنان سفر خواهند کرد و از مؤسسات مختلف علمی ،فرهنگی و مذهبی بازدید و با شخصیتها و بزرگان آن کشور ملاقات و  گفتگو ی علمائی خواهند داشت.

در ادامه بخشی از گزارش این سفر که بسیار مهم و حساس می باشد از زبان دکتر امامی امام جمعه مهابادمی آید: 

هیأت اعزامی ایران در بیروت روز پنج شنبه با مطران دانيال كوريه (متروپوليت بيروت سريان ارتدوكس ) دیدار کردند.

عبدالسلام امامی در این دیدار ضمن ابلاغ سلام دولت و ملت بزرگ جمهوری اسلامی آرزو کرد، مردم لبنان بر مشکلات سیاسی و اقتصادی خود فائق آیند.

وی تأکید کرد، مردم ایران هم همانند مردم لبنان با داشتن اقوام، ادیان ،مذهب و فرهنگهای مختلف در کمال آزادی و برادری در کنار هم زندگی می کنند.

برنامه بعدی هیأت ایرانی دیدار با دکتر عبدالرحمن حلو از دانشمندان برجسته و رئیس دانشکده الهیات بیروت و از مریدان شیخ عثمان نقشبندی بود.

هیات ایرانی، در این جلسه با اشاره به ارتقا وضعیت اهل سنت در ایران و نیز سیاستهای وحدت گرایانه نظام جمهوری اسلامی در ترویج هرچه بیشتر اندیشه اتحاد و همدلی در جهان اسلام اظهار داشتند: ما در ایران اعمال عبادی خود را در کمال آزادی انجام می دهیم و نمایندگانی در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری ،شوراهای اسلامی و وزارت خانه های کشور داریم.

ماموستا دکتر امامی ،در ادامه به معرفی خود و شهر مهاباد پرداخته و گفت: شهر مهاباد یک صدا و سیمای مستقل(اداره کل) دارد و اعمال عبادی ما از جمله ،خطبه های نماز جمعه و برنامه های مذهبی در ماه مبارک رمضان و..را به صورت کامل پخش می کند.

ماموستا امامی سپس اشعاری از آثار ومؤلفات جد خود علامه بیتوشی در حوزه علوم و عرفان را قرائت کرد و گفت: برخی از آثار ایشان در بیروت و دمشق چاپ شده اند.

وی در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: علی رغم زیاد بودن وسایل ارتباط جمعی در عصر حاضر،معلومات و اطلاعات نخبگان جهان اسلام از طیف های مختلف در خصوص ایران اسلامی، آنگونه که باید و شاید، نیست و به ویژه در حوزه وحدت و اتحاد ملت ایران و تقریب، اطلاعات به صورت وارونه در اختیار آنان قرارگرفته است، لذا جهاد تبیین در حوزه بین الملل و به صورت حکیمانه ،عاقلانه و مستمر بسیار حایز اهمیت است.

همچنین ديدار با مشايخ طايفه دروز در منطقه جاهليه بيروت، ديدار با علامه دكتر عبدالرحمن حلو رئيس سابق دانشكده شريعت بيروت، ديدار با شيخ علامه عبدالهادي خرسه از علماى بزرگ تصوف سوريه مقيم در لبنان و شیخ عبدالله الجبری از جمله برنامه های هیأت اعزامی ایران در سفر به لبنان می باشد.

ارسال نظر