كوششهاي پيامبر اكرم (ص) در شكل دهي امت واحده

كوششهاي پيامبر اكرم (ص) در شكل دهي امت واحده

 

كوشش های پيامبر اكرم (ص) در شكل دهي امت واحده

 

عبدالرحمن خدائي

عضو شوراي تقريب، امام جمعه بانه

و نماينده مردم شريف كردستان در مجلس خبرگان رهبري

 

چكيده :

ولادت حضرت ختمي مرتبت است . ولادت كسي است كه خداوند عظيم اورا مايه رحمت قرارداده است . ضمن تبريك و تهنيت اين ايام مبارك . در مقاله حاضر اشاره اي کوتاه به بخشهاي بسيار اندك زندگي آن حضرت زده ام قصد دارم روش آن منبع فيض و بركت خداوندي را تشريح نمايم زندگي آن حضرت به تنهايي روشني بخش مسير زندگي و رفتارهاي سياسي، اجتماعي ماست  آن حضرت تمام تلاش خود را در جهت ايجاد امت واحده اسلامي با احترام براي عقايد و انديشه هاي ديگر مادامي كه عليه آن نباشند قرار داد و سفارش نمود پيروان اديان و عقايد ديگر مادامي كه با صلح در كنار مسلمانان قرار ميگيرند به گرمي و احترام كامل در كنار خود بپذيريد.

الحمدلله الذي له مافي السموات و مافي الارض و له الحمد في الآخره و هوالحكيم الخبير و الصلاه والسلام علي افضل الانبياء و المرسلين سيدنا و مولانا محمد بشيراً و نذيراً لكافه الثقلين بأمرالله تعالي رب العالمين وعلي آله الاطهار و صحابته الاخيار الي يوم الدين .

و بعد پوشيده نيست در اين دنياي پهناور، تاريخ مدت زماني را به تاريكي، ظلم، ستم و شدت بي رحمي انسانها و تجاوز به حقوق يكديگر ذكر كرده و ناروائيها، ضلالت و گمراهيهاي آن دوران را مخصوصاً در قسمتي از اين كره خاكي كه از نورانيت علم و دانش، هدايت و ارشاد بحدي محروم بودند كه اين دوران را به دوران جاهليت مشهور و معروف كرده. حتي الآن كه مدتي بالاتر از هزارو چهارصدسال از آن ميگذرد هرگاه كسي از دوران ظلم و ستم، جهل و ناداني، تاريكي و ظلماني بحثي را داير كند و قرينه اي بر مراد خود تعيين نكند ذهن مخاطبين به آن قسمت از زمان تلقي ميشود زيرا پس از رحلت پيامبر عدل و رحمت از اين كره خاكي (حضرت عيسي مسيح (ع)) به اراده خداوند تبارك و تعالي ارتباط عالم لاهوت با عالم ناسوت قطع شد از آسمان به زمين وحي نازل نمي شد تا در سال 570 ميلادي پروردگار ارحم الراحمين اراده كرد پرتو رحمتش كره خاكي را به ميلاد پيامبر والامقام، افضل انبياء و مرسلين منور فرمايد و به خطاب مباركش (( و ما ارسلناك الا رحمه للعالمين1)) و خبر با عظمت آيه شريفه (( محمد رسول الله (ص) 2)) ثقلين را مژده داد انس و جن را مشمول رحمت بيكران قرار داد . دوران ظلمت و تاريكي رو به زوال است . نزديك است ارتباط آسمان و زمين به وسيله وحي از طرف حي منان با رسولش برقرار شود . حضرت محمد (ص) در ماه مبارك رمضان در سال 610 ميلادي از طرف خالق عليم و قدير به پيامبري نائل شد . به حقيقت وجود مباركش رحمت اليهي بود . با بعثتش دنيا منور شد . جهل و ناداني، ظلم و ستم از عرصه گيتي پا به فرار نهاد . راجع به اسم مباركش ( محمد رسول الله (ص) ) دانشمند مصري آقاي محمد حسين هيكل چه زيبا بيان كرده : (( بهذا الاسم الكريم تنطق ملايين الشفاه له تهتزّ ملايين القلوب كلّ يوم مرّات و هذه الشفاه و القلوب به تنطق و له تهتزّ منذ اربعمأه و الف سنةٍ و بهذا الاسم الكريم ستنطق ملايين الشفاه و تهتزّ ملايين القلوب الي يوم الدّين 3 )).

حضرت محمد به ديني مبعوث شد كه براي انسانها سراپا بركت و رحمت بود . هركس تبعيت كند از گمراهي و بدبختي مبرا ميشود و به سعادت و رستگاري ميرسد. به صراط مستقيم ( صراط الذّين انعمت عليهم 4) ارشاد ميشود.

حضرت محمد (ص) از بدو بعثتش تا زمان رحلتش از دنيا از راههاي مختلف براي وحدت و انسجام بين امتش بسيار كوشش كرده، نقش آفريني فرموده و توصيه هاي زيادي سفارش نموده تا همه مسلمانان امت واحده باشند اول چيزي كه از بدو ورودش به مدينه فكر مباركش را مشغول كرد تنظيم صفوف مسلمين و وحدت ايشان بود و براي تحقق اين مطلب مسلمين را دعوت كرد (( ليتآخوا في الله اخوين اخوين )) تا بخاطر فرمان خداوند دو نفر دو نفر برادر شوند.حضرتش با علي ابن ابيطالب برادر شدند و عمرابن الخطاب و عتبان بن مالك الخزرجي برادر شدند و هكذا بين هريك از انصار و مهاجر عقد اخوه بسته شد و خيلي در زندگي ايشان و علاقه و محبت و همكاري با يكديگر تأثير بسزايي داشت حتي وقتي يكي از دو برادر يك روز در مسجد كار ميكرد ديگري براي امرار معاش هر دو نفر در خارج كار ميكرد روز بعد برعكس .

حضرت محمد (ص) پس از ورود به مدينه در سال اول هجرت قانوني تدوين كرد كه همه طوايف مدينه ( اوس، خزرج، بني قينقاع، بني قريظه و بني نضير ) پيروان اديان مختلفه بتوانند كنار هم هريك طبق قانون دين و اعتقاد خود در مدينه زندگي كند.

در دين حضرت محمد (ص) علاوه بر اينكه دستور است در هر روز براي انجام فريضه پنجگانه مردم شهر يا روستا دور هم جمع شوند و كنار هم فريضه را به جماعت انجام دهند در هر هفته بر مكلفين واجب است در نماز جمعه شركت كنند تا بشكرانه موفقيت در عبادات اين چند روز ضمن يك گردهمايي، دورهم فريضه جمعه را انجام دهند و در دين اسلام دستور داده شده مسلمين پس از اتمام ماه مبارك رمضان در هر شهر يا روستائي در عيد فطر دور هم جمع شوند و جشن بگيرند با تكبير و انجام دو ركعت نماز عيد فطر و يك خطبه مربوطه از طرف پيشنماز و همچنين مسلمين مكلفند بعد از روز عرفات يعني دهم ذي الحجه در جشن عيد قربان به تكبير و ذكر پروردگار جمع شوند و دو ركعت نماز عيد قربان را كنار هم بجا بياورند و هم در آيين اسلام دستور است كسانيكه استطاعه مالي داشته باشند در يك جاي مبارك از اين كره خاكي يعني كعبه الله ( انّ اول بيت وضع للناس للذي ببكه مباركا و هديً للعالمين 5 ) جمع شوند و فريضه حج را انجام دهند معلوم است فريضه ي حج، كنگره عظيمي است براي مسلمانان جهان ميتوانند علاوه بر استفاده عبادي از اوضاع و احوال همديگر باخبر شوند و اگر بخواهند به داد مستضعفين برسند و براي نجات مظلومين و گرفتاران چاره انديشي كنند نكته جالب اينكه بدانيم رسول الله تا چه حدي به وحدت مسلمين اهتمام داشته به بيان آخرين خطبه ايشان در حجه الوداع در سال دهم هجري روز نهم ذي الحجه يعني روز عرفات بعدازظهر در وادي رانونا در خطبه تاريخي كه ايراد فرمودند در آغاز خطبه فرمودند (( ايها الناس اسمعوا قولي فاني لا ادري لعلي لاالقاكم بعد عامي هذا بهذا الموقف ابداً )) و نزديك به آخر خطبه اين توصيه را فرمودند : (( ايها الناس اسمعوا قولي اعقلوه تعلّمنّ انّ كلّ مسلم اخ للمسلم و انّ المسلمين اخوه فلا يحلّ لا مرئ من اخيه الا ما اعطاه عن طيب نفسٍ منه 6)   

 

 

 

 

 

 

 

منابع :

1 - و ما ترا جز براي رحمت جهانيان نفرستاديم – آيه 107 سوره انبياء (21 ).

2 - محمد فرستاده خداست – آيه 29 سوره فتح (48).

3- ميليونها لب به آن اسم بخشنده به نطق در مي آيند و ميليونها قلب به هيجان و جنبش ( جوش و خروش ) در مي آيند آن لبها و قلوب به آن تلفظ و بخاطر او در حركت و نشاط مي افتند و مدت هزارو چهارصد سال است به آن طريق سخن ميگويند و در آينده هم ميليونها لب به سخن در مي آيند و ميليونها قلب به هيجان و حركت و شادي مي پردازند تا روز قيامت ( روز جزا ). كتاب حيات محمد (ص) – تأليف محمد حسين هيكل – صفحه 2 .

4- راه آنانكه به ايشان نعمت داده ايد.سوره الفاتحه (1) آيه 7 .

5- اول خانه اي كه براي عبادت خلق بنا شده كعبه است كه در آن بركت و هدايت خلايق است. سوره آل عمران (3) – آيه 96.

اي انسانها گوش دهيد و سخنم را درك نمائيد، به حقيقت نميدانم شايد من بعد از اين در اين مكان هيچوقت با شما ملاقات نكنم . بدانيد هر مسلماني برادر مسلمان ديگر است و مسلمانان همه برادر يكديگرند، مال مسلمان براي مسلمان ديگر حلال نيست ( حرام است ) مگر آنكه با رضايت به او بخشيده باشد . كتاب حيات محمد – محمد حسين هيكل – صفحه 490.