بيداري اسلامي در نگاه رهبر معظم انقلاب

بيداري اسلامي در نگاه رهبر معظم انقلاب

 

بيداري اسلامي در نگاه رهبر معظم انقلاب

 

 

جواد محمدي ـ مهدي زماني

بسم الله الرحمن الرحيم

 

«ما تا به اسلام برنگرديم، تا به اسلام رسول‌الله برنگرديم، مشکلاتمان سر جاي خودش هست، نه مي‌توانيم قضيه فلسطين را حل بکنيم و نه افغانستان را و نه ساير جاها را؛ ملتها بايد برگردند به صدر اسلام؛ اگر حکومتها هم با ملتها برگشتند که اشکالي نيست و اگر برنگشتند، ملتها بايد حساب خودشان را از حکومتها جدا کنند.»  امام خميني(ره)(1)

حضرت امام خميني(ره) براي نخستين بار با تبديل گفتمان بيداري اسلامي به عمل سياسي، نه تنها آن را وارد حوزه عمل همه ملتهاي مسلمان، بلکه وارد خاطر جمعي همه مستضعفان جهان کرد و در مدتي بسيار کم دستاوردهاي بزرگي را براي جامعه اسلامي و بشري به همراه آورد. اکنون بيداري اسلامي به عنوان يک آگاهي جمعي با تکيه بر اراده عمومي و متأثر از اسلام تبديل به رفتار سياسي شده، وضعيت معادلات منطقه اي همسو با منافع و مصالح اسلام و جنبشهاي اسلامي و در تضاد با برنامه ها و آرمانهاي غرب در حال رقم خوردن است. بيداري‌ اسلامي گرچه‌ ادواري‌ را پشت‌ سر نهاده‌ اما امروز دور جديدي‌ از اين جنبش‌ در سراسر جهان‌ به‌چشم‌ مي‌خورد. امروز امواج بيداري اسلامي به سرعت در حال پيشرفت در سراسر جهان بوده و ارزشهاي اسلامي در حال احيا مي باشند. در يکسال اخير، خيزش اسلامي در جهان اسلام که از تونس آغاز و در مصر، يمن، بحرين و ليبي دنبال شد بار ديگر دنياي غرب به ويژه آمريکا را متوجه قدرت نرم جهان اسلام کرده و آنها را از احتمال وقوع انقلاب اسلامي در کشورهاي منطقه نگران ساخته است. موج بيداري اسلامي باعث شکست سياستهاي استعماري شده است ولذا دشمنان سعي دارند تا از هر راهي با اين موج عظيم که در سراسر دنيا فراگير شده مقابله کنند؛ اما بايد توجه داشت با اينکه دستگا‌ههاي تبليغاتي غرب، دائماً اعتقادات مسلمانان، وحدت جهان اسلام و بيداري اسلامي را نشانه مي گيرند، بي‌ترديد، اين خيزش با تحولي بنيادين در منطقه خاورميانه به نقطه عطف خود خواهد رسيد؛ تحولي که اسلام حرف اول را در آن خواهد زد. حضور مردم مسلمان در صحنه، اسلامي بودن بزرگترين و قويترين جريانهاي مبارز در اين کشورها، شروع حرکتها از نماز جمعه و مساجد و طرح شعارهاي اسلامي از جمله «اللَّه‌اكبر» از سوي مردم، به خوبي مبين يک بيداري اسلامي است.(2) مأذنه‌ها، مصلاّها، تكبيرها و شعارهاى اسلامى، نشانه‌ آشكارى از يک حقيقت (حضور اسلام در دلها و بيانها) و انتخابات اخير اين کشورها برهان قاطعى بر اين مدعا است(3).

مسلمانان بيدار شده و بر پايه سه اصل بازگشت به اسلام ناب، وحدت جهان اسلام و استکبار ستيزي کار خود را آغاز نموده اند.

گفتمان بيداري که به وسيله حضرت امام خميني(ره) مهندسي شده بود، يک جريان مقطعي نبوده، بلکه حرکتي است که در طول تاريخ ادامه خواهد داشت و جاودانه خواهد ماند، ولذا همواره مستلزم بازخواني وبازيابي است. اکنون اين سئوال مطرح است که چه بايد کرد؟ دستور روز چه باشد؟ انجام کدام کار اولويت دارد؟ اگر جهاني سازي غربي را يک خطر بالفعل مي دانيم متقابلاً براي جهاني سازي آرمانها در اسلام چه کرده و چه خواهيم کرد؟ در اين روند، بي گمان بازگشت کشورهاي مسلمان به خويشتن خويش يا همان اسلام ناب محمدي(ص)، مي‌تواند مهمترين دستاورد خيزش اسلامي در جهان تلقي شود اما در اين مسير، نبايد و نمي‌توان بي هدف و بي برنامه گام گذاشت؛ داشتن طرح و برنامه براي پيشبرد اهداف بيداري اسلامي و به دست گرفتن ابتکار عمل و تهاجم به طرحها و نقشه‌هاي دشمنان بسيار مهم است.

اگر دولتها و ملتهاي مسلمان از منابع قدرت نرم جهان اسلام به درستي و به هنگام استفاده کنند، مي‌توانند تغيير و تحولات جهاني را در مسير منافع مسلمانان جهان مورد تأثير قرار دهند. لذا بايد با نگاهي کلان، بلند مدت و راهبردي، ضمن بررسي و تحليل تحولات، راهکارهاي مناسبي را براي جهاني شدن گفتمان اسلام ناب در موضوعات و مسائل بشري و جهاني اتخاذ نمود. در اين راستا جمهوري اسلامي ايران، که منادي نهضت‌ بيداري‌ اسلامي است‌ و هدفش‌ تشکيل‌ يک‌ تمدن‌ نوين اسلامي در جهان‌ است‌ که‌ در آن، عقلانيت‌ با معنويت، قدرت‌ با اخلاق، دانش‌ با ارزش و علم‌ با عمل، پيوند خورده است، بايد فعالانه در جهت دادن به بيداري و احياي تفکر اسلامي نقش فعال را ايفا نموده و ضمن مقابله با حرکتهاي انحرافي، در جهت وحدت اسلامي و حمايت از نهضتهاي اصيل اسلامي گامهاي موثري بردارد. آنچه واکنش غرب عليه ايران را برانگيخته، ظرفيت تأثيرگذاري و تمدن سازي انقلاب اسلامي و خيزش مجدد فرهنگ و تمدن اسلامي برگرفته از روح انقلاب در سطح جهان است؛ خصوصاً آنکه خيزش اسلامي از نقاط مختلف جهان اسلام نيز فراتر رفته و اين بيداري سراسر جهان را درنورديده است.

در يکسالي که از شروع موج بيداري ملتهاي منطقه گذشته، رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خود به خوبي به بررسي و تحليل مسائل کشورهاي اسلامي پرداخته اند. با بررسي فرمايشات مقام معظم رهبري، که بالغ بر چهل مورد است، و محورهاي اصلي آن، سعي در استخراج راهبردهاي حياتي که بايد چراغ راه فعاليتها و برنامه ريزيها، در عرصه تحولات بين المللي باشد، گرديده است تا بتوان در دفاع از حقوق ملتهاى مظلوم و مقابله با مستکبران در سراسر جهان و به منظور ايفاي نقش موثر و درخور امت اسلام در اين تحولات، گامهاي بلندي برداشت.

 با بررسي و تحليل گفتماني، مشخص مي شود بخش قابل توجهي از محورهاي ارائه شده در فرمايشات ايشان به بيان تجارب انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران و توصيه هاي کليدي براي ملتها(28مورد) اختصاص دارد و پس از آن بر محورهاي ذيل تأکيد بيشتري داشته اند: تبيين تأثير پذيري قيامها از انقلاب اسلامي ايران و بايدهاو نبايدهاي آن(22مورد)؛ انذار نسبت به تلاشهاي غرب براي انحراف در انقلابها و لزوم مراقبت و استکبار ستيزي(22مورد)؛ تبيين ايمان به خدا و معارف اسلامي به عنوان راه نجات و سعادت ملتها (11مورد)؛ ترسيم بيداري اسلامي، چشم انداز و مؤلفه هاي آن(12مورد)؛ تبيين مسئله فلسطين (10مورد)؛ تحليل اقدامات غرب در ترويج اسلام هراسي و ايران هراسي(10مورد)؛ تحليل قضايا و ترسيم آينده(10مورد)؛ عظيم بودن قضيه بيداري اسلامي که از آن به عنوان يک«پيچ تاريخي»(4) ياد ميکنند(6مورد)؛ کالبدشکافي و تحليل چرايي قيامها(5مورد). با بررسي دقيق مشخص مي شود که سه شاخص اصلي قيامها «مردمي بودن»، «اسلامي بودن» و «ضد آمريکا و ضد اسرائيلي بودن» است و عامل اصلي اين قيامها، عزت طلبي و احساس تحقير مردم نسبت به سران خود است. در اين راه پر فراز و نشيب و خطر و در اين مقطع حساس تاريخي، بايد با تبيين و ترسيم آسيبها و خطرات ممکن در مسير انقلابهاي منطقه، اقدام به «واژه سازي»، «نهادسازي» و «نظام سازي» نمود تا از خلط شدن با مباني غربي و بيگانه جلوگيري نموده، اجازه نداد الگوهاي لائيک، ليبراليسم غربي، ناسيوناليسم افراطي يا گرايشهاي چپ مارکسيستي تحميل شود.

مقام معظم رهبري با ذکر ضرورت عدم فراموشي جنبه هاي ايماني قضيه، بر ضرورت توکل به خداوند، ايمان قلبي و توجه به آموزه هاي قرآني  تاکيد نموده و تمام ضعف و عقب‌ماندگى امتهاي مسلمان را‌ ناشى از دورى از قرآن، ترک فرهنگ اسلامي و پذيرش فرهنگ ماديگري مي دانند. ايشان از مدتها قبل با پيش بيني فراگير شدن موج اعتراضات و قيامها تا قلب کشورهاي اروپايي و آمريکايي، شگفتي تحليلگران جهان را موجب گرديد. از اين رو در ادامه، محورهاي بيانات مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي(مدظله العالي) درباره بيداري اسلامي و تحولات اخير کشورها در يکسال اخير، به تفکيک موضوع آورده شده است.

1- عظمت بيداري اسلامي                                                                          

§         شروع فصل جديد و فوق العاده مهم در منطقه و جهان.(5) و (6)

§     بيداري اخير ملتهاي مسلمان، از تجربه‌هاى بسيار مهم و ارزشمند تاريخ اسلام است و مي تواند براى سالها مسير تاريخ امت اسلام و منطقه را تعيين كند.(7)

§         تأکيد بر عظمت فوق العاده حرکتهاي اسلامي اخير که مقدمه تحولي بزرگتر و حاكميت اسلام است.(8)

§         قيام و انقلاب در برخى كشورهاى مهم اسلامى در رأس همه مسائل جهان اسلام است. (9)

§         بي سابقه بودن اوضاع منطقه و جهان، قيام ملتها، شعارهاي غيرمتعارف و ضدصهيونيستى مردم و بحران اقتصادى غرب.(10)

2- مؤلفه هاي بيداري اسلامي

§         حضور مردمي و شعارهاي اسلامي دو شاخص اصلي بيداري اسلامي است.(11)

§         حضور مردم و جهت ديني از خصوصيات اين بيداري است.(12)

§         احساس تحقير نسبت به سران خود و به ستوه آمدن مردم عامل اصلى قيامهاي اخير است.(13) و (14)

§         شاخص عمده مشترک در حركت مردمىِ اين كشورها سه چيز است: اسلامى بودن، مردمى بودن، ضد آمريكا و صهيونيست بودن.(15)

3- تبيين بيداري اسلامي و الزامات آن

§         حرکت اسلامي يعني همين عزت طلبي و کرامت خواهي ملتهاي مظلوم، که در پرتو اسلام قابل تحقق است.(16)

§         بيداري اسلامي، يک مفهوم نامشخص، مبهم و قابل تأويل و تفسير نيست؛ يک واقعيت خارجي مشهود و محسوس است.(17)

§         غيرقابل برگشت بودن بيداري اسلامي و نتيجه دهي به نفع مردم و زيان قدرتها.(18)

§     اصول انقلابهاي کنوني منطقه عبارت است از: احياء و تجديد عزت و کرامت ملي؛ بر‌افراشتن پرچم اسلام و برخورداري از امنيت رواني و عدالت و پيشرفت و شکوفايي؛ ايستادگي در برابر نفوذ و سلطه‌ امريکا و اروپا؛  مبارزه با رژيم غاصب و دولت جعلي صهيونيست(19)

§         همراهي با حركتهاي اسلامى، مردمى و ضد آمريكايى و مخالفت با حرکتهاي صورت گرفته با تحريکات آمريكاييها و صهيونيستها.(20)

§         دفاع از حقوق ملتها و همراهي با ملتهاى مسلمان و مظلوم و مخالفت با زورگويان و و ديكتاتورها، در هر نقطه عالم(21)

4- لوازم الگو بودن و عوامل مؤثر بر آن

§     1-4- آسيبها و خطرات دو دسته است: آنها که از ضعفهاي ما بر مي‌خيزد ‌و آنها که دشمن آن را برنامه‌ريزي ميکند؛ راحتي‌ِ خيال ناشي از احساس پيروزي و به دنبال آن کم شدن انگيزه‌ها و سست شدن عزمها، ماجراي جنگ اُحُد و غنيمت‌جوئي مدافعان تنگه؛ مرعوب شدن از هيمنه ظاهري مستکبران ؛ مغرور شدن و دشمن را غافل دانستن؛ ايجاد اختلاف و رخنه در پشت جبهه‌ مبارزه از آسيبهاي دسته اوّل  است؛ روي کار آوردن عناصر متعهد به آمريکا و غرب؛ مدلهاي حکومتي و قانون اساسيهايي که کشورهاي اسلامي را بار ديگر در دام وابستگي فرهنگي و سياسي و اقتصادي به غرب بيفکند؛ خسته و نااميد کردن مردم و مرددّ و پشيمان کردن مبارزان، ترور نخبگان صالح و مؤثر يا بدنام کردن برخي از آنان و خريدن سست عنصران از آسيبهاي دسته دوم است.(22)

§     2-4-نقاط مثبت و قوت نظام جمهوري اسلامي ايران:1-توانايى غلبه‌ بر تهديدها 2- اعتماد ميان مردم و نظام 3-پيشرفت در شرايط تحريم 4- اعتبار خوب بين‌المللى 5-ثبات كشور على‌رغم توطئه هاي فراوان  6- الهام‌بخشى و الگوسازى 7- ضعيف شدن دشمنان در صحنه بين‌المللى 8- نااميدى دشمن از انفعال انقلاب.(23)

§     عوامل موثر در تضعيف الگو شدن: يكي نقص و كم‌كاري، به سمت دنيا كشيده‌شدن و بى‌سياستي و يکي هم بزرگنمايي عيبهاي ما توسط دشمنان.(24)

§         غلبه قاطعانه باورهاي اسلامي و قرآني در قيامهاي منطقه که نشات گرفته از انقلاب اسلامي ايران است.(25)

§         مؤثر بودن الگوسازى و گفتمان‌سازى انقلاب اسلامى در اين حوادث(26)

§         امکان اثبات الگو بودن نظام جمهوري اسلامي براي مردم دنيا در اين برهه حساس(27)

§     تاثير شديد حوادث ايران در كشورهاي منطقه؛ اگر داراى پيشرفت باشيم، آنها جهت خود را در اين مسير انتخاب خواهند كرد؛ اما اگر درست رفتار نکنيم آنها را مأيوس خواهيم كرد. (28)

§         عدم انحراف انقلاب اسلامي ايران  از اهداف و اصول خود به عکس ديگر انقلابهاي جهان. (29)

§         بي تأثير بودن فشارها بر جمهورى اسلامى و عدم باج دهي به غرب(30)

§     تلاشهاي فراوان غرب براي ديده نشدن ايران، انکار هويت اسلامى ايران و جلوگيري از الگوشدن جمهوري اسلامي در نزد ملتهاى مسلمان.(31)

§         لزوم عمق بخشيدن به معرفت دينى و اسلامى خود در راستاي عمل کردن به لوازم الگو بودن.(32)

§         ملت ايران تجربه‌ بزرگ خود را، که موفقيتِ ناشى از دو عامل بصيرت و صبر است، امروز در مقابل ملتهاى ديگر قرار داده است.(33)

§         لزوم ارسال پيام منطقي انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران به ملتها و دولتهاي منطقه از سوي مسئولان کشور(34)

§         لزوم آمادگي روحانيت براي طرح معارف منطقى، قوى و ريشه‌دار اسلام(35)

§         لزوم ارائه معارف ديني از جمله معارف اهل بيت(ع) متناسب با نيازهاي روز به مسلمانان و جوامع غير اسلامي(36)

§     لزوم تئوريزه کردن مسائل و تبديل آنها به شكل نظريه‌ها و مجموعه‌هاى قابل تشعب، قابل استفاده و قابل استنتاج و قراردادن در اختيار ديگران.(37)

§     لازم نيست ادعا شود که انقلاب اسلامى همه‌كاره بوده است؛ امروز عيناً همان حركت 32 سال قبل ملت ايران با تفاوتهاى بومى، جغرافيايى و تاريخى، در چندين كشور مشاهده مي شود.(38)

§         نميتوان شرايط انقلاب 57 ايران را عيناً در مصر يا تونس يا هر كشور ديگر اسلامي انتظار داشت.(39)

§     اين حوادث همان چيزى است كه آشنايان با حقيقت انقلاب، سى سال انتظارش را داشتند و دشمنان انقلاب سى سال از تصور چنين چيزى هراسان بودند.(40)

§         اذعان پنهاني به اين که نقطه‌ كانونى و مركزى اين بيداري، جمهورى اسلامى است.(41)

5- ايران هراسي و اختلاف افکني

§         تلاش غرب براي ايجاد بي اعتمادي و ترساندن ملتها و دولتهاي مسلمان از اسلام و ايران(42)

§         تلاش دولتهاي غربي براي وادارساختن جمهورى اسلامى به بى‌تفاوتي در برابر حوادث(43)

§         تلاش براي ايجاد فاصله‌هاى قومى و مذهبى بين ايران اسلامى و كشورها(44)

§         تلاش آمريکا براي طرح مسئله‌ بحرين به عنوان يك موضوع اختلافي بين شيعه و سنى.(45)

§     مراقبت نسبت به تهديدها و آسيبها از جمله سياست اسلام هراسي، شيعه هراسي و نيز ايجاد اختلاف ميان مذاهب گوناگون اسلامي به ويژه شيعه و سني.(46)

§         مراقبت نسبت به افزايش توطئه هاي اختلاف افکن بين مسلمانان به دليل حدوث بيدارى اسلامى.(47)

§         اتحاد ملى و به رسميت شناختنِ تنوع مذهبى، قبيله‌اى و نژادى، شرط پيروزيهاى آينده است.(48)

6- ايمان به خدا و معارف اسلامي؛ راه نجات ملتها

§         پوچ و پوشالي بودن قدرتها در برابر اراده خدا.(49)

§         داشتن ايمان و عمل صالح و هدف و شعارهاى مشخص، شرط پيروزي ملتها در برابر قدرتها در هر زمان و هر مکان.(50)

§         ضرورت و جود ايمان قلبى، حضور در صحنه تا حصول نتيجه و حفظ نتيجه، براي موفقيت.(51)

§         عوامل ضعف و عقب‌ماندگى امتهاي مسلمان، همه‌ ناشى از دورى از قرآن، ترک فرهنگ اسلامي و پذيرش فرهنگ ماديگري است.(52)

§         لزوم تجلي هر چه بيشتر ايمان به اسلام، اعتقاد به قدرت پشتيبان الهى و اتكال به خداى متعال در دل و عملِ خود(53)

§         ضعف، سستى و تنبلى، ناشي از آثار فرهنگ تزريقاتىِ تحميلىِ ضد اسلامى و غير اسلامى است.(54)

§         بهره گيري از اسلام براي رفع مشکلات و عدم اعتماد به نسخه‌هاي بيگانه(55)

§         ضرورت بازخواني دائمي اصول انقلاب و تطبيق دائمي شعارها و اصول با مباني و محکمات اسلام.(56)

§     تلاش براي دستيابي به هدف نهايي که همان ايجاد امت واحده اسلامي و تمدن اسلامي جديد بر پايه‌ دين، عقلانيت، علم و اخلاق است.(57)

7- لزوم استکبار ستيزي و مراقبت نسبت به آن

§         ابراز بيزارى از حضور مستكبران در اين منطقه، اولين اثر بيدارى اسلامي است.(58)

§         لزوم استقلال و عدم پيروي کشورهاي منطقه از سياستهاي آمريکا(59)

§         تلاشهاي گسترده دستگاههاى تبليغاتي غرب براي تسلط مجدد استکبار بر منطقه(60)

§         محتمل بودن بازگشت عوامل وابسته غرب از راههاي مختلف (61) و لزوم مواظبت نسبت به عدم بازگشت قدرتهاي استکباري(62)

§         لزوم هوشياري ملتهاي منطقه در برابر کمکهاي اهدايي غرب.(63)

§     فرصت‌طلبى(اظهار همراهى با مردم براي نفوذ عوامل خودشان) و شبيه‌سازى(پياده سازي حکومت جايگزين)، دو ترفند همزمان آمريکاييها در شرايط فعلي.(64)

§         تلاش غرب براي ويراني زيرساختهاي ليبي و حضور مجدد در اين کشور به بهانه بازسازي(65)

§     رذيلانه و موذيانه بودن سياستهاي غرب در ليبي؛ نفت ليبى و فضاى وسيع اين كشور براي پايگاه سازي و اشراف بر كشور مصر و تونس- دو كشور انقلابى- بسيار مهم است.(66)

§     طرح دوستي آمريکا و اروپا با مردم پيروز کشورهاي مصر، تونس و ليبي پس از مأيوس شدن نسبت به حفظ حاکمان دست نشانده خود(67)

§         لزوم توجه به به خطر بزرگ دخالت و تأثيرگذاري غرب در نظامهاى جديد سياسي براي حذف هويت اسلامى و مردمى آن. (68)

§         تداوم زورگويي آمريكا به كشورها تا زماني که مردم آن کشور مقابلش نايستند.(69)

§         دروغگويي غرب در باور به مفاهيمِ مورد ادعاى خود؛ بلند کردن تابلوي آزادي و عدالت و انجام هر عملي در زير اين هياهو.(70)

§         تبديل شدن سازمان ملل به آلت دست و تدارکاتچي قدرتهاي استکباري در حوادث اخير.(71)

§     تلاش استکبار براي ايجاد کشورهايي در منطقه خاورميانه با اين خصوصيات:1-ضعيف2-دشمن و مخالف هم3-داراي حکام سياسي دست نشانده و مطيع4-کشورهاي مصرف کننده و نه توليد کننده5-عقب افتاده از لحاظ علمي(72)

§     تلاش استکبار براي ايجاد کشورهايي در منطقه که از لحاظ فرهنگى، مقلد محضِ اروپاييها باشند؛ از لحاظ نظامى، ذليل و ضعيف باشند؛ از لحاظ اخلاقى، فاسد باشند، از لحاظ مذهبى هم كاملاً سطحى و قانع به مذهب فردى و احياناً مذهب تشريفاتى باشند.(73)

8- مسأله فلسطين

§     هر طرح عملياتي درباره فلسطين بايد بر مبناي اصل: «همه فلسطين براي همه مردم فلسطين» باشد؛ فلسطين، فلسطينِ «از نهر تا بحر» است، نه حتي يك وجب كمتر.(74)

§     براي دستيابي به اين آرمان فلسطين، كار لازم است نه حرف؛ جدي بودن، صبر و تدبير لازم است نه رفتارهاي بي‌صبرانه و دچار تلوّن.(75)

§         تأکيد بر داشتن روحيه مقاومت در گروههاي اسلامي و ملت فلسطين به عنوان پادزهر همه‌ بازيهاي خيانت آميز در مسئله فلسطين.(76)

§         باور و اعتقاد راسخ به آزادي فلسطين ولو پس از هفتاد سال(مشابه آزادي کشورهاي کمونيستي).(77)

§         تأکيد جمهوري اسلامي ايران بر حلّ قضيه‌ فلسطين از راه همه پرسي از ملت آن.(78)

§     مشخصات منحصر به فرد مسئله فلسطين: مسلمان بودن، ظلم و جنايت صورت گرفته، تلاش براي زوال قبله اول مسلمانان، حساسيت اين منطقه از جهان اسلام، تلاش صهيونيزم براي نفوذ و سلطه‌ بر جهان، هزينه هاي مالي مسلمانان بابت اين قضيه، نهضت بيداري اسلامي اخير(79)

9- چند توصيه

§     بايد به آينده اميدوار بود چرا که موج بعدى اين كار در مناطق ديگر هم پيش مي آيد.(80)؛ جنبشهاي اعتراضي کنوني در غرب غير قابل حذف بوده و بالاخره روزى نظام سرمايه‌دارى آمريكا و غرب را شکست خواهد داد.(81)،(82) و(83)

§     لزوم تقويت فعاليتهاي رسانه اي و اطلاع رسانه اي؛ آگاهي ملتها، از نقش صهيونيستها در مشکلاتشان و اينکه پيروي از صهيونيستها، ضربه‌هاي سخت‌تر در آينده‌ نزديک براي غرب به همراه خواهد داشت، باعث تشديد حرکتهاي اعتراضي آنها خواهد شد.(84) و (85)

§         امروز نظام سرمايه‌دارى در يك بن‌بست كامل و دنيا به دنبال راه نجات از تمدن مادى است.(86)

§         تشکيل حكومتهاى مردمىِ اسلامى توسط ملتهاي منطقه امري بسيار محتمل است.(87)

§     لزوم مراقبت نسبت به تلاشهاي فراوان غرب براي انحراف انقلابهاى مردمى و بزرگ از مسير اصلى، پوشاندن و انکار جنبه‌ اسلامى آن.(88)

§         لزوم تلاش براي تأمين اسلاميت و مردمي بودن نظامهاي جديد به نحو اکمل و توجه به قانونهاي اساسيهاي تدويني(89)

§         لزوم هوشياري همه جانبه در اين مقطع حساس تاريخي و غافل نشدن از واقعيات قضايا(90)

§         لزوم حساس بودن به حوادث اخير و تحليل درست موضوع از سوي صاحب نظران(91)

§         لزوم داشتن استقامت و ايستادگي براي تأثيرگذاري روي ذهن و عمل ملتهاي منطقه و الگو شدن(92)

§         لزوم حضور دائمي مردم اين کشورها در ميدان مبارزه(93)

§         همراهي دولتها با ملتها موجب عدم تسلط بر کشورها مي گردد(94)

§         راه علاج، بيدارى مردم و نخبگان است که ممكن است طولانى يا كوتاه مدت باشد(95)

§         لزوم داشتن حساسيت در حفظ اصالتها و آرمانهاي خود؛ انحراف در انقلابها از انحراف در شعارها و هدفها، آغاز ميشود.(96)

§     دو چيزِ به هم پيوسته زنجيره‌هاى اقتدار يک ملت را تشكيل ميدهد: يكى تصميم قاطع نظام بر عدم انحراف و ايستادگى كردن در مقابل زورگوئى استكبار و ديگري حضور هوشمندانه و مصممانه‌ مردم وفادار.(97)

§         عزت ملتهاي در گرو ايستادگي در دفاع از استقلال، حفظ هويت، آرمانها و موجوديت خود است.(98)

§     متفاوت بودن دموکراسي لاييک و در مواردي ضد مذهب غربي، با مردمسالاري اسلامي که متعهد به ارزشها و خطوط اصلي اسلامي در نظام کشور است.(99)

§     تجربه‌هاي مفيد و ممکن براي ملتهاي منطقه:1- هرچه مصمم‌تر، پيروزي قطعي تر 2- تلاش بي وقفه دشمن براي نااميدي ملتها از اهداف خود 3- تلاش دشمن براي ايجاد ناامني و هرج و مرج 4-  اتحاد و يكپارچگي، سلاح مهم ملتها در مواجهه با ابرقدرتها و حكام مزدور 5- عدم اعتماد به مانورهاي سياسي و مزورانه آمريكا و غرب 6- تحرک بيشتر علماي دين 7- لزوم بيداري ارتش مصر و همراهي با مردم 8- بدبيني و بي اعتمادي به هرگونه توصيه و اقدام آمريكايي(100)

§     اهميت فوق العاده «نظام‌سازي» و مواظبت نسبت به عدم تحميل الگوهاي لائيک يا ليبراليسم غربي، ناسيوناليسم افراطي يا گرايشهاي چپ مارکسيستي(101)

§     لزوم «واژه‌سازى» و «نهادسازى» در هر نهضت بر اساس تفكرات و مبانى پايه‌اى آن نهضت و جريان تا با  مباني غربي و بيگانه خلط و سردرگم نشود.(102)

§         وجود شکلهاي گوناگون مردم‌سالارى دينى و لزوم تبيين و تفهيم مبناى مردم‌سالارى دينى براى ملتهاي منطقه.(103)

§     لزوم ارتباط گسترده، تعامل و هم افزايي با مسلمانان کشورهاي ديگر، روحيه دادن و تشريح حقايق مستكبران، معاندان و مخالفان براي آنها.(104)

§         توجه ملتهاي ديگر به انتخابات آتي ايران؛ استكبار مي خواهد انتخابات در كشور ما باعث يأس ملتهاي آزاديخواه جهان شود.(105)

§     توجه به نياز امت اسلامي به ويژه ملتهاي به پا خاسته به دو عنصر اساسي: 1- تداوم ايستادگى و پرهيز شديد از سست شدن عزم راسخ؛ 2- هشيارى در برابر حيله‌هاى مستكبران بين‌المللى.(106)

§     ضرورت به کارگيري سه اصل مهم در همه‌ محاسبات ملتهاى مسلمان: نخست، نسل جوان‌ با اعتماد به نفسِ به پاخاسته و تلاشگر براي تغييير وضع موجود؛ دوم، قدرت خدايي بي بديل موجود در عزم و اراده ملتها؛ سوم، آشکار شدن خوي مزوّر و منافقِ قدرتهاى غربى براى مردم اين كشورها.(107)

کوتاه سخن اينکه انقلاب اسلامي ايران يكي از عوامل مهم و تأثيرگذار در پيشبرد روند بيداري اسلامي و آگاهي مسلمانان و افزايش فعاليتهاي مؤثر اسلامي در جوامع مسلمانان بوده که باعث تغيير و دگرگوني معادلات سياسي و موازنه قوا در مقياس جهاني به سود ملتهاي اسلامي شده و اکنون با گذشت سه دهه از عمر پر برکت آن،  راهبرد تفکر اسلامي به مثابه الگويي نجات بخش براي تمام ملتهاي اسلامي و بشريت محسوب مي شود. اکنون که ملتهاي مسلمان سراسر جهان با تأسي از آرمان هاي والاي انقلاب اسلامي و با تکيه بر قرآن و شعائر اسلامي، سرنوشت خود را از دست حاکمان وابسته به آمريکاي سلطه گر جدا کرده و زير پرچم اسلام در مسير استقلال و آزادي گام برداشته اند، نيازمند بهره گيري از تجارب موفق اسلامي مي باشند. چشم انداز ترسيمي جمهوري اسلامي ايران و بنيانگذار آن مبني بر تشکيل تمدن نوين اسلامي مي تواند راهگشا در اين حوادث باشد. در اين افق ترسيمي و در راستاي ارائه تصويري واقعي و الهام بخش از جمهوري اسلامي ايران، مي توان اهداف مشخصي را، از جمله: ترويج اسلام ناب محمدي(ص) و مکتب اهل بيت(ع) در جهان؛ معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي- ايراني و دستاوردهاي انقلاب اسلامي؛ تبيين انديشه هاي حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب؛ گسترش توحيد، عدالت و اصول اخلاقي؛ تحکيم وحدت مذاهب اسلامي و مسلمانان؛ تقويت روحيه خودباوري و نفي نظام سلطه و رويارويي با مکاتب انحرافي، مد نظر قرار داد و در اين مسير با بهره گيري از تمام ظرفيتهاي کشور به صورت مجموعه اي هم افزا، مکمل و منظومه اي به انجام اين مهم، همت گماشت و همواره اراده خداوند را حاکم بر اين تلاشها ديد.

اکنون و پس از اين بيداري بايد ملتهاى بيدار و مبارز بدانند نجات آنان از ظلم و كيد آمريكا و ديگر مستكبران غربى، تنها و تنها در آن است كه تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار شود؛ مسلمانان براي اينکه بتوانند مسائل خود را به صورت جدي با جهانخواران حل کنند بايد خود را به مرز قدرت بزرگ جهانى برسانند(108) و اين جز با همكارى، همدلى و اتحاد كشورهاى‌ اسلامى به دست نخواهد آمد؛ نجات از چنين خطرهائى، جز با تشكيل قطب قدرتمند جهان اسلام ميسر نيست.

غرب و آمريكا و صهيونيزم، امروز از هميشه ضعيف‌ترند؛ مردان و زنان مؤمن در سراسر جهان اسلام بايد از اين فرصت براى تشكيل قدرت بين‌الملل اسلامى، بيشترين بهره را ببرند(109) تا آينده متعلق به اسلام را رقم بزنند؛ آينده اي که به اسلام متعلق است و ما شاهد يک مجموعه متحد اسلامي مقتدر و با عزت خواهيم بود، انشاءالله.(110).

اميد است به برکت انقلاب اسلامي و گسترش روح بيداري و خيزش اسلامي در سراسر جهان اسلام و نيز ساير ملتهاي آزاديخواه، بارقه هاي استکبار ستيزي و ضد استعماري بيش از پيش نمود يابد و سردمداران نظامهاي سلطه به پذيرش خواسته هاي به حق مستضعفان و مسلمانان جهان تن داده، نداي حق طلبي و اسلام خواهي در سراسر جهان طنين انداز شود؛ والعاقبه للمتقين.

منابع:

1-                      صحيفه امام، جلد13، صفحه89

2-                      بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

3-                       پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

4-                      بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

5-                      بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم در سالروز قيام 19 دي، 19/10/1389

6-                      بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

7-                      بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام و سفراى كشورهاى اسلامى، ۱۳۹۰/۰۶/۰۹

8-                      بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت‌كنندگان در مجمع جهاني اهل بيت(ع)، 23/6/1390

9-                      پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

10-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ايران، ۱۳۹۰/۰۵/۱۶

11-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 19/12/1389

12-                  بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي در آغاز سال1390، 1/1/1390

13-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

14-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم آذربايجان شرقى، 27/11/1389

15-                  بيانات مقام معظم رهبري در بيست و دومين سالگرد رحلت امام خميني(ره) ، 14/3/1390

16-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام در روز عيد مبعث، 9/4/1390

17-                   همان

18-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم استان فارس، 3/2/1390

19-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

20-                  بيانات مقام معظم رهبري در بيست و دومين سالگرد رحلت امام خميني(ره)، 14/3/1390

21-                  بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي در آغاز سال1390، 1/1/1390

22-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

23-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ايران، ۱۳۹۰/۰۵/۱۶

24-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 19/12/1389

25-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

26-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 19/12/1389

27-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

28-                  بيانات مقام معظم رهبري در جمع مردم کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰

29-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از دانشجويان، ۱۳۹۰/۰۵/۱۹

30-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

31-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، 19/12/1389

32-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از شعرا، ۱۳۹۰/۰۵/۲۵

33-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي، 19/10/1390

34-                  ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، 8/3/1390

35-                  بيانات مقام معظم رهبري در جمع علما و روحانيون شيعه و سني، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰

36-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت‌كنندگان در مجمع جهاني اهل بيت(ع)، 23/6/1390

37-                  بيانات مقام معظم رهبري در سومين نشست انديشه‌هاى راهبردى، 14/10/1390

38-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان سپاه پاسداران، 13/4/1390

39-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

40-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اقشار نمونه بسيج سراسر كشور، 6/9/1390

41-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانش‌آموزان و دانشجويان، 11/8/1390

42-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم در سالروز قيام 19 دي، 19/10/1389

43-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم استان فارس، 3/2/1390

44-                  بيانات مقام معظم رهبري در بيست و دومين سالگرد رحلت امام خميني(ره)، 14/3/1390

45-                  بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي در آغاز سال1390، 1/1/1390

46-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت‌كنندگان در مجمع جهاني اهل بيت(ع)، 23/6/1390

47-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار كارگزاران حج، ۱۳۹۰/۰۷/۱۱

48-                  پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

49-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت‌كنندگان در مسابقات قرآن، 14/4/1390

50-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى ستاد بزرگداشت ۹ دى، 21/9/1390

51-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار شركت‌كنندگان دركنفرانس وحدت اسلامي، 1/12/1389

52-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار قاريان، حافظان و اساتيد قرآني، ۱۳۹۰/۰۵/۱۱

53-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام و سفراى كشورهاى اسلامى‌، ۱۳۹۰/۰۶/۰۹

54-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار قاريان، حافظان و اساتيد قرآني، ۱۳۹۰/۰۵/۱۱

55-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

56-                  همان

57-                  همان

58-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام درروز ميلاد پيامبر(ص)، 2/12/1389

59-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم آذربايجان شرقى، 27/11/1389

60-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه‌ها، ۱۳۹۰/۰۶/۰۲

61-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۹۰/۰۶/۱۷

62-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاى نماز عيد سعيد فطر، ۱۳۹۰/۰۶/۰۹  

63-                  بيانات مقام معظم رهبري در بيست و دومين سالگرد رحلت امام خميني(ره)، 14/3/1390

64-                  بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي در آغاز سال1390، 1/1/1390

65-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام جمهورى اسلامى ايران، ۱۳۹۰/۰۵/۱۶

66-                  همان

67-                  پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

68-                  همان

69-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از مردم آذربايجان شرقى، 27/11/1389

70-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

71-                  بيانات مقام معظم رهبري در حرم مطهر رضوي در آغاز سال1390، 1/1/1390

72-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

73-                  همان

74-                  بيانات مقام معظم رهبري در پنجمين اجلاس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، ۱۳۹۰/۰۷/۰۹

75-                  همان

76-                  همان

77-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي- ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

78-                  بيانات مقام معظم رهبري در پنجمين اجلاس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، ۱۳۹۰/۰۷/۰۹

79-                  همان

80-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان سپاه پاسداران، 13/4/1390

81-                  بيانات مقام معظم رهبري در جمع علما و روحانيون شيعه و سني، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰

82-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

83-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم در سالروز قيام 19 دي، 19/10/1389

84-                  بيانات مقام معظم رهبري در پنجمين اجلاس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين، ۱۳۹۰/۰۷/۰۹

85-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان دانشگاه کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۴

86-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام درروز ميلاد پيامبر(ص)، 2/12/1389

87-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه‌ها، ۱۳۹۰/۰۶/۰۲

88-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام در روز عيد مبعث، 9/4/1390

89-                  پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

90-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم در سالروز قيام 19 دي، 19/10/1389

91-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه‌ها، ۱۳۹۰/۰۶/۰۲

92-                  بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

93-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

94-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام درروز ميلاد پيامبر(ص)،2/12/1389

95-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام در روز عيد مبعث، 9/4/1390

96-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶  

97-                  بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي، 19/10/1390

98-                  بيانات مقام معظم رهبري در دانشگاه افسرى امام على (عليه‌السّلام)، 19/8/1390

99-                  بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶

100-               بيانات مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه تهران، 15/11/1389

101-               بيانات مقام معظم رهبري در نخستين اجلاس بيداري اسلامي، ۱۳۹۰/۰۶/۲۶  

102-               بيانات مقام معظم رهبري در ديدار بسيجيان استان کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۲

103-               بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى، ۱۳۹۰/۰۶/۱۷

104-               بيانات مقام معظم رهبري در ديدار كارگزاران حج، ۱۳۹۰/۰۷/۱۱

105-               بيانات مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي، 19/10/1390

106-               پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

107-               همان

108-               پيام امام خميني(ره) به مناسبت سالگرد کشتار خونين مکه، 29/4/1367

109-               پيام مقام معظم رهبري به کنگره حج، 5/8/1390

110-                 بيانات مقام معظم رهبري در اجتماع مردم گيلانغرب، ۱۳۹۰/۰۷/۲۳