وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
شهید رئیسی از یاران مکتب وحدت اسلامی بود
۱۴۰۳/۰۴/۱۲ ۱۴:۲۵ 5
در دومین وبینار بین‌المللی "شهید رئیسی؛ منادی وحدت، مرد مقاومت" مطرح شد؛

شهید رئیسی از یاران مکتب وحدت اسلامی بود

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک لبنان با اشاره به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عربی و اسلامی در دوران شهید رئیسی، وی را از یاران مکتب وحدت اسلامی برشمرد.


به گزارش خبرگزاری تقریب، طلال عتریسی، استاد دانشگاه و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک لبنان در دومین وبینار بین المللی "شهید رئیسی؛ منادی وحدت، مرد مقاومت" که امروز (سه شنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزارشد، با بیان این که سخن از رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی، سخت و غم‌انگیز است، شهادت وی را خسارتی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برشمرد.

وی تصریح کرد: شهید رئیسی، از یاران مکتب وحدت اسلامی بود و میان ایران و کشورهای اسلامی و عربی نزدیکی برقرار کرد که اقدامی مهم و سخت بود.

این پژوهشگر لبنانی با اشاره به از سرگیری روابط میان ایران و عربستان در دوران شهید رئیسی، اظهار داشت: ارتباط با همسایگان، استراتژی ثابت ایران است و همه مسئولان در جمهوری اسلامی به این مسئله پایبند هستند؛ اما میان مسئولان و رؤسای جمهور مختلف از نظر فعالیت، انسجام و هماهنگی، شخصیت و پشتوانه دینی و اخلاقی تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: شهید رئیسی پیش از شهادت بر کنفرانسی که با حضور مسئولان و نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف از سراسر جهان و با عنوان "عدالت برای همه و ظلم به هیچ‌کس" در آستان امام رضا(ع) برگزار شد، نظارت داشته و در آن شرکت کرد.

عتریسی با بیان این که در این کنفرانس بر بعد انسانی و ابراهیمی ادیان تاکیدشد، گفت: حج ابراهیمی در حقیقت به معنای نزدیکی ادیان براساس اصل "عدالت برای همه و ظلم به هیچ کس" است که این به معنای آشتی با دشمن و یا کوتاه آمدن در برابر او نیست.

وی افزود: شهید رئیسی در این کنفرانس در رابطه با عدل سخن گفت و معتقد بود که باید عدل از نظر سیاسی و دینی و اخلاقی همه جهان را فرابگیرد و هیچ کس از آن استثناء نیست و این دیدگاه جمهوری اسلامی است.

این استاد دانشگاه لبنان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی که شهید رئیسی در طول سه سال مسئولیت خود از آن سخن گفت، بر حسن هم‌جواری و تعامل کشورهای منطقه در عرصه‌های دینی، اجتماعی، سیاسی و  اقتصادی بدون دخالت کشورها بزرگ که تنها به دنبال فتنه‌انگیزی میان ادیان و اقوام مختلف هستند، تأکید دارد.

وی با اشاره به دیدگاه شهید رئیسی مبتنی بر تقریب میان مذاهب اسلامی و پذیرش ادیان مختلف، اظهار داشت که شهید رئیسی برای این مسئله تلاش کرد و گام‌های قابل ملاحظه‌ای در راستای ایجاد روابط با مراجع دینی جهان مانند واتیکان، الازهر و دیگر مراجع دینی برداشت.

عتریسی افزود: مانند این اقدامات در سطوح سیاسی، اجتماعی و کشیده نشدن به فتنه‌انگیزی‌ها برداشته شد؛ به همین دلیل ما معتقدیم که شهید رئیسی در سال‌های اندک دستاوردهای قابل لمسی داشت که اصول جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقریب میان مذاهب اسلامی و دیگر ادیان آسمانی را به اثبات رساند. 

وی در پایان گفت: شهادت شهید رئیسی، خسارتی بزرگ بود؛ اما جمهوری اسلامی ایران به این اصول خود پایبند است و ما مطمئن هستیم که هر مسئول دیگری که این مسئولیت را برعهده بگیرد این رسالت را کامل خواهد کرد. 

ارسال نظر