وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
از ممنوعیت ورود به مسجد الاقصی تا هتک حرمت آن توسط یهودی های تندرو
۱۴۰۳/۰۵/۲۷ ۱۲:۱۷ 81
چرایی هتاکی «بن گویر» به مسجد الاقصی و وقوع زلزله سیاسی برای نتانیاهو

از ممنوعیت ورود به مسجد الاقصی تا هتک حرمت آن توسط یهودی های تندرو

 اقدام تحریک‌آمیز ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، در ورود به مسجد الاقصی با واکنش‌های خشمگینانه‌ای روبرو شد که نه تنها به کشورهای عربی، بلکه احزاب مذهبی یهودی نیز به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

برای اولین بار از زمان آغاز ورودهای تحریک‌آمیز به مسجد الاقصی که پس از تصمیم یک‌جانبه پلیس اسرائیل در سال ۲۰۰۳ آغاز شد، نشانه‌هایی از جنبشی سکولار - مذهبی یهودی برای متوقف کردن این ورودها به‌وجود آمد.

 ورود تحریک‌آمیز بن گویر به مسجدالاقصی که در حاشیه آن مراسم مذهبی یهودی نیز برگزار شد، حتی به حدی رسیده که ممکن است دولت بنیامین نتانیاهو را سرنگون کند.‌ شاید خود نتانیاهو نیز احساس کرده باشد که آنچه بن گویر و حامیانش انجام داده‌اند، از خطوط قرمز عبور کرده است.

 او در بیانیه‌ای که از دفترش صادر شد، اظهار داشت: «اتفاقات امروز صبح در کوه معبد (مسجد الاقصی) انحرافی از توافق وضعیت موجود را نشان می‌دهد.»  این اولین بار است که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از چنین لحنی در اشاره به تخلفات اسرائیلیان استفاده می‌کند، با وجود اینکه شدت این تخلفات از زمان آغاز ورودها با تصمیم پلیس اسرائیل در سال ۲۰۰۳ افزایش یافته است. در عین حال، اختلافات بین اکثریت یهودی خاموش که بر اساس فتوای خاخام اعظم اسرائیل، ورود به مسجد الاقصی را ممنوع می‌دانند، و اقلیت تندرو که به این فتوا پایبند نیست، برای اولین بار آشکار شده است.

این اختلافات روز سه‌شنبه توسط موشه گافنی، خاخام و نماینده حزب «یهودوت هتوراه» در کنست، از طریق پلتفرم ایکس بیان شد. او اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که بی‌احترامی به قدسیت کوه معبد (مسجد الاقصی) و وضعیت موجود برای وزیر بن گویر اهمیتی ندارد که این امر با بزرگان اسرائیل و خاخام‌های بزرگ نسل‌های گذشته در تضاد است.»

گافنی همچنین افزود: «ضرری که بن گویر به ملت یهود وارد می‌کند بسیار بزرگ است و ما باید بررسی کنیم که آیا می‌توانیم همچنان همراه با نتانیاهو در دولت همکاری کنیم یا خیر؟» در صورت خروج حزب مذهبی «یهودوت هتوراه» که ۷ صندلی در کنست دارد، از دولت به‌طور قطع به سقوط دولت نتانیاهو منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، حزب مذهبی «شاس» نیز مخالفت خود را با ورود بن گویر و حامیانش به مسجدالاقصی اعلام کرده، اما تا به این لحظه تهدیدی به خروج از دولت نکرده است. میخائل مالکیئیلی، وزیر امور مذهبی از حزب «شاس» در بیانیه‌ای گفت: «خاخام‌های نسل‌های سابق و بزرگان مذهبی اسرائیل برای نسل‌های آینده، حکم به منع ورود به کوه معبد (مسجد الاقصی) داده‌اند.»

 او اقدام بن گویر در نادیده گرفتن این فتوا را «تحریکی غیرضروری و غیرمسئولانه» توصیف کرد که می‌تواند به واکنش شدید جهانیان منجر شود.

 

 

 پانوشت:

 پس از اشغال قدس شرقی توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷، خاخام بزرگ اسرائیل فتوایی صادر کرد که بر اساس آن ورود یهودیان به منطقه مسجد الاقصی به دلیل قداست این مکان ممنوع اعلام شد.

 این فتوا مبتنی بر این باور است که منطقه مسجد الاقصی، «منطقه قدس الاقداس» است و ورود به آن نیازمند طهارت مطلق است که در حال حاضر برای یهودیان فراهم نیست. به همین دلیل، اکثریت مطلق یهودیان با این فتوا موافق هستند و ورود به مسجد الاقصی را حرام می‌دانند.

با این حال، یک گروه کوچک و تندرو از یهودیان معتقد هستند که باید کنترل مسجد الاقصی را به دست گرفته و از طریق ورودهای مکرر و انجام مراسم مذهبی، نهایتاً معبد یهودی را به جای مسجد الاقصی برپا کنند. این گروه از حمایت وزیر امنیت ملی و حزب افراط‌گرای «قدرت یهود» که کنترل پلیس را نیز در دست دارد، برخوردار هستند.

 

منبع:

http://muslimna.ir/

کلمات کلیدی

ارسال نظر