[ 36 ] سى وپنجم وضو عقيب حدث سنت است اجماعا از براى مجرد كون بر طهارت ومنزه بودن از حدث ومستمر بودن بحكم اباحت عبادت وقرب جناب الهى كه غايتي است صحيح وراحج باستحباب وضو لنفسه نميشود چنانكه در حواشى دروس بيان كرده ام سى وششم فارغ الذمه را وضو بجهت تأهب يعنى مسمور شدن از براى نماز فرض سنت است ودر حديث وارد است، ما وقر الصلوة من آخر الطهارة لوقتها يعنى توفير وتعظيم نماز فريضه نكرد كسى كه تأخير كرد طهارت تا وقت نماز داخل شود ووقت اين وضو قب از اول وقت نماز فريضه است بمقداري قليل ودر نيت قصد رفع حدث واستعداد از براى نماز فرض وتعيين وجه استحباب لازم است سى وهفتم اكر كسى كه متوضى باشد انشاء شعر باطل زياده بر چهار بيت باشد سنت است كه اعادهء وضو كند ومقطوعه سماعه را در انتقاض وضو بان شيخ در استبصار ندب واستحباب حمل كرده است سى وهشتم عروض رعاف متوضى را بسبب استحباب اعاده وضو ميشود وناقص وضو نيست وروايت محمول برند نسبت سى ونهم اكر متوضى را قلس يا قى عارض شود ومستكره طبع بوده باشد اعادهء وضو سنت است وناقض وضو نيست واكر چه آنمقدار باشد كه دهن را ________________________________________