وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی | بخش (1)
۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ۱۰:۴۴ 229

پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی | بخش (1)

در این بخش با استناد به کتاب " پاسخ به شبهات پیرامون فلسطین و طوفان الاقصی" تالیف پژوهشگاه مطالعات تقریبی به شبهاتی که در موضوع تاریخچه فلسطین، مذهب مردم فلسطین، طوفان الاقصی و رابطه ایران و حزب الله، قوم یهود و ... مطرح می شود پاسخ داده خواهد شد.


سؤال اول:  باتوجه‌ به ناصبی بودن مردم غزه و دشمنی ایشان با شیعیان کشتن این افراد در نهایت به نفع ما خواهد بود و حتی کشتن کودکانی که در بزرگسالی به این دشمنی‌ها ادامه خواهند داد نیز موجه است.

پاسخ: مسلمانان فلسطین از پیروان مذاهب مختلف تشکیل می‌شوند. در بین آنان پیرو مذهب حنفی، مالکی، حنبلی و حتی پیروان تشیع نیز یافت می‌شوند. اما اکثر مردم فلسطین پیرو مذهب شافعی هستند به‌خصوص که ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعی که بنیان‌گذار این مذهب است، فلسطینی و متولد غزه بوده است. در بین مذاهب چهارگانه اهل‌سنت نزدیک‌ترین مذهب به تشیع مذهب شافعی است. شافعی مذهبان امامان ما شیعیان را به‌عنوان امام قبول ندارند، اما نسبت به آنان به‌عنوان اهل‌بیت پیامبر 9 محبت خاصی دارند و اهل زیارت اهل‌بیت: هستند؛ لذا ناصبی بودن تهمتی است که به مرم فلسطین زده می‌شود. در همین غزه مساجدی به نام امام علی، حضرت زهرا و امام حسین: وجود دارد.

البته این شبه جدید نیست، در زمان قبل از انقلاب نیز همین شبهه مطرح بود و لذا شهید مطهری در یک سخنرانی در سال 1349 می‌فرماید: یک‌وقتی شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضی‌ها شایع است. یک‌وقتی دیدم یک کسی می‌گفت: این فلسطینی‌ها ناصبی هستند. ناصبی یعنی دشمن علی7. ناصبی غیر از سنی است. سنی یعنی کسی که خلیفه بلافصل را ابوبکر می‌داند و علی7 را خلیفه چهارم می‌داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصی را بعد از خود به‌عنوان خلیفه نصب‌کرده است. می‌گوید پیغمبر کسی را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند. سنی برای امیرالمؤمنین احترام قائل است؛ چون او را خلیفه چهارم و پیشوای چهارم می‌داند و علی7 را دوست دارد. ناصبی یعنی کسی که علی7 را دشمن می‌دارد. سنی مسلمان است؛ ولی ناصبی کافر است، نجس است. ما با ناصبی نمی‌توانیم معامله مسلمان بکنیم. حال یک کسی می‌آید می‌گوید این فلسطینی‌ها ناصبی هستند. آن یکی می‌گوید. این به آن می‌گوید، او هم یک جای دیگر تکرار می‌کند و همین‌طور. اگر ناصبی باشند کافرند و در درجه یهودی‌ها قرار می‌گیرند. هیچ فکر نمی‌کنند که این، حرفی است که یهودی‌ها جعل کرده‌اند. در هرجایی یک حرف جعل می‌کنند برای اینکه احساس همدردی نسبت به فلسطینی‌ها را از بین ببرند. می‌دانند مردم ایران شیعه‌اند و شیعه دوستدار علی7 و معتقد است هر کس دشمن علی7 باشد کافر است، برای اینکه احساس همدردی را از بین ببرند، این مطلب را جعل می‌کنند. درصورتی‌که ما یکی از سال‌هایی که مکه رفته بودیم، فلسطینی‌ها را زیاد می‌دیدیم، یکی از آنها آمد به من گفت: فلان مسئله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت من شیعه هستم، این رفقایم سنی‌اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد. بعد خودشان می‌گفتند بین ما شیعه و سنی هست. شیعه هم زیاد داریم. دشمن یهودی، یک عده مزدوری را که دارد، مأمور می‌کند و می‌گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبی‌اند. [1]

لذا ناصبی بودن تهمتی است که به مردم فلسطین زده‌اند. البته در بین مردم فلسطین، مانند بقیه کشورهای اسلامی، سلفی و متمایل به وهابیت نیز یافت می‌شود، ولی اولاً این دسته در اقلیت هستند، و ثانیاً هر سلفی و یا وهابی ناصبی نیست.

سؤال دوم: چگونه رواست شیعه مولا علی7 از ناصبی‌های فلسطین حمایت نماید؟

پاسخ: در پاسخ به سؤال قبل گفته شد ناصبی بودن تهمتی به مردم فلسطین است و توسط صهیونیست و عوامل آنها ساخته شده و واقعیت ندارد.

سؤال سوم: فلسطینیان در غزه مسجدی ساخته‌اند به نام ابن ملجم؟

پاسخ: این ادعا امری غیرواقعی و کذب محض است، البته می‌توان بر سردر یک مسجد تابلویی به هر نامی قرار داد و عکس گرفت و منتشر نمود، ولی در فلسطین مسجدی بدین نام وجود ندارد.

سؤال چهارم : فلسطینی‌ها در جواب ارسال هدایا از سوی ایرانیان آن‌ها را سوزاندند؟

پاسخ: این نیز یک شایعه و دروغ است. چند سال پیش نیز عده‌ای با انتشار تصویر زیر ادعا کردند فلسطینی‌ها در جواب ارسال هدایا از سوی ایرانیان آن‌ها را سوزاندند.

 اما این تصویر مربوط به فلسطین نیست و هدایا هم متعلق به ایرانی‌ها نیست. تصویر مربوط به سال ۲۰۱۳ و اردوگاه "عین الحلوه" لبنان است که به تسخیر گروه‌های تکفیری درآمده بود و آن زمان برای تخریب حزب‌الله و کاهش محبوبیت آنان در یک شوی تبلیغاتی بسته‌های اهدایی به پناه‌جویان را به آتش کشیدند.

سؤال پنجم: فلسطینی‌ها خون اهدایی شیعیان ایران را پس دادند؟

پاسخ:  ایران هیچ خونی برای فلسطینی‌ها نفرستاد. رئیس سازمان انتقال خون در سال ۱۳۹۳ هم تصریح کرد: در هیچ زمانی خون به کشورهای دیگر ارسال نکرده‌ایم و این شایعه دروغ است.

حال از کجا چنین چیزی احراز شده است. ایران که مستقیماً به فلسطین راه ندارد و کمک‌های خود را نیز با آرم و مارک ایران نمی‌فرستد، پس چنین چیزی از کجا احراز گردید. یا اگر ایران توانسته باشد خون برای مردم غزه تحت محاصره فرستاده باشد، مگر روی خون‌ها نام و یا علامتی از ایران بود که آن را ببینند و از استعمال آن امتناع کنند. بله مجروحانی از فلسطین در سال‌های سابق برای درمان به ایران اعزام شدند که کسی جز تشکر از آنان چیزی سراغ ندارد.

به گفته محمد نورس حمید، دانشجوی فلسطینی مشغول به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد: در بی‌اساس بودن این شایعه هم همین بس که اصلاً مسیر ارتباطی مستقیمی میان ایران و فلسطین وجود ندارد که ایران تصمیم به ارسال محموله خونی برای مجروحان فلسطینی بگیرد. از طرف دیگر، وقتی مردم یک کشور در حال جنگ و زیر بمباران و مجروح در بیمارستان باشند، اصلاً نمی‌پرسند این کمک‌های پزشکی که رسیده، از طرف کدام کشور است؟ چیزی که مشخص است، این است که برخی بدخواهان، این شایعه را در ایران ساخته‌اند و با ضعف اطلاعات مردم و ضعف رسانه‌ای موجود، در جامعه منتشرش کرده‌اند. [2]

 منعم محمد دانشجوی فلسطینی که در ایران پزشکی می‌خواند، نیز در این زمینه می‌گوید: چطور صهیونیستی که اجازه نمی‌دهد حتی مردم غزه آب داشته باشند و یا کمک‌های انسان‌دوستانه به دستشان برسد اجازه می‌دهد از ایران برای ما خون بفرستند؟! حالا به فرض هم این خون به دست ما رسید. مگر می‌شود مجروحانی که از زیر آوار و زیر بمباران درآمده‌اند و نیاز به مداوا دارند در آن شرایط و جراحاتی که دارند سراغ ملیت خون را بگیرند و یا اصلاً دست رد به سینه مداوایشان بزنند. اصلاً مگر مجروح منتقل می‌شود به‌جای بیمارستان کافه که بگوید چه خونی با چه ملیتی می‌خواهد؟! [3]

 

[1] . مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، جلد،۴ پاورقی صفحه 32.

[2] . https://www.farsnews.ir/news/14020723000913

[3] . https://www.farsnews.ir/news/14020729001045

ارسال نظر