[ 28 ] خواهد بود ودر وجوب تحمل آن نماز از متوفا يا بولاييت يا باستيجار را از تركه أو مسألة طهارت از براى عس اعراب قرآن اگر واجب شود از جهت اصطلاح غلط يا جمع متناثر يا سببي ديكر از اسباب واجب نيست چه اعراب از جوهر كلمه خارجست وبمنزلهء اعراض عارضه است اساس وضوات مستحبه بحسب متن شرع چهل وهشت چنانچه مشهور شده نزد اصحاب وآنچه متوهمي از متوهمين اين عصر كمان كرده كه مواضع استحباب وضو هست موضوع است از باب نقصان بضاعت معرفت وقصور درجهء تتبع بوده است اول از براى نماز سنت وضو سنت است ونيت استحباب (لازم است وقصد وجوب صحيح نيست اكر چه وضو به نيت استحباب) اشرط انعقاد صحت نماز مندوبست ؟ وبى طهارت تلبس بنماز مط لقا مشروع نيست ومنشأ استيجاب عقابتست ودرين مقام انظار دقيقه وتحقيقات عميقه در (كتاب) عيون المسائل آورده ام دويم از براى طواف مستحب وضو مستحبست پيش من واكثر محققين اصح آنست كه شرط اصل صحت طواف مستحب نيست بلكه شرط كمال ورجحانست سيؤم از براى مس كتابت قرآن كه مستحب باشد وضو مستحب است يعنى بنيت استحباب لازم است اما مشروعيت مس مشروطست بر طهارت وبدون طهارت ________________________________________