وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ایجاد همدلی، نخستین هدف پیامبر (ص) بود
۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ۱۷:۳۲ 73
رئیس دانشکده اصول الدین تهران؛

ایجاد همدلی، نخستین هدف پیامبر (ص) بود

رئیس دانشکده اصول‌الدین تاکید کرد: ایجاد همدلی، نخستین هدف پیامبر (ص) از اصلاح پیوندهای اجتماعی بود.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ملیحه سادات سید رضا، رئیس دانشکده اصول الدین تهران در سی‌و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی در خصوص طراحی و ترویج الگوی همدلی و همدردی بین مسلمانان در مواقع بلایا، آسیب‌ها و بحران‌ها اظهار داشت: بلایا و حوادث طبیعی یا دیگر بحران‌ها، عواقب بسیار تلخ و بدی دارد که فرد یا جامعه‌ای را گرفتار پیامدهای خود می‌کند.

پیشگیری، نخستین راه حل برای رویارویی با بحران‌ها
وی با بیان این که آموزه‌های دینی ما در برابر این بلایا و آسیب‌ها و بحران‌ها  به ارائه دو راه حل می‌پردازد، توضیح داد: راه حل نخست، راه‌های پیشگیری یعنی انجام اعمال نیکی است که باعث دفع بلا می‌شوند و آثار نیک این اعمال و یا به عبارتی دفع بلا را عینا در زندگی احساس می‌کنیم؛ مثل دعا ، صدقه ، صله رحم ، نیکی به والدین ، استغفار و توسل.

رئیس دانشکده اصول الدین در ادامه به دستورالعمل دین در چگونگی رویارویی باحوادث و بلایا اشاره کرد و ایجاد همدلی و همدردی بین مسلمانها را در صدر این دستورات و خاستگاه و ریشه وحدت جامعه عنوان نمود.

وی افزود: از این رو پیامبر (ص) در راستای اصلاح جامعه، همزمان در سه زمینه اصلاح اندیشه‌ها، اصلاح امور در عرصه قضاوت و حکم نمودن و اصلاح پیوندهای اجتماعی به فعالیت پرداختند.

ایجاد همدلی میان مسلمانان، نخستین هدف پیامبر(ص) بود
سیدرضا اولین هدف پیامبر(ص) در اصلاح پیوندهای اجتماعی را ایجاد همدلی بین مسلمان‌ها خواند و گفت: پیامبر(ص) مبعوث شدند تا بشریت را از تفرقه، جنگ و خونریزی به اتحاد و همدلی دعوت کنند.

وی با بیان این که اتحاد یکی از سنت‌های لایتغیر خداوند است، اظهار داشت: از جمله راهکارهای پیامبر(ص) برای ایجاد همدلی، برقراری عقد اخوت بین مسلمانان بود که خودشان علی بن ابیطالب(ع) را به برادری برگزیدند.

وی در ادامه از حسد نورزیدن به یکدیگر، دشمنی نکردن، وادار نکردن یکدیگر به بدی، به عنوان نمونه‌هایی از سفارش پیامبر(ص) برای ایجاد همدلی نام برد و تصریح کرد: طرح دیگر آن حضرت در ایجاد همدلی، از بین بردن تعصبات قبیله‌ای بود که این تعصبات با خود سال‌ها جنگ و خونریزی را درپی داشت؛ اما آن حضرت با تاسیس حکومت اسلامی یکپارچه مردم را از تفرقه به اتحاد رهنمون شدند.

دعوت به دگرخواهی، راه حل دوم در رویارویی با بحران‌ها
رئیس دانشکده اصول الدین با بیان این که راهکار دوم، دعوت به دگرخواهی است، اظهار داشت: یکی از ارکان تربیت مدنی، اندیشیدن به دیگران است. دگرخواهی، زیر بنای یک جامعه متمدن  است. در نگاه اجتماعی، دگرخواهی از مبانی رشد و تعالی جامعه به شمار می‌رود.

وی در این باره توضیح داد: جامعه می‌تواند انسان را در مسیری هدایت کند که نفع شخصی خودش را در برخی موارد نادیده گرفته و به نفع دیگری از آن چشم پوشی کند.

این بانوی اندیشمند گفت: آیات قرآنی نمونه بارز دگرخواهی را در سیره زندگی خانوادگی دختر گرامی پیامبر اسلام(ص) نشان می‌دهد. «و یطعمون طعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا».

شفقت و مهربانی، سومین راهکار رویارویی با بحران‌ها
سید رضا در ادامه سخنان خود شفقت و مهربانی را سومین راهکار اسلامی برای رویارویی با بلایا و بحران‌ها حواند و تصریح کرد: مساعدت به یکدیگر همراه با مهربانی از مهمترین خصلت‌ها در رفع مشکلات و موانع طاقت فرسا است.

وی در این باره توضیح داد: شفقت و مهربانی علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، اضطراب را کاهش داده و قلب انسان را به روی دیگران باز می‌کند.

رئیس دانشکده اصول الدین با تاکید بر این که پیامبر عزیزمان در اوج رأفت نسبت به بشریت قرار دارد، اظهار داشت: گستره مهربانی حضرت حتی مخالفان و دشمنان ایشان را هم در برمی‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مهر و محبت نبوی بر همه جهان حاکم شود.

ارسال نظر