وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
از حیث خلقت امتیاز عظیمی به انبیاء و ائمه داده شده است/رشته انبیا و اولیای الهی بر مبنای توحید، عبادت و تقوا است
۱۴۰۳/۰۵/۰۸ ۰۹:۰۵ 44
در سی و هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد:

از حیث خلقت امتیاز عظیمی به انبیاء و ائمه داده شده است/رشته انبیا و اولیای الهی بر مبنای توحید، عبادت و تقوا است

در سی و هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" مطرح شد که، رشته انبیا و اولیای الهی بر مبنای همین توحید، عبادت و تقوا است و ما باید آن را به سمت حکمرانی قرآنی برسانیم، تا سادات بتوانند همانند اولیا و انبیا حکمرانی کنند.


به گزارش خبرگزاری تقریب، سی و هفتمین جلسه از سلسله نشست های تخصصی "امت همدل" به منظور نقد و بررسی الگوی مفهومی امت واحده اسلامی با حضور اساتید و صاحب نظران برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیت الله محمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه در ابتدای این نشست اظهار داشت: دوره رنسانس نشان می‌داد که انسان بدون دین می‌تواند زندگی کند و مبنای آن استغنا است، بنابراین در این دوره این گونه مطرح شده که انسان نسبت به خدا و انبیا نیازی ندارد و می‌تواند بدون حضور آنها زندگی کند.

وی افزود: ‌این دوره از تاریخ به بن بست رسید و در مقطع پایانی آن انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد و دین حق و یا دین انبیا پدید آمد و می‌توان گفت که قدیمی ترین و مغفول ترین پدیده آدم بود.

آیت الله قائم مقامی تصریح کرد:این دین امروز با موضع فرهنگی و فکری در صحنه جهان وارد شده است و یک ایدوئولوژی و تفکر است؛ تفکری که تمام نکات مثبت دوره های قبل خودش را دارد و نواقص آن را در خود ندارد. این اندیشه در تمام ساحات بشر تولی خواهد داشت.

وی ادامه داد: سوالی که به وجود می‌آید این است که چه کسانی باید این اندیشه را مطرح کنند؟ پیامبر(ص)، امامان ،علما و فقها و سادات.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد:کسانی که فرزندان عترت و ذریه عترت هستند، مانند امام خمینی (ره) ما دیدیم که چه تحولی را در تاریخ رقم زدند.

وی در پایان گفت: در واقع این یک رسالت عظیم سادات است که ما شاهد آن هستیم و کسانی که جزء ذریه هستند این نقش را بر عهده دارند؛ نقشی جهانی که دلسوز بشریت است و وحدت واقعی از این دیدگاه نشات می‌گیرد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن تصریح کرد: امام خمینی (ره) و پس از آن مقام معظم رهبری با درایتی که داشتند  جامعه جهانی را ایجاد کردند بنابراین ما در طول تاریخ شاهد این بودیم که سادات همواره سردمدار تحولات اجتماعی بودند.

وی ادامه داد: برای مثال سید جمال الدین اسدآبادی و… از جمله این افراد بودند که با واکاوی شخصیت های آنها متوجه می‌شویم که این افراد تربیت یافته امام خمینی(ره) هستند و با عقلانیت تمام به سمت تمدن نوین اسلامی در حرکت هستند.

حجت الاسلام حسین زاده خاطر نشان کرد: در اصل یازدهم قانون اساسی در مورد امت واحده آمده است که وحدت امت اسلامی بر اساس دو محور شکل گرفته است یکی توحید و دیگری تقوا است.

وی ادامه داد: رشته انبیا و اولیای الهی بر مبنای همین توحید، عبادت و تقوا است و ما باید آن را به سمت حکمرانی قرآنی برسانیم، تا سادات بتوانند همانند اولیا و انبیا حکمرانی کنند.


آیت الله سید ابوالفتح دعوتی استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه این‌ نشست اظهار داشت: در جهان بشریت از قدیم جوششهایی وجود داشته است که این جوشش پیامبران هستند. انبیاء در سلاله حضرت نوح قرار گرفته‌اند و این رشته آلوده به شرک و گناه نشده‌اند. 

وی افزود:یکی از انبیاء که خیلی برجسته است؛ حضرت ابراهیم(ع) است و رشته نبوت در دودمان حضرت ابراهیم(ع) مورثی می‌شود. 

آیت الله دعوتی گفت:پس خاندان رسول خدا(ص) استثنائی بودند.امتیاز عظیمی از حیث خلقت به انبیاء و ائمه داده شده است؛ بعد از ائمه هم فرزندانی که از ایشان هستند؛ از افراد برجسته بودند.

ارسال نظر