وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تحلیلی از روابط مجدد دیپلماتیک ایران و سودان پس از هشت سال
۱۴۰۳/۰۵/۰۳ ۱۸:۴۱ 119
اتمام خونریزی های سودان چیزی شبیه پایان داعش در عراق توسط ایران؟

تحلیلی از روابط مجدد دیپلماتیک ایران و سودان پس از هشت سال

 

نویسنده امید علی پور

دانش آموخته دکتری مطالعات شیعی

 

تحلیلگران بر این باورند که دولت سودان به دنبال جلب حمایت اقتصادی و نظامی از کشورهای شرقی است، به ویژه پس از احساس ناامیدی از غرب. در همین راستا، برخی تندروهای مذهبی با تشدید اختلافات شیعه و سنی سعی دارند رابطه میان ایران و سودان که با هدف تقویت جهان اسلام در برابر جریان‌های غربی مخالف اسلام شکل گرفته را تضعیف کنند. این حریان های افراطی تحت عنوان نجات سودان از دست شیعه برخی مطالب را عنوان کرده اند و در راستای سخنان آنها رسانه های امریکایی - صهیونیستی این راه را با بازی های رسانه ای دنبال کرده اند. سابقه استعماری غرب، به‌ویژه بریتانیا در این منطقه و مشکلاتی که برای مردم به ارمغان آورده‌اند، همچنان از یاد نرفته است. بازگشایی مجدد سفارت ها و روابط دیپلماتیک ایران و سودان، صفحه‌ای جدید در معادلات سیاسی منطقه باز خواهد کرد، زیرا کنترل یمنی که متحد ایران محسوب می گردد بر شرق باب المندب و فعالیت‌های جدید ایران در سودان و تقویت مواضع خود در سواحل غربی دریای سرخ، می‌تواند قدرت جهان اسلام را در این حوزه افزایش دهد.

سودان به دلیل دارا بودن معادن ارزشمند و بنادر مهمی نظیر بندر سودان که بزرگترین تاسیسات بندری در سواحل غربی دریای سرخ است، از اهمیت زیادی برخوردار است. این بندر تحت کنترل ژنرال عبدالفتاح البرهان، یکی از فرماندهانی است که از بازدید مقامات سپاه پاسداران ایران استقبال کرده و ایدئولوژی اسلام‌گرایانه‌ای نزدیک به گروه‌های "محور مقاومت" مانند حماس و حزب‌الله لبنان دارد.

با توجه به شرایط حاضر، رسانه های جریان های غربی و گزارش‌های آنها آورده اند پهپادهای ایرانی اکنون در نبردهای سودان به پرواز درآمده‌اند و این می‌تواند پیشروی اخیر ارتش سودان و عقب‌نشینی نیروهای واکنش سریع را به تعویق بیاندازد. ماه گذشته، گزارش‌های رسانه‌ای صهیونیستی ادعا کردند که ایران محموله‌هایی از پهپادهای «مهاجر شش» را به ارتش سودان تحویل داده است. این پهپادها که در ایران ساخته شده‌اند، قادر به حمل «مهمات هدایت‌شونده» هستند.

در این بین حسن الامین، معاون وزیر خارجه سودان، اعلام کرد که ارائه استوارنامه سفیر ایران، آغاز مرحله جدیدی در روابط دوجانبه است. سفیر ایران نیز تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای تقویت روابط همکاری بین دو کشور به کار خواهد گرفت.

تحلیلگران معتقدند که سودان به دنبال همکاری با تمام کشورهای جهان، از جمله ایران، برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ و بهره‌مندی از تجربیات و امکانات در تمام زمینه‌هاست. برخی پیش‌بینی می‌کنند که روابط بین سودان و ایران در آینده نزدیک توسعه چشمگیری خواهد یافت و ممکن است سودان، عملاً به اردوگاه شرق بپیوندد. نکته ای که بدان اشاره گردید رویگردانی سودان از غرب است، چند سالی را سودان به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل بود که اساسا با رویکرد 

 

برخی رسانه های خارجی مدعی اند، قبل از قطع روابط در سال ۲۰۱۶، ایران منبع مهمی برای تأمین تسلیحات سودان از دهه ۱۹۹۰ بود و دو کشور توافقنامه‌های همکاری نظامی و دفاعی داشتند. اکنون به نظر می‌رسد که دولت سودان امیدوار است ایران بتواند در زمینه نظامی به نفع ارتش در جنگ داخلی جاری کمک کند. 

 

برخی منابع استفاده شده:

http://www.muslimna.ir/

asriran.com/00436a

 

ارسال نظر