استراتژي نظري و عملي تقريب بين مذاهب

استراتژي نظري و عملي تقريب بين مذاهب

استراتژي نظري و عملي تقريب بين مذاهب


الله شكور پاشازاده

  بسم الله الرحمن الرحيم
دبير کل محترم آقاي تسخيري، شرکت کنندگان محترم، مهمانان عزيز!
قبل از هر چيز سلام برادرانه جناب آقاي الهام علي اف رئيس جمهوري آذربايجان را به برادرش محمود احمدي نژاد رئيس جمهور محترم و مردم جمهوري اسلامي ايران ميرسانم و افتخار ميکنم که در اين مجلس عالي به شما سلام ميکنم، و به خدا شکر ميکنم که ما را دور هم جمع کرده است.
در دوراني که دنياي اسلام و همه بشريت روزهاي سختي را ميگذراند، حوادث خونين اتفاق ميافتد و مردم جهان ناراحت هستند تشکيل چنين اجلاسي از طرف جمهوري اسلامي ايران و بخصوص مجمع جهاني تقريب بين مذاهب بعنوان کار نجيب و تصميم منطقي ارزيابي ميشود. چرا که در يک چنين روزي که هزاران بي گناه کشته ميشوند، دولتها با انبوهي زيادي از آوارگان و بي کاران روبرو ميشوند و دنيا با جنگ تروريسم روبرو است جهان مسلمان بايد پيام صلح و تفکر احترام متقابل خودش را بار ديگر به جهانيان اعلام نمايد.
مطرح شدن مسايل نه فقط مربوط به امت مسلمان بلکه مسايلي که همه جهانيان را ناراحت ميکند، از جمله پيشرفت فرهنگي ملتها در دنياي جهاني شدن، حفظ هويت ديني و ديگر مسايل در اين اجلاس شاهد بر اين ادعا است. از اين نگاه ما فعاليت شما را قلبا تحسين کرده و آرزوي موفقيت براي کار کنفرانس داريم.
بزرگترين توصيه خداوند به انسانها اين است که آنها به همديگر احترام بگذارند. در اين خصوص آيه مبارک قرآن کريم را ميخواستم ياد آور شوم:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ  .  " اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‏ترديد خداوند داناى آگاه است" . (الحجرات، 13)
دعوت به صلح و صبر ما دينداران در اين معني هم راه دعوت خداوندمان است، و هم خدمت به آرزوي انسانها در رابطه با زندگي در صلح و امن ميباشد. بدون شک علت اصلي مناقشه و جنگ بين گروههاي سياسي و اجتماعي جنبه بومي و سياسي دارد و با هدف قصب و تجاوز انجام ميشود. در اين مسايل نمي توان اختلاف بين اديان و مذاهب را علت دانست، چرا که مقاصد حقيقي تناقضهاي بشري و جنبه اقتصادي بودنش براي هيچ کس پوشيده نيست.
کشور جمهوري آذربايجان که من به نمايندگي آن سخن ميگويم از نظر تاريخي دولت چند مليتي بوده است. در کشور ما ملتهاي زيادي در طول قرنها همزيستي مسالمت آميزي داشته اند، همراه با دين اسلام مسيحيت و يهوديت نيز پيشرفت کرده است. آذربايجان پس از بدست آوردن دوباره استقلال خودش در بين شهروندان هيچ گونه تمايز ديني، ملي و نژادي و ديدگاه سياسي نبوده است، حقوق دموکراتيک بشري از طرف دولت آذربايجان حفظ شده و تأمين شده است. بدون شک رهن و منبه همه اين پيشرفتها پس از خداي متعال سياست عاقلانه رئيس کشورمان مرحوم حيدر علي اف و زحمت فداکارانه ادامه دهنده راه وي رئيس جمهوري آقاي الهام علي اف بوده است. در نتيجه دورانديشي و سعي فراوان آنان در جمهوري آذربايجان مسايل و مشکلات ديني حل شده، دين مقدس اسلامي مان پس از ممنوعيتهاي رژيم شوروي حيات تازهاي يافته و به طور شايسته پيشرفت کرده است.
آذربايجان همچنين مرکز وحدت مذاهب اسلامي است. تا به امروز نه فقط درگيري هاي بين مذهب رخ نداده است بلکه در مساجد در کنار هم نماز خوانده شده، مراسم و آيينهاي ديني مشترکا اجرا شده است. بطوريکه آذربايجان در زمينه تحملگرايي يکي از دولتهاي نمونه جهان است و از نظر وحدت بين مذاهب داراي ويژه گيهاي مخصوص به خودش است.
مشکل عمدهاي که ما را ناراحت ميکند اين است که در جمهوري آذربايجان قدرتهاي داخلي و خارجي که ميخواهند به روابط دين و دولت ضربه بزنند براي بدنام کردن دين و دينداري حرکات راديکال و تندرو انجام ميدهند، سعي ميکنند در مناطق مختلف درگيريهاي داخلي اتفاق بافتد و بنابراين به پيشرفت دين  در جامعه ضربه سنگيني وارد ميکنند. امروز همگرايي ما آن قدرتها را ناراحت ميکند که آنها بخاطر مقاصد معلوم مردم و اديان را به جنگ، مذاهب را به درگيري، انسانها را به قتل عام سوق ميدهند. ما ردپاي چنين اهدافي را در فلسطين، افقانستان، عراق و زخم عميق مان قره باغ مشاهده ميکنيم. در اين خصوص من دعوت برخي دولتها براي تأمين صلح و امنيت در منطقه را خوب ارزيابي ميکنم و به نظر من سخنراني با ارزش جناب آقاي محمد احمدي نژاد در سفر به باکو که در مسجد تازه پير ايراد کردند، دعوت رهبر ديني ايران حضرت آيت الله العظمي خامنهاي براي تقريب مذاهب و سخنراني نخست وزير جمهوري ترکيه در مراسم عاشورا در استانبول در خصوص وحدت سني و شيعه حاکي از آن است که جهان اسلام به يک دوران جديد تاريخي قدم گذاشته است.
دين يک قدرت بزرگي است که انسانها را به هم پيوند ميدهد، به اعمال بزرگ سوق ميدهد و از امتحانات جدي با متانت بيرون ميآورد. حفظ دين مان که به عنوان يک نور به جهانيان عرضه شده است و ايجاد روحيه احترام متقابل بين مذاهب وظيفه همه ماست. چرا که به همه ما توصيه شده است که:
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ . و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد. (آل عمران، 103)    
والسلام عليکم و الرحمة الله و برکاته