وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
همایش بانوی کرامت در قم برگزار شد/مسچی: امت واحده خواسته الهی است و با عداوت و دشمنی به وجود نمی آید
۱۴۰۱/۰۳/۲۱ ۰۹:۴۵ 801

همایش بانوی کرامت در قم برگزار شد/مسچی: امت واحده خواسته الهی است و با عداوت و دشمنی به وجود نمی آید

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، همایش بانوی کرامت به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سالن غدیر شهر مقدس قم با حضور جمعی از مسئولین و علما، طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار از بانوان اهل سنت و تشیع برگزار گردید.
 
در این همایش، محسن مسچی معاون امور ایران و مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله حسینی خراسانی عضو خبرگان رهبری و شورای نگهبان، طوبی فرداد مدیر حوزه علمیه امام شافعی سقز (استان کردستان) فریبا علاسوند عضو هیأت علمی پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان و نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در شورای فرهنگی اجتماعی زنان و آسیه حاج میرزاعلی مدیر حوزه علمیه آق‌قلاحضور به ایراد سخنرانی پرداختند.

محسن مسچی معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به فعالیتهای تقریبی معاونت امور ایران، وحدت و تقریب را دستور الهی دانست و تاکید کرد: اتحاد و جلوگیری از تفرقه نیازمند یک باب فقهی است و به نظر می رسد بسیار نیاز به کار دارد.

وی افزود: وحدت و تقریب زمانی خاصیت خود را از دست می دهد که جهان اسلام فشل شود و قدرت فعالیت های تاثیر گذار خود را از دست بدهد.

وی ادامه داد: مسلمانان امت واحده هستند و باید امت واحده بمانند؛ امت واحده در حقیقت باب گفتگو برای جلوگیری از جنگ، نزاع، تفرقه، تکفیر، مجادله و مسائل این چنینی است و بدون رد کردن این مسائل امت واحده به وجود نمی آید.

مسچی، عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ"؛ در این آیه مشاهده می کنیم که در واقع امت واحده خواسته الهی است و اخوت با عداوت و دشمنی به وجود نمی آید.

وی اضافه کرد: اخوت و برادری یک نعمت برای انسان ها و جامعه انسانی است؛ گفتمان پیامبر نیز تقریبی و اخلاقی بود زیرا اخلاق، محور بعثت رسول الله(ص) است.

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: روایات های بیشماری در مورد مسئله تقریب مطرح شده است، شخصیت امام صادق(ع) که چهار مذهب اهل سنت از محضر این بزرگوار استفاده کردند می فرمودند: "با کسانی که هم فکر و اندیشه شما نیستند معاشرت داشته باشید"، در واقع اصل جلسات ائمه اطهار(ع) گفتمانی و تقرییی بوده است.

وی با اشاره به سیره برخی از پادشاهان و علمای گذشته، اظهار داشت: در سال ۱۱۴۰ نادر شاه فرمانی صادر کرد و گفت، هیچ کس حق ندارد به مقدسات ادیان و مذاهب توهین کند؛ شش اصل را قرار داد و به تایید علمای نجف رساند که دشمنان از اختلاف و تفرقه امت اسلام سوء استفاده نکنند.

وی بیان کرد: شعاع نهضت وحدت و تقریب به عراق رسید و بسیاری از افکار تقریبی و مکتب میرزای شیرازی که یک مکتب تقریبی است و علمای تربیت شده ایشان بسیار در این نهضت تاثیر گذار بوده اند ادامه پیدا کرد؛ شیخ شلتوت و آیت الله العظمی بروجردی و علامه محمدتقی قمی، نهضت وحدت و تقریب را اعلام و گسترش دادند.

وی افزود: در آن زمان نیز با دسیسه دشمنانی نظیر انگلیس خبیث بسیاری از مسائل کند گردید ولی اکنون بحمدلله مجدد این مسیر با قدرت حرکت می کند.

وی در پایان گفت: یکی از عوامل انحرافی فرق، مسئله تفاوت کتاب قرآن در دو مذهب بود که متاسفانه با تبلیغ سوء دشمنان این القا وجود داشت و به برکت اقدام تقریبی دارالتقریب مصر بسیاری از این ابهامات توسط دولت رسمی مصر تصحیح شد؛ زیرا اقدامات علما از نزاع و خونریزی ها جلوگیری می کرد.

آیت الله حسینی خراسانی عضو خبرگان رهبری و شورای نگهبان در ادامه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان و تبریک ایام فرخنده و نورانی میلاد حضرت معصومه(س) و عالم  حضرت امام رضا (ع)، اظهار داشت: اگر فرهنگ اهل بیت(ع) در جوامع اسلامی جریان یافت، آنگاه است یک حقیقت به عنوان تقریب امت اسلامی شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به سیره زندگی حضرت، افزود: من ندیدم که حضرت در برخورد با دیگران اهانت یا تندخویی صحبت کنند، ایشان در کمال آرامش و مهربانی و به دور از عداوت همگان رار هدایت و رهنمد می کردند، زیرا که این فرهنگ اسلام است.

وی افزود: امت سالام بداند باید با هم مهربان بوده و به همدیگر احترام بگذاریم، دشمنی و عداوت با یکدیگر نداشته باشیم و بر اصول اسلامی و انسانی حرکت کنیم و تعامل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم به روشنی امت اسلامی را هدایت فرموده است؛ این دین، آیین و کتاب آسمانی و تربیت یافتگان این مکتب از وجود مقدس امام الموحدین و سیدالمرسلین است که  در جهان تحقق پیدا کرد.

همگان باید همت کنند که این اصل تحقق پیدا کند و تحقق این اصل در گرو همگرایی است؛ با هم بودن خمیر مایه تفریب است و در مقابل عداوت و دشمنی نقطه مقابل آن است.

وی عنوان کرد: اگر خانم ها شخصیت، کرامتشان، متانت و عزمتشان در جامعه تثبیت بشود، دیگر ارزشها پس از دیگری تقویت خواهند شد؛ حضرت معصومه (ص) دوران زندگی خود را وقف اسلام کردند، ایشان در راستای مجاهدت در راه خدا قدم برداشت و در این راه جهاد کرده و  در اثر بیماری فوت کردند.

وی در پایان گفت: ضمن تشکر از آقای مسچی بدلیل اقدامات تقریبی معاونت امور ایران مجمع تقریب؛ تمام این اقدامات برای این است که مسائل تقریبی به مسیر صحیح خود حرکت کند و به کوری چشم دشمنان این مسیر با قدرت حرکت نماید و جایگاه ارزشی بانوان به نقطه اوج خود برسد زیرا مطمئنا بانوان نقش تقریبی مهمی میتوانند در جوامع اسلامی و خانواده داشته باشند.
 
طوبی فرداد مدیر محترم حوزه علمیه امام شافعی سقز (استان کردستان) حضرت فاطمه معصومه س را متخلق به خصایص اخلاقی همچون تقوا زهد و پارسایی بردباری راستگویی و صبر در برابر ناملایمات دانست و بر ضرورت به تصویر کشیدن سیره ایشان به عنوان الگویی برا دختران جامعه ما تأکید کرد.

ایشان از خاندان نبی مکرم اسلام است، فلذا باید از سجایای علمی و عملی ایشان به عنوان یک الگوی برجسته به نسل جوان حاضر و آینده معرفی نماییم و بهرمند شویم.

فریبا علاسوند عضو هیآت علمی پژوهشی مرکزمطالعات و تحقیقات زنان و نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در شورای فرهنگی اجتماعی زنان هم ضمن عرضه ارادت به ساحت قدسی حضرت معصومه (س) با اشاره به سفری که به اتریش داشتند گفت: در آن سفر با خانمی مسیحی آشنا شدم که نام خود را معصومه قرار داده بود، از او پرسیدم چرا نام خود را معصومه گذاشتید؟ که در جواب گفت: در سفری که برای آموختن زبان فارسی به ایران آمده بودم و به قم سفری داشتم، مشاهده کرده حرم حضرت معصومه(س) به مانند نگینی در قم می درخشد که هر عالمی و جاهلی اعم از  پیر و جوان دور تا دور این نگین چرخیده به آن حضرت متوسل می شوند.

وی افزود: ایشان قدیسه و بانوی مقدسی می باشند؛ در حقیقت برای تکریم او همه مرزهای جنسیتی نادیده گرفته شده است، اشک ها، توسلات در آن حرم نورانی و حضور و خلوت دانشمندان برای مباحثه و درس بسیار زیبا بود.
 
وی در ادامه با اشاره به شفاعت حضرت معصومه(س) در روز قیامت تصریح کرد: به روایتی شفاعت حضرت معصومه (س) در روز قیامت به مانند روایتی است که برای حضرت زهرا(س) آمده است؛ در روز قیامت هیچ وسیله ای برای شما فایده ای ندارد الا اعمال شما و یک راه ویژه که خداوند متعال قرار داده است و آن انتخاب شده هایی که حق شفاعت دارند.

وی اضافه کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) حضوری فوق العاده تاثیر گذار در جامعه داشتند؛ ایشان الگوی بی نظیری بودند و سوالات کسانی که مراجعه می کردند به طور کامل پاسخ می دادند.

وی عناون کرد: حدود 4 هزار حدیث از ایشان به یادگار مانده است؛ نکته این است که قافله سالاری این کاروان برای بانویی در چنین سن و سالی می تواند از نظر شخصیتی یک تابلوی تمام عیار باشد.

در ادامه این همایش گروه تواشیح عقیله العرب خواهران مدرسه علمیه بنت الهدی به صورت همخوانی اجرا داشتند.

آسیه حاج میرزاعلی مدیر حوزه علمیه آق‌قلا، ترویج فرهنگ وحدت و انجسام ملی را در چنین ایام مبارکی یک اتفاق میمون و مبارک دانست و اظهار داشت: هدف از وحدت و تقریب ترویج همزیستی مبتنی بر آداب اسلامی و فرهنگ تسامح و پرهیز از توهین و حرمت شکنی است؛ زیرا این مسیر موجب سربلندی امت اسلامی خواهد شد.

وی افزود: برای رسیدن به چنین هدف مبارک؛ محبت اهل بیت (ع) و ارادت به خاندان نبی مکرم اسلام(ص) در همه عرصه ها جزو لاینفک دین است و در حقیقت این را باید در عمل بهتر نشان دهیم.

وی ادامه داد: زمانی حال دختران و پسران ما خوب خواهد بود که به زندگی و سیره پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) و بزرگان اسلام تاسی پیدا کنیم و در راه و مسیر آنان را برویم.

 وی بیان کرد: امروز یادآور بانو و دختری آسمانی است که دختری وارسته و الگویی بی نظیر در سیاست، فرهنگ و الگویی کامل نه تنها برای زنان، بلکه جهانیان می باشند.

وی تاکید کرد: اهل بیت(ع)، صحابه و پیامبراسلام(ص) در قلب ما جا دارند؛ چرا می گوییم فاطمه معصومه یا زهرا شناسی؟! ، زیرا باید به این نتیجه برسیم در دنیای امروز بزرگانی را الگو قرار دهیم که بتوانیم زندگی اسلامی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: نه اینکه ظاهرا خانه های خود را تغییر دهیم؛ خیر، بلکه باید راه و روش آنان را الگو قرار دهیم و به آن عمل کنیم که انشاءالله با اخلاص کامل در این راه حرکت کنیم.

در ادامه همایش نماهنگی از بیانات ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محوریت جایگاه و منزلت زن در جوامع اسلامی و نقش وحدت آفرین بانوان و همچنین گزارش تصویری از فعالیت بانوان این حوزه پخش شد.

در پایان این همایش لوح تقدیر و هدیه ای از سوی معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به برخی از شخصیت های علمی  اهدا شد.


تهیه و تنظیم: محمدمحسن شمس

ارسال نظر