وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
اعتقاد به تکفیر و اطلاعات غلط از دیگر مذاهب، مانع پذیرش وحدت و تقریب است
۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ۱۳:۴۹ 140
مدیر دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه:

اعتقاد به تکفیر و اطلاعات غلط از دیگر مذاهب، مانع پذیرش وحدت و تقریب است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن زمانی، اعتقاد به تکفیر، اندک شمردن مشترکات بین مذاهب و اطلاعات غلط از دیگر مذاهب را از موانع پذیرش وحدت و تقریب از سوی برخی علمای اهل سنت و شیعه عنوان کرد.  

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسن زمانی، مدیر دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه صبح پنجشنبه 6 مهرماه در دومین وبینار سی و هفتمین  کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ضمن تبریک میلاد خاتم انبیاء حضرت محمد (ص) و میلاد امام جعفر صادق (ع) به امت اسلامی، عالمان و فرهیختگان پیرو همه مذاهب اسلامی، در زمینه کالبد شکافی موانع همکاری برخی از عالمان متدین سنی و شیعه با تقریب و وحدت، خاطرنشان کرد: می خواهیم بدانیم چرا علی رغم اینکه تمامی علما و فرهیختگان امت اسلامی معتقد به وحدت هستند و در شعار و عقیده همه قبول دارند که وحدت بر همه امت لازم است، اما در عمل بسیاری از آنان تاکنون در هیچ کنفرانس وحدت و تقریبی شرکت نکرده و هیچ سخنرانی راجع به وحدت و تقریب نداشته اند و از این کار پرهیز دارند .
 
وی با اشاره به اینکه در طول این چهار دهه در این زمینه کالبدشکافی انجام داده است، گفت: من با همین گروه از اهل سنت و شیعه که در کنفرانس های تقریبی شرکت نمی کنند، صحبت کرده و 10 مانع از مجموعه موانع را فهرست وار بر می شمارم، گر چه هر کدام از اینها احتیاج به بحث مفصلی دارد.
 
دکتر زمانی مانع اول را اعتقاد برخی از اهل تسنن یا تشیع به تکفیر یا نوعی از تکفیر دانست و گفت: اگر یک سنی به تکفیر شیعه معتقد باشد، دیگر نمی تواند به مقوله وحدت عمل کند. وهابی ها و داعشی ها و تعداد اندکی از غیروهابی ها به تکفیر شیعه معتقدند و شیعه را کافر می دانند. از ایشان انتظاری نیست، زیرا معتقدند توسل به انبیا و اولیا یا زیارت و تبرک به آثار انبیا شرک است.
 
وی افزود: می دانیم که اکثریت قاطع اهل سنت در عالم معتقد به توسل هستند و بسیار به پیغمبر اکرم و اهل بیت پیامبر متوسل شده و شفا گرفته اند و کتب و جزوه های بسیاری راجع به توسل علمای بزرگ مذاهب اسلامی و مذاهب اهل سنت نوشته اند.
 
دکتر زمانی از میان علمای شافعی چهره های برجسته ای چون «شیخ مؤمن شبلنجی» و «سید مؤمن بن حسن بن شبلنجی شافعی مصری»، مؤلف کتاب «نور الابصار» را نام برد که این کتاب درباره توسل وی به سیده نفیسه، بانوی بزرگواری از سلاله اهل بیت در قاهره و شفای چشمش از نابینایی نوشته شده است. او نذر کرد به پاس این محبت، کتابی بنویسد که زندگی دوازده امام اهل بیت و تعدادی از اهل بیت پیغمبر را در آن تشریح کند و اسم این کتاب را «نور الابصار» گذاشت. یعنی اگر کسی می خواهد بصیرت پیدا کند و چشمش بینا شود و نورانیت پیدا کند، باید متوسل به اهل بیت پیغمبر اکرم شود.
 
وی درباره کتب دیگری از علمای شافعی و حنفی نیز گفت: کتاب «ینابیع الموده» (سرچشمه های مودت) از «حافظ سلیمان بن ابراهیم بن قندوزی حنفی» است که آیه شریفه قرآن درباره توسل را مطرح کرده است. در بین مالکی ها یا حنبلی ها نیز علمای بزرگواری داریم که راجع به توسل کتاب نوشته اند.
 
مدیر دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه مانع دوم را تلقی اندک بودن مشترکات بین مذاهب و فراوانی اختلافات عنوان کرد و گفت: اگر یک سنی یا یک شیعه معتقد به درصد کمی از مشترکات و درصد بالایی از اختلاف میان مذاهب باشد، نمی توان انتظار وحدت از آنها داشت، این تلقی نادرست است، حال آنکه واقعیت این است که مشترکات بین مذاهب اسلامی بسیار بیش از اختلافات است.
 
زمانی مانع سوم را اطلاعات غلط از مذاهب دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اطلاعات غلطی وجود دارد و یک عالم سنی یا شیعه به این اطلاعات غلط تکیه می کند بنابراین دیگر نمی توان از او انتظار وحدت داشت.
 
وی با بیان اینکه اهل سنت ایران تقریباً صد درصدشان دارای محبت اجمالی به دوازده امام (ع) هستند، گفت: اهل سنت دنیا هم حدود 99 درصد دارای محبت و مودت به ائمه اهل بیت هستند و در دنیا حدود یک درصد نسبت به ائمه دشمنی دارند که آنها ناصبی هستند.
 
دکتر زمانی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است تمام شیعیانی که نگاه منفی به اهل سنت دارند، از بزرگان اهل سنت بپرسند تا نگاهشان عوض شود و همچنین عزیزان اهل سنت که نگاه منفی به شیعیان دارند، از بزرگان شیعه بپرسند تا نگاهشان تغییر کند.


برای مشاهده فیلم کامل سخنرانی به لینک زیر مراجعه کنید:

https://iuc.taqrib.ir/iuc37/fa/videos/video_20201939

ارسال نظر