در نشست آخرین تحولات منطقه درباره غزه، فلسطین و لبنان مطرح شد؛

سردرگمی تل‌آویو در جبهه غزه و لبنان/ جنگ حقیقی اسرائیل در جنوب لبنان و یمن است

سردرگمی تل‌آویو در جبهه غزه و لبنان/ جنگ حقیقی اسرائیل در جنوب لبنان و یمن است

نشست تخصصی آخرین تحولات منطقه درباره غزه، فلسطین و لبنان امروز با حضور اصحاب رسانه در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، در نشست تخصصی آخرین تحولات منطقه درباره غزه، فلسطین و لبنان که صبح امروز در دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین "محمد حسن رحیمیان" دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به این مطلب که مصداق یهود محارب کسی است که در سرزمین های اشغالی در حال کشتار مردم مظلوم فلسطین است، گفت: یکی از اساسی‌ترین محورهای انقلاب اسلامی جنگ با اسرائیل و نابود قطعی این رژیم غاصب و پیروزی نهایی ملت مظلوم فلسطین است.
 
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) همواره تاکید می‌کردند آنچه که به عنوان سرگذشت اقوام گذشته در قرآن آمده است، بیان چشم‌انداز آینده بشر است. با این وجود می‌توان پی برد مسئله یهود و صهیونیسم مسئله مستمری است که بشریت تا آخر با آن مواجه است.
 
دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به آیه "لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا" بیان داشت: قوم  یهود سرسخت‌ترین دشمن اهل ایمان است و به گونه‌ای که عداوت یهود، شاخص مهم و اساسی برای داشتن یا نداشتن ایمان است.
 
طوفان الاقصی و فروپاشی اسرائیل از داخل
"حسین رویوران"، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به بحران‌های موجود در اسرائیل گفت: اسرائیل با حمله به غزه سعی کرد، آبروی از دست رفته خود را احیا کند. نتانیاهو، حمله به رفح را تنها گزینه خود برای رهایی از محکوم شدن می‌دانست ولی دیدیم که مقاومت تاکتیک خود را در برابر رژیم اسرائیل تغییر داد و تلفات این رژیم به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد.
 
وی‌ادامه داد: هدف اولیه رژیم اسرائیل از شروع جنگ، بازیابی هیمنه از دست رفته خود بود؛ اما بعد از حملات جنایتکارانه به غزه، نتوانست خود را بازیابد و به بحران‌های این رژیم نیز افزوده شد و دیدیم که اختلاف بین دولت، نیروهای نظامی و مردم به علت تلفات بالا و ادامه‌دار بودن جنگ به شدت بالا  گرفته است.
 
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با سکوت نتانیاهو در برابر فردای روز آتش‌بس غزه تصریح کرد: تحلیلگرها بر این معتقدند که نشست امروز دوحه می‌تواند نتیجه آتش‌بس جنگ غزه را مشخص کند. مشکل اساسی بعد از اتمام جنگ رخ خواهد داد؛ چرا که غزه تقریباً با خاک یکسان شده است و بازسازی آن زمان بسیار زیادی را می‌خواد.
 
رویوران با بیان اینکه انضباط حزبی در دولت رژیم اسرائیل از بین رفته است، تاکیدکرد: جنگ غزه درحال تبدیل شدن به یک جنگ فرسایشی است؛ ولی ترس اصلی نتانیاهو از شکست خود در این جنگ است و می‌بینم که اسرائیل در یک بایکوت خبری سنگین از اعلام آمار تلفات خود قرار دارد.
 
وحدت داخلی اسرائیل فرو پاشیده است
"مجتبی فردوسی پور" رئیس مرکز مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه با بیان اینکه با آغاز عملیات طوفان الاقصی و آغاز جنگ، ورود گروه‌های مقاومت به جنگ قابل پیش‌بینی بود، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری، اگر حضور آمریکا نبود اسرائیل تا کنون از بین رفته بود و آنچه از سوی صهیونیست‌ها در غزه در حال انجام است، جنگ نیست بلکه جرم و جنایت علیه بشریت است.
 
سفیر سابق ایران در اردن ادامه داد: معادلات امنیتی به گونه‌ای است که نتانیاهو در حال کشاندن خود به انتخاب چند ماه آینده است تا بتواند از این راه خود را از محاکمه دور کند.
 
وی با اشاره به اینکه اسرائیل خواهان جنگ با لبنان به دلیل تغییر موقعیت این رژیم در شمال سرزمین‌های اشغالی است، عنوان کرد: ورود مقاومت عراق، یمن و لبنان به این عملیات در واقع پراکنده کردن نقطه ثقل حملات رژیم صهیونیستی به غزه بود و انجام عملیات محدود در لبنان، هزینه بسیار گزافی برای این رژیم خواهد داشت.
 
فردوسی پور ادامه داد: اسرائیل باید آتش‌بس را قبول کند، چرا که سید حسن نصرالله عنوان کرده است اگر اسرائیل دست به خطای استراتژیک بزند، دچار عاقبت بسیار بدی خواهد شد. جنگ اسرائیل با لبنان بسیار متفاوت خواهد بود و چنانچه نتانیاهو گزینه جنگ را قبول کند، اضمحلال خود را تسریع خواهد کرد.
 
جنگ غزه بحران های رژیم صهیونیستی را تشدید کرد
"سلمان رضوی" کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه این نشست به چالش‌های پیش روی نتانیاهو پرداخت و گفت: طبق نظرسنجی خود اسرائیل، اگر حزب جدیدی شکل بگیرد، عاملی برای پایان دولت نتانیاهو خواهد بود .
 
وی چالش‌های پیش‌روی رژیم اسرائیل را بحث آینده غزه و فردای پس از جنگ، عدم حمایت‌های بین المللی، روابط با ایران و عادی سازی با عربستان، دادگاه‌های شخصی علیه اقدامات و فساد نتانیاهو دانست.
 
کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به مشکلات اجتماعی جدی که جنگ برای صهیونیست‌ها ایجاد کرده است، ادامه داد: عملیات طوفان الاقصی موجب بیمار شدن حدود ۳۰ درصد از زخمی‌های نظامی به لحاظ روحی شده است. رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی رو به کاهش است.
 
وی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: مقامات صهیونیست در این جنگ اثبات کردند در مواقع بحرانی مانند جنگ، از منافع حزبی خود دست نمی‌کشند و فرقه‌های افراطی - مذهبی صهیونیستی هم اثبات کردند منافع قشری‌شان در جنگ بالاتر از منافع اسرائیل است.