[ 33 ] وكلام در ان مثل كلام در تجديد از براى سجدهء تلاوتست بعينه بيست وچهارم اقرب پيش من انست كه تجديد وضو از براى هر چيزى كه وضو شرط كماليت آنست نيز مستحب است چنانچه علامه رحمه الله تعالى بآن حكم كرده ودليل عموم اطلاق احاديث صحيحه است وشيخ شهيد مستقرب نقى استحبابست بدليل براءت اصليه ومن اين استقرا برا بغايت بعيد وضعيف ميدانم بيست وپنجم اكر متوضى كسى را از روى شهوت ببوسد خواه بوسيدن حلال باشد وخواه حرام سنت است كه اعادهء وضو كند حديث در باب تقبيل مرد زنرا وارد شده است وظاهر متن حديث وجوب اعاده است اما حكم عام است ومحمولست بر استحباب ومذهب ابن جنيد وجوبست بنابر ظاهر حديث وحديث زرارة از مولاى ما ابى جعفر الباقر عليه السلام نفى آن ميكند بيست وششم متوضى اگر مس فرج زن كند حلالا وحراما اعادهء وضو أو را سنت است وابن جنيد قايل بوجوب شده بنابر ظاهر روايت ابى بصير وصريح صحيحه زرارة مدافع وجوبست بيست وهفتم باتفاق اصحاب وضو از براى سجدهء شكر نعمت متجدده سنت است خلاف در استحباب تجديد ________________________________________