وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
مستند «الشرق الاوسط» درباره روان شناسی شخصیت «یحیی سنوار»/ قسمت اول
۱۴۰۳/۰۵/۱۹ ۱۷:۵۸ 62
یحیی السنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه

مستند «الشرق الاوسط» درباره روان شناسی شخصیت «یحیی سنوار»/ قسمت اول

? ماه اکتبر سهم ویژه‌ای در فصل‌های زندگی «یحیی السنوار» ملقب به «ابوابراهیم» دارد. اکتبرهایی که پر از لحظات سخت، هیجان‌انگیز و پرپیچ‌وخم است. سنوار که بیش از شش دهه پیش در این ماه در اردوگاه آوارگان خان‌یونس متولد شد و در همان ماه چند سال بعد به مدت بیست سال زندانی اسراییل شد. در اکتبری دیگر، «طوفان الاقصی» را به پا کرد و پیامدهای بزرگی را پشت سر گذاشت که منطقه و جهان را تکان داد.

?السنوار پس از آواره‌شدن خانواده‌اش از شهر المجدل (شمال غرب سرزمین فلسطین) در پی وقوع «نکبت ۱۹۴۸»، در اردوگاه‌های کانکسی در غزه و راهروهای باریک آن رشد و نمو یافت. شرایط سخت «جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷» آثار خود را بر شخصیت سنوار گذاشت.
کسانی که او را می‌شناسند می‌گویند که او در سخنان و نگرش خود به منازعه، همواره از «نکبت» و رنج گسترده‌ای که اسرائیل برای هموطناناش به جا گذاشته بود، می‌گفت.

? یحیی السنوار تحصیلات خود را در مدارس اردوگاه خان‌یونس گذراند و سپس در دانشگاه اسلامی به پایان رساند و در رشته عربی فارغ‌التحصیل شد. فعالیت امنیتی او باعث شد که اسرائیل در اواخر دهه ۱۹۸۰ او را دستگیر کند. مقامات اسرائیلی او را به کشتن چهار «همدست» متهم و او را به چهار حبس ابد محکوم کردند. او در زندان‌های اسرائیل در شمال و جنوب منتقل می‌شد و مدت‌های طولانی را در سلول‌های انفرادی سپری می‌کرد.

? او به زبان عبری تسلط دارد، دستور زبان محض را به رفقای خود آموخت، اعتصابات و مذاکرات را رهبری کرد، در برخی راندها پیروز شد و در برخی دیگر ناکام. یک بار به همراه برادرش یک سرباز اسرائیلی را گروگان گرفت و حماس او را با ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی معاوضه کرد.


? پس از ۷ اکتبر، نام السنوار جهان را پر کرد و بسیاری از محافل امنیتی و سیاسی را در اسرائیل و خارج از آن به خود مشغول کرد. این مرد، طوفانی از سؤالات را در مورد شخصیت، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود در مورد درگیری، و همچنین انگیزه‌های پشت تصمیمات خود و محاسبه هزینه‌های آنها، به‌ویژه عواقب و پیامدهای بزرگ و سنگین آنها، برانگیخت.

?مستند جدید الشرق الاوسط با «هم سلول های» السنوار صحبت کرده؛ کسانی که با او زندگی کردند، او را می‌شناختند و در سال‌های اسارت در زندان‌های اسرائیل به او نزدیک بودند. زندانیان سابق با پیشینه‌های مختلف سیاسی و فکری «تصویری سی‌تی‌اسکن شده» از «مغز متفکر» ۷ اکتبر، ایده‌های او، رهبری جنبش در داخل زندان‌ها و رابطه‌اش با جناح‌های دیگر و همچنین انگیزه‌هایی که او را در صبح روز ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ساعت صفر رساند و محاسبات جنگ گسترده و پیامدهای آن را ترسیم کردند.

 

منبع:https://www.youtube.com/watch?v=QvnZCyie-Rg

ارسال نظر