وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
تقریب مذاهب رویکرد حذف گرایانه را کنار می زند
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۱۰:۲۰ 425
اندیشمند اهل آفریقای جنوبی در گفت و گو با تقریب تاکید کرد:

تقریب مذاهب رویکرد حذف گرایانه را کنار می زند

ابراهیم هندریکس نماینده مسلمانان در پارلمان آفریقای جنوبی با بیان اینکه قرآن کریم تعدد ادیان و نژادها و قوم و قبایل را در آیات متعددی به رسمیت شناخته است اما هر دین و گرایشی را درست نمی داند، بیان داشت: تفاوت های افراد در زمینه های مختلفی به چشم می خورد. بنابراین اسلام می فرماید حکمت تفاوت در خلق انسان از نظر ظواهر و ملت،َ شناخت از همدیگر می باشد. خداوند می فرماید: ای مردم، ما همه شما را نخست از مرد و زنی آفریدیم و آن گاه شعبه‌های بسیار و فرق مختلف گردانیدیم تا یکدیگر را بشناسید، همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند، همانا خدا کاملا دانا و آگاه است.

ابراهیم هندریکس با بیان این که این شناخت دارای آثار متعددی است که کمترین اثر آن، آگاهی از حقیقت، الفت، وحدت و جلوگیری از اقدامات سلبی و حذف گرایانه نسبت به دیگر مذاهب و ادیان است، افزود: از دیدگاه قرآن همه مسلمانان امت واحده محمدی و قرآنی و ید واحده ای هستند که  هویت مشترکی دارند و مولفه های آن عبارت است از دین مشترک، تاریخ مشترک، احساس مشترک، فرهنگ مشترک، سرنوشت مشترک و کتاب و قبله مشترک که همگان در این مولفه ها و عناصر شریک هستند. بنابراین تقریب مذاهب به معنای اتحاد مذاهب در قالب یک مذهب و نفی دیگر مذاهب نیست.

او ادامه داد:از این رو مسلمانان با رویکرد تقریبی می توانند درک و شناخت بهتری از همدیگر داشته باشند و به تعامل پویایی دست یابند و در نتیجه قضاوت های منصفانه و عالمانه ای نیز از همدیگر خواهند داشت که به مرور از گفتارها و اقدامات تعصبانه و حذف گرایانه نیز نسبت به همدیگر جلوگیری می شود.

ابراهیم هندریکس تصریح کرد: مسلمانان نباید این حقیقت را فراموش کنند که چنین وضعیتی را جهان مسیحیت نیز تجربه کرده است به گونه ای که سالهای زیادی نیروی خود را برای طرد دیگری و حذف آن به کار بردند ولی با عقلانیت و خردگرایی روش منفی را تبدیل به همگرایی نمودند و امروزه مسیحیت با بیشترین فرقه ها و انشعابات و پراکندگی جغرافیایی به نوعی همسویی دست پیدا کرده است. در همین زمینه نیز نقش عالمان دینی و رهبران و نظامهای سیاسی آنان بر جسته بوده است و آنها باید برای ایجاد همگرایی در جهان اسلام بکوشند.

ارسال نظر