وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
محرم ما و عاشورای غزه
۱۴۰۳/۰۴/۱۹ ۱۲:۱۶ 40
| يادداشت |

محرم ما و عاشورای غزه

در آستانه دویست و هشتادمین روز از عملیات طوفان الاقصی قرار گرفته ایم و جنایات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، چنانکه در حمله بامداد دیروز (دوشنبه) به نقاط مختلف نوار غزه، پنجاه و چهار جان پاک دیگر قربانی شدند. آن هم در روزهایی که ما سوگوار عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستیم.

تردید نباید کرد که گره غزه و فلسطین اشغالی منوط به درک دوباره و دقیق عاشورای حسینی و پیامی است که از آن صادر شده.

جهان اسلام و همه آنهایی که خود را امت پیامبر(ص) می دانند بر هر ملت و مذهبی که باشند باید رفتار و گفتار حسین(ع) را نصب العین خود قرار دهند. بی جهت نیست که پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند «اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة». چه کسی گفته این حدیث نبوی تنها ناظر به آخرت و نجات از عذاب روز قیامت است؟ این کشتی نجات، در همین دنیا هم نجات بخش است؛ نجات بخشی این کشتی از هر ذلت، ظلم و ظلمتی است. 

اگر ما مسلمانان جهان و همه امت رسول الله(ص) پیام عاشورا را به نیکی دریابیم و آن را به کار بندیم، غزه مظلوم نه تنها از زیر توپخانه خبیث ترین جانیان جهان و سردمداران رژیم جعلی صهیونیستی رهایی می یابد بلکه درس عبرتی به همه کسانی داده خواهد شد که ممکن است روزی بخواهند به گوشه ای از بلاد اسلامی چشم طمع بدوزند.

اما در میان عموم مسلمین، وظیفه ما شیعیان که این روزها در عزای سبط نبی مکرم اسلام(ص) و سالار شهیدان به سر می بریم بسیار بالاتر و حساس تر است.
هیئات و مجالس عزای ما باید پر باشد از مطالبی که ناظر به جنایات یزیدیان امروز است. خدا رحمت کند مرحوم استاد شهید مرتضی مطهری را که با چه حرارتی فریاد می زد: «شمر هزار و چهارصد سال پیش مُرد تمام شد! شمر امروزت را دریاب»!
ظلم ستیزی و تن ندادن به ذلت حتما یکی از مهم ترین آموزه های حرکت حسینی بوده که همه ساله در مراسم عزای سیدالشهدا بازتاب یافته است. نیروی عظیمی که به واسطه اقامه عزا برای این وجود مقدس تولید می شود در طول تاریخ هزار و چند صد ساله همواره توانسته پایه های کاخ ظالمان را بلرزاند و ریشه شان را بخشکاند. رد این مساله را می توان از همان سقوط امویان مشاهده کرد تا تشکیل دولت صفوی و حتی وقوع انقلاب اسلامی در ایرانِ ما و ... همه و همه از آثار مبارک عزاداری های هوشمندانه و هدفمند برای حضرت اباعبدالله است. بی جهت نیست که نقل کرده اند وقتی روضه خوانی به مجلس درس امام صادق(ص) می آمد ایشان درس را تعطیل و روضه اباعبدالله را برگزار می کردند. 

بی جهت نبود که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) فرموده بودند: ما هرچه داریم از محرم و صفر است. 
آری با عزای سیدالشهدا می توان هر خاکی را کیمیا کرد و هر آتشی را گلستان و چقدر غزه و فلسطینیان مظلوم، امروز محتاج راه اندازی یک نهضت عاشورایی وسیع در سراسر جهان اسلام هستند.

حقیقتا نهضت اباعبدالله الحسین(ع) همچنان می تواند عامل وحدت و یکپارچگی امت اسلامی باشد مادامی که ما آن را تبدیل به مساله ای اختلافی میان مذاهب اسلامی نکنیم. بلکه از آن در جهت بیرون راندن دشمن متجاوز از سرزمین های اسلامی و بازگرداندن آن سرزمین به صاحبان اصلی اش الهام بگیریم. 

این همان درسی است که ما باید از عاشورا و نهضت حسینی(ع) بیاموزیم. چنانکه مقام معظم رهبری (حفظه الله) با اشاره به مساله درس ها و عبرت های عاشورا فرموده بودند: «عاشورا درس می دهد که در میدان حق و باطل، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان، شریف و وضیع و امام و رعیت باهم در یک صف قرار می گیرند. درس می دهد که جبهه دشمن با همه توانایی های ظاهری، بسیار آسیب پذیر است.» و این آسیب پذیری جبهه دشمن – متشکل از رژیم غاصب صهیونیستی و هم پیمانان بین المللی اش – را ما هم در عملیات طوفان الاقصی و هم در عملیات «وعده صادق» شاهد بودیم؛ عاشورا حقیقتا درس اعتماد به نفس مسلمین در برابر هیاهوهای مشرکین است.

به قلم: سیدمحمدرضا مرتضوی (معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)

ارسال نظر