وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تاریخ جدید اسلامی را بر اساس برادری و همبستگی رقم بزنیم
۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ۱۷:۳۸ 184
استاد دانشگاه فرانسه:

تاریخ جدید اسلامی را بر اساس برادری و همبستگی رقم بزنیم

استاد دانشگاه فرانسه گفت:ما باید از مشارکت نسل جدید در صحنه های اجتماعی بهره ببریم و از آنها در تمامی فرایندها بر اساس آموزه‌های قرآنی استفاده کنیم و تاریخ جدید اسلامی را برای جوامع مسلمان بر اساس برادری، وحدت، همبستگی و اتحاد رقم بزنیم.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عماد حمرونی، استاد دانشگاه فرانسه، در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت:با توجه به اینکه در قرن 21 به سر می بریم و همچنین با توجه به مقوله جهانی شدن و تحولات تاریخی، همکاری بین ملل و بین دولت های مسلمان، بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: متاسفانه جمعیت مسلمان در طی سه یا پنج قرن گذشته از استعمار و سلطه کشورهای غربی بسیار رنج برده است و علی رغم تلاش مسلمانان برای مقابله با امپریالیسم و استعمار و کسب استقلال سرزمینی و سیاسی، اما متاسفانه همواره با چالش های مهمی مواجه بوده اند؛ بنابراین می توان گفت، همکاری میان کشورهای مسلمان، در سه مرحله تعاملات، تغییر و تحولات و دگرگونی قرار دارد. 

وی تصریح کرد: برای داشتن یک همکاری خوب باید تعامل خوب و مقتضی داشت اما چگونه می توانیم همکاری را با بازیگرانی که خود محرک نفاق و تفرقه هستند، توسعه بخشیم؟ مناقشات بسیار زیادی در تاریخ مسلمانان بین مکتب های مختلف اسلامی مانند شیعه و سنی و غیره و همچنین بین ملیت ها و قومیت‌های مختلف از جمله کردها، ترک ها، ایرانی ها، عربها و غیره وجود داشته که متأسفانه باعث عدم توسعه اقتصادی ما توسط غربی‌ها شده است.

حمرونی افزود: بنابراین ضروری است که ما همکاری واقع‌بینانه‌ای را میان جوامع مسلمان و به ویژه روشنفکران، سیاستمداران، فرهنگیان، ورزشکاران، بازیگران مسلمان، گسترش دهیم و راهی بیابیم تا سازمان‌هایی که در این زمینه ها فعالیت دارند، با هم در ارتباط و تعامل باشند و ارزش‌های مشترک را به اشتراک گذارند.

وی ادامه داد: سایر ارزش های مشترک میان مسلمانان عبارتند از صلح، مسالمت، تسامح، کیفیت، عدالت و کرامت انسانی  که می توانیم به جد و با همکاری هم برای حفاظت از اسلام و این ارزش های اسلامی تلاش کنیم.

استاد دانشگاه فرانسه خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم جهان اسلام ، مسئله آزادسازی سرزمین های اشغالی فلسطین است.ما مسلمانان باید بیندیشیم که چگونه می توان برادری و اخوت اسلامی را نهادینه کرد.اخوت اسلامی صرفا یک تفکر مثبت نیست،بلکه باید به مسلمانان آموخت که چگونه بین خودشان برادری و اخوت را نهادینه کنند.در این خصوص تشکیل سازمان های برادری و اخوت میان مسلمانان جهت ایجاد وحدت و همکاری بین آنان در تمامی زمینه ها ضروری است.

وی تأکید کرد:برای همگرایی بیشتر بین مسلمانان، ایجاد طرح‌های اقتصادی، سازمان‌های اسلامی، دولت ها و گروه‌های مسلمان و نهایتا ایجاد سازمان و یا اتحادیه ای مانند اتحادیه اروپا که اجازه رفت و آمد و سفر پانصد میلیون اروپایی به کشورهای یکدیگر و گذر از مرزهای یکدیگر را می دهد، ضروری است؛ تا برای انجام مسائل اقتصادی و تجارت بتوانند به کشورهای یکدیگرسفر کنند و توسعه مستمر داشته باشند. 

حمرونی خاطرنشان کرد: ما  ابزار کافی برای همکاری و وحدت بر اساس دستورات قرآن را داریم و باید از مشارکت نسل جدید و دختران و پسران جوان و زنان مسلمان در صحنه های اجتماعی بهره بریم و از آنها در تمامی فرایندها بر اساس آموزه های قرآنی استفاده کنیم و تاریخ جدید اسلامی را برای جوامع مسلمان بر اساس برادری، وحدت، همبستگی و اتحاد رقم بزنیم. 

ارسال نظر