[ 37 ] پر كند وروايت ناقضيت محمولست بر استحباب چهلم اكر متوضى تخليل دندان كند وخونى بيرون آيد كه مستكره طبع باشد اعادهء وضو (سنت است وبعضي بعد از حجامت نيز اعادهء وضو را) سنت ميدانند چهل و يكم اكر كسى استنجا بآب ناكرده وضو كند اعادهء وضو بعد از استنجا بآب أو را سنت است هر چند قبل از آن وضو استجمار كرده باشد اعاده واجب نيست على الاصح وصدوق أبو جعفر بابويه را رحمه الله تعالى مذهب آنست كه استنجا بآب شرط صحت وضوست ووضو قبل از استنجا واجب الاعاده است ومتمسك بروايتي كه اصح عملي انها ست بر استحباب چهل ودويم اكر متوضى چشمه احليل خود را فتح كند وضو را اعاده كردن سنت است على الاصح وابو جعفر بن بابويه در فقيه حكم كرده است كه وضو بسبب آن منقص ميشود واعادهء وضو ونمازى كه بآن وضو كذارده باشد واجبست چهل وسيم آنكه از دبر يا از احليل خونى سيلان كند اعادهء وضو سنت است خواه معلوم باشد كه خاليست از ملاطحت مخالطت غايط يا بول وخواه معلوم نباشد وپيش ابن جنيد اكر خلو مشكوك فيه باشد اعاده واجبست چهل وچهارم ________________________________________