وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
"حج"؛ مهمترین رسانه جهان اسلام/ حج مراسمی است که لرزه بر اندام دشمنان می اندازد
۱۴۰۳/۰۳/۲۷ ۱۲:۳۳ 23
امام جمعه مهاباد در وبینار "حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایات مشرکین":

"حج"؛ مهمترین رسانه جهان اسلام/ حج مراسمی است که لرزه بر اندام دشمنان می اندازد

امام جمعه مهاباد معتقد است باید از حج به عنوان یک رسانه جهانی برای برائت از مشرکین استفاده کرد.  


به گزارش خبرگزاری تقریب، ماموستا "عبدالسلام امامی" امام جمعه مهاباد در وبینار بین‌المللی "حج؛ ندای وحدت مسلمین در برابر جنایات مشرکین" که امروز (یکشنبه) به مناسبت فرارسیدن ایام حج و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، با بیان این واقعیت که حج آثار و برکات بیشماری دارد، گفت: حج عظمت اسلام را به نمایش می‌گذارد و باعث اتحاد مسلمانان می‌شود و در یک کلام حج مراسمی است که لرزه بر اندام دشمنان می اندازد.
 
وی ادامه‌ داد: حج هرساله خون تازه‌ای در عروق امت اسلامی جاری می‌کند. حج آن عبادتی است که حضرت علی (ع) آن را پرچم و شعار مهم اسلام نامید و آن را مایه تقویت دین برشمرد.
 
امام جمعه مهاباد با اشاره به نقش کعبه و اهمیت آن در حوزه بین‌الملل اظهار داشت: هر جامعه نیازمند مرکزی است که کلیه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود را از آنجا به تمامی جهان ساطع کند. این فعالیت‌ها مایه حیات بشریت است.
 
ماموستا امامی تصریح کرد: در میان اعمالی که در حج انجام می‌شود، باید به لباس احرام اشاره کرد و لباس احرام مخالفت با کلیه تشریفات است. اینجاست که فقیر و غنی و همه انسان‌ها فارغ از زبان، نژاد و قومیت خود در این مراسم ذوب می‌شوند.
 
وی حج را نمایش قدرت اسلامی و مهمترین رسانه جهان اسلام دانست و افزود: حج به معنای از بین بردن تمامی تعلقات است. در مورد بعد بین‌المللی حج همین بس که باید اشاره کنیم، حج از میان عبادات اسلامی شاخص‌تر است چرا که قرآن کریم از حج به عنوان مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای یاد کرده است.
 
ماموستا امامی با بیان اینکه بعد رسانه‌ای حج از تمامی ابعاد آن نمایان‌تر است، تصریح کرد: کعبه، نظام بین‌الملل را مجسم می‌کند. امروز بشر احساس می‌کند به محلی احتیاج دارد که برای همگان محترم بوده و از نظر بین‌المللی محل دادرسی و کنفرانس‌های جهانی و بالاخص مرجع رفع اختلافات بزرگ جامعه بشری باشد.
 
وی ادامه داد: باید این سوال را مطرح کرد که آیا نباید مسلمین و موحدان عالم به این نکته توجه کنند که در بلندای تاریخ و به ویژه در ۱۴ قرن پیش طرح یک مجمع دینی سیاسی فرهنگی برای ایجاد وحدت در بین آنان ریخته شده است؟
 
امام جمعه مهاباد، حج را حرکتی از خود به سوی خدا همراه با خلق و همگام با آفرینش دانست و تصریح کرد: نماز جماعت، یک اجتماع روزانه است، نماز جمعه یک اجتماع هفتگی و عمومی‌تر است، نماز عید، یک عبادت اجتماعی سالانه است و از همه اجتماعات اسلامی مهمتر، برنامه حج است که از آن به عنوان کنگره عمومی عظیم حج و یا کنگره‌ای که در آن اعمال واحد و شعائر واحد در زمان و مکان واحد انجام می‌شود یاد شده است.
 
ماموستا امامی با بیان اینکه در همه اعمال حج  اتحاد و هم افزایی نهفته است، افزود: امام (ره) در مورد راه حج می‌فرمایند که همه مسلمانان باید در تجدید حیات حج و قرآن کریم و بازگرداندن این دو به صحنه زندگی خود تلاش کنند. ایشان معتقد بودند حج بی برائت و حجی که از آن نابودی کفر و شرک بر نیاید حج نیست.
 
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می‌فرماید که حضور مسلمانان در حج باید حضور معنی‌دار باشد؛ چرا که ایشان معتقدند، این کنگره عظیم از جنبه اجتماعی در میان تمام فرایض اسلامی بی‌همتاست.

ارسال نظر