علی مقدس
اگر واقعه تبوک را سنجه ی انصاف قرار دهیم، خواهیم دید مسلمانان ایران و دنیای اسلام در مواجهه با حوادث غزه، به پنج گروه تقسیم می شود؛
گروه اول: همراه بی چون و چرا _گروه دوم: همراه با چون و چرا _گروه سوم: نیمه همراه و منفعت جو _گروه چهارم: همراه حداقلی و عافیت طلب_گروه پنجم: غیر همراه منافق
اگر امروز بنابه روایت واقدی و طبری، صحابه ای همچون بریده بن حصیب، نعیم بن مسعود، ابورهم غفاری، بشر بن سفیان،رافع بن مکیث، عمرو بن سالم و ... نیستند تا فراخوان رسول خدا و مظلومیت مردم غزه را همچون اخبار مدینه و مکه در سال نهم هجری(بسیج مسلمانان برای غزوه تبوک) به مسلمانان عرب، فارس، ترک،کرد و بلوچ ابلاغ کنند،اما حجت های رسانه ای هستند تا واقعیت عینی غزه را به دنیا مخابره کنند.
اما آنچه درس آموز هست، این است که تبوک در حال تکرار شدن است و برخی مسلمانان ایران و جهان در مواجهه با حوادث غزه،عبرت لازم را از تبوک نگرفته اند؛
گروه اول: همراه بی چون و چرا
از ابتدای طوفان الاقصی گروهی به لحاظ قولی و رفتاری در مساجد، منابر، خلوت و جلوت از تمام توان خود بهره جستند و سپاه محمد (ص) در غزه را از فرسنگ ها آن طرف تر، در خط مقدم درگیری با گفتار و رفتارشان یاری نمودند.
شیعیان و بخشی از اهل سنت ایران، مردم عراق، لبنان، یمنی ها، سوری ها ( به استثناء معارضین و تکفیری ها) در این دسته بندی می توان دید و البته در تمام کشورهای اسلامی هستند مسلمانانی که با جان و دل غزه را یاری کردند.
گروه دوم: همراه با چون و چرا
این گروه اگرچه با حماس در ابتدا همراهی نکردند و علت همراهی نکردن را دلایلی همچون؛ حضور جمهوری اسلامی در کنار مجاهدان فلسطینی بهانه کردند اما پس از 15 الی 20 روز به اشتباه خود پی برده و علاوه بر تلخی و بی مهری های بی اساس با جمهوری اسلامی، بالاخره به جمع همراه پیوستند.
گروهی از اهل سنت ایران، طیفی از طالبان و طیف قلیلی از سنی های کُردِ عراق در بین این گروه می توان نام برد.
گروه سوم: نیمه همراه و منفعت جو
این طیف دل و جانشان با حماس است اما منافعشان در این است که یا سکوت کنند و حمایت خود را ابراز نکنند و یا دوپهلو سخن بگویند.
برخی گروه های فلسطینی و برخی جریان های اصلاح طلب شیعی، عده ای از سلبریتی های شیعی و سنی و گروهی از اهل تسنن در ایران، در این دسته می گنجند.
گروه چهارم: همراه حداقلی و عافیت طلب
این طیف گروهی هستند که اگرچه قلبشان برای فلسطین و غزه می سوزد، اما عافیت طلبی و غرب زدگی و ترس از جنگ و تهدیدات پوشالی آمریکا و اسرائیل و روابط جریانی با منافع استکبار، سکوت را برایشان برگزیده است.
برخی شیعیان لیبرال و اهل سنت در ایران و دولت های ترکیه، سعودی، قطر، عمان و ... را می توان از مصادیق این گروه برشمرد.
گروه پنجم: غیر همراه منافق
اگرچه اکثریت جمعیت مسلمانان در قضیه تبوک را گروه پنجم یعنی غیر همراه منافق تشکیل می داد اما در جنگ طوفان الاقصی مسئله کاملا برعکس است زیرا کمترین تعداد را در این بخش از آن خود ساخته است.
در بین مصادیق این دیدگاه می توان به دولت ها و حاکمیت های مصر، اردن، سودان و ...اشاره کرد هرچند شهروندانشان با آنان همراه نیستند.
تفاوت تبوک و طوفان الاقصی در این است که در تبوک گروه نخست یعنی همراه بی چون و چرا حدود 10 درصد، همراه با چون و چرا 12 درصد، نیمه همراه و منفعت جو حدود 5 درصد، همراه حداقلی و عافیت طلب حدود 14 درصد و منافقان غیر همراه 43 درصد فراخوان تبوک را تشکیل می دهند در حالی که اگرچه تقسیم بندی مواضع مسلمانان در قبال طوفان الاقصی و تبوک در شرایط همسان قرار دارند اما اکثریت جمعیت مذکور در شرایط فعلی به ترتیب از آنِ طبقه اول،دوم،سوم، چهارم و پنجم است و این مربوط به شهروندان مسلمان در کشورهای مختلف اسلامی است نه حاکمان و دولت های مسلمان.
منبع: کانال رسمی مطالعات اخوان المسلمین
ارسال نظر