وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
ترور شخصیت های شیعه و سنی توسط اسرائیل
۱۴۰۳/۰۵/۱۱ ۱۴:۳۱ 103
تقابل اسرائیل با جهان اسلام

ترور شخصیت های شیعه و سنی توسط اسرائیل

نویسنده: امید علی پور

دانش آموخته دکتری مطالعات شیعی

 

پیرو یادداشت چند روز قبل درباره تشویق جنایات نتانیاهو در کنگره آمریکا به این مسئله اشاره شد که تشویق جنایات، نتانیاهو را گستاخ خواهد کرد و اضافه گردید که دستگاه های امنیتی باید به تحرکات بعد از تشویق او توجه کنند و واکنشی در خور و همسان داشته باشند. 

کمتر از یک هفته بعد از حضور نتانیاهو در کنگره آمریکا، اتفاق ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش حماس در تهران رقم خورد، این ترور در حالی اتفاق افتاد که همزمان در عراق، لبنان و فلسطین نیز حملاتی صورت پذیرفت که باعث شهادت فواد شکر فرمانده ارشد حزب الله در لبنان و اتفاقاتی در عراق و فلسطین شد. 

حملات پراکنده اسرائیل به مناطق مختلف، ترورها به پشتوانه حمایت آمریکا و تمامی متحدانش ربشه در تقابل جدی آنها با جهان اسلام دارد که توضیح آن در یادداشت تشویق جنایات نتانیاهو اشاره شد. اما جنبه دیگر این حملات، استیصال و گیج شدن اسرائیل در تقابلش با حوزه های جغرافیایی مختلف از عراق، یمن، ایران، لبنان و فلسطین را نشان میدهد. او در باتلاقی پا گذاشته است که هر قدمش، باعث فرو رفتن اسرائیل در آن باتلاق است. آنها حالا میان این تنش ها و دو پا در باتلاق درگیری های منطقه ای راهی جز حملات ایذایی ندارند. رژیم صهیونیستی مایل است با دامن زدن به فضای ناامنی میان کشورهای اسلامی و منطقه برای خود فضایی جهت تنفس و ادامه حیات ایجاد کند. زیرا اساسا درگیری و تنش در کشورهای اسلامی و خاورمیانه، مایع حیات سیاسی اسرائیل و جناح های داخلی آن است و اگر روزی بخواهند به غصب خود پایان دهند و فرصتی را برای تشکیل دولت به فلسطینی ها بدهند آن روز، روز به فراموشی سپردن آنها است.

اما در این میان با ترور هنیه در ایران، برگ دیگری می تواند علیه اسرائیل ورق بخورد، آن هم تحکیم جریان شیعه و اهل سنت در خاورمیانه است. آنها مهمانی از اهل سنت را در ایران ترور کردند که نمازش را یکی ازعالمان بزرگ شیعه و رهبر شیعیان می خواند. از دست رفتن هنیه برای ایران سنگین است، اما این تاثر میتواند تبدیل به تحکیم وحدت میان جریان های سیاسی جهان اسلام گردد و شکاف و اختلافات را به حداقل خود برساند و به این نکته توجه ویژه داشته باشند که دشمن مشترک آنها کسی جز اسرائیل نیست، از طرفی هم کشورهای عربی منطقه اگاه شوند که عادی سازی روابط با رژیمی که ذره ای برای جان، مال و آبروری اسلام و مسلمان شیعه و سنی احترامی قائل نیست به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. تنها سود را در این میان اسرائیل خواهد برد که واسطه تنش و اختلاف میان کشورهای اسلامی است همان علت مبقیه اسرائیل!

آنچه برای آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی متحد آنها مهم نیست، جهان اسلام و مسلمانان است! چرا؟ به دلیل آنکه، کافی است کشته های سال های گذشته عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان، سودان، بنگلادش را بنگریم و واکنش های آنها در مقابل این جنایت ها تا به امروز را مورد ارزیابی قرار دهیم، در مقابل دفاعی که آنها از اتفاقات اوکراین داشته اند و نوع موضع گیری آنها چگونه بوده است. این دوگانگی در توجه به حقوق بشر نشان از ضمیر و خواست درونی آنها است که این سال ها و روزها توان مخفی کردن آن را ندارند و هر چند سال ها پشت شعار احترام به ادیان و مذاهب مخفی بودند، اما امروز چهره و اهداف واقعی آنها روز به روز روشن تر می شود.

ترور فواد شکر از فرماندهان شیعه حزب الله لبنان و همزمان ترور اسماعیل هنبه از رهبران اهل سنت حماس خود نشان از تقابل امریکا، اسرائیل و متحدانشان با جهان اسلام دارد و آن چهره بًزک کرده و با قیافه حمایت از حقوق بشر، آزادی بیان، حق رسمی ادیان و مذاهب و بسیاری از تفکرات غرب این روزها از دست رفته و ماهیت واقعی خود را نشان داده است.

امروزه غرب تمام تاریخ و هویت خود را خرج رژیمی کرده که هدفش کودک کشی، ترور و از بین بردن انسان و انسانیت است و این رویکرد نه برای غرب و نه برای متحدانش آبرویی نخواهد گذاشت.

 

 

ارسال نظر