[ 29 ] حرام است وموجب ترتب عقاب ميشود چنانچه در كتاب نماز مندوب مذكور شد وشيخ طوسى در مبسوط وابن ادريس در سراير رحمها الله تعالى ميكوئيد مس خط مصحف بيوضو مكروه است وحرام نيست ومن اين قول را ضعيف و مخالف ظاهر قرآن وحديث مى بينم چهارم از براى تلاوت قرآن خواه واجب باشد وخواه سنت وضو مندوبست وشرط كمال است نه شرط صحت چنانچه در طواف مندوب نيز شرط صحت نيست على الاصح پنجم از براى حمل مصحف واجب يا مستحب وضو مستحب است وشرط كمالست نه شرط مشروعيت واستحباب وضو اينجا از جهت تعظيم مصحف حمل بهر طريق كه واقع شود اكر چه در خريطه يا در صندوقى يار قلامه بضم قاف وتشديد لام يعنى معلمه ومجرده بوده باشد وحامل خريطه يا صندوق يا قلامه را حمل كند واكر چه حمل بگرفتن علاقه يا بند يا غلاف يا امثال آن بوده باشد ششم از براى دخول مسجد هر مسجدي كه بوده باشد وضو مستحب است بجهه تعظيم مسجد واكر چه دخول از براى نماز نبوده باشد ودليل حديثى است كه در دين باب مخصوص وارد شده وآنچه بعضى از شهداء متاخرين در شرح نقليه كمان كرده است كه استحباب اين ________________________________________