- صاحب امتیاز: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
مدیرعامل : مرتضی بیات
مقدمه
- تعريف: خبرگزاری تقريب، يك خبرگزاری تخصصي است كه در چارچوب دو عنصراساسی و اولويت:
- تقریب مذاهب اسلامی.
- وحدت و حفظ و تعالی کیان امت اسلامی فعالیت میکند.
سند خبری خبرگزاری تقریب
- زبان
خبرگزاری تقریب در حال حاضر در عرصه خبر رسانی و اطلاعرسانی به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه و اردو فعال است و در آینده برحسب اهمیت و كثرت جمعیت مخاطبان به زبان خاص، نسبت به گسترش و ایجاد پایگاه اینترنتی مربوطه اقدام خواهد نمود.
اولویت كنونی خبرگزاری با توجه به منطقه هدف و اكثریت مخاطب در حوزه زبانی، زبان عربی و انگلیسی پس از زبان فارسی می باشد.
- - نگاه
از آن جا كه "نگاه تقریب و وحدت" مهمترین ضامن حفظ و تعالی كیان امت اسلامی و تجلی تمسك به آموزههای "كتاب و عترت" است، لذا خبرگزاری به رویدادها با این نگاه مینگرد و در چارچوب این نگاه در انعكاس آنها میكوشد و مهمترین ماموریت خود را در ترویج و نشر "نگاه تقریب و وحدت" میداند. از این رو رویداد بدون نگاه و آن هم "نگاه تقریبی و وحدت" از نظر این خبرگزاری، خبر معتبر به شمار نمیآید.
مهمترین شاخصه و رویكرد خبرگزاری در عملیات پشتیبانی خبری شامل ارائه تحلیل، مصاحبه، گزارش، تولید و صدور ویژه نامه، فعالیت سمعی و بصری و چندرسانهای و.... نیز نگاه تقریبی و وحدتگرایانه است و از این رو عنوان این سند را نیز " رویداد و نگاه " قرار داده است.
- موضوع محوری
خبرگزاری تقریب یك رسانه خبری "موضوع محور" است و فعالیت خود را بر این محور سازماندهی می كند و از این رو خبر و نگاه و كلیه فعالیت ها و محصولات و تولیدات آن باید هم از "موضوعیت" و هم از "غنای موضوعی" برخوردار باشد. البته از آن جا كه برخی شخصیت ها در چارچوب ماموریت خبرگزاری از موضوعیت برخوردارند لذا جایگاه خاص خود را در روند فعالیت خبرگزاری خواهند داشت.
- مخاطب محوری
"تقریب" یك رسانه است و به مثابه بلندگو یا وسیله ارتباطی یك سویه نیست و به همین خاطر "مخاطبان" در آن از جایگاه مهمی برخوردار است. "تقریب" مخاطبان را در جهت تحقق اهداف و ماموریتهایش با خود شریك میداند و تلاش میكند ارتباطی دو سویه با آنان برقرار كند و از این رو حساسیتهای مخاطبان و دغدغهها و انتظارات و توقعات آنان را مورد توجه قرار میدهد و یكی از مهمترین شاخصههای توفیق خود را "جذب مخاطبان بالفعل" و افزایش و "جذب مخاطبان بالقوه" میبیند.
- مزیت شناسی
هر رسانه از مزایایی بر خوردار است كه ممكن است دیگر رسانهها از آن مزایا برخوردار نباشند؛ شناخت مزایا و بهرهبرداری از آن مزایا شرط موفقیت و تفوق و افزایش قدرت رقابت خبرگزاری است. خبرگزاری "تقریب" نیز دارای برخی مزایای قابل توجهی است كه باید مورد شناسایی و استفاده قرار گیرند.
ازجمله مزایای خبرگزاری، وجود حجم عظیمی از تولیدات فكری، فرهنگی، فقهی مجمع به صورت كتاب، مجله، مقاله، همایش، میزگرد، و محصولات سمعی ، بصری، و... است كه در حوزه پشتیبانی خبری میتواند بنیه علمی و فكری و محتوایی خبرگزاری را تقویت كند و از این طریق دایره مخاطبان را نیز فزونی بخشد.
یكی دیگر از مزایای خبرگزاری تقریب وجود تعداد زیادی از شخصیتهای علمی و اجتماعی و فرهنگی با تخصصهای متنوع مرتبط با مجمع جهانی تقریب مذاهب پراكنده در سراسر جهان است كه میتواند مورد استفاده خبرگزاری قرار گیرد و عرصه ارتباطی گستردهای را برای فعالیت خبرگزاری فراهم كند.
- مزیت سازی
خبرگزاری موظف است علاوه بر "مزیتشناسی"(یعنی شناسایی و استفاده از مزایای موجود خود) با بكارگیری عناصر متخصص و توانا در حوزه " رویداد و نگاه" تقریبی به "مزیتسازی" برای خود نیز اقدام كند از آن جمله داشتن مجموعهای از متخصصان شاخص در داخل و خارج است. استفاده مدام از چهرههای معتبر، اعتبار خبرگزاری را بالا میبرد و آن را به "منبع و مرجع" تبدیل میكند و از حالت مصرفكنندگی صرف خارج میسازد.
- خبرنگاران
خبرگزاری خود را موظف میبیند كه جایگاه مناسبی را در میان خبرگزاریهای داخلی و خارجی برای خود ایجاد كند كه تحقق این امر در گرو آن است كه از یك رسانه مصرفكننده به سمت تبدیل شدن به رسانهای تولید كننده حركت كند. در چنین حالتی علاوه بر فعالیت در داخل نیاز به امتدادهای خارجی به صورت خبرنگاران و نمایندگان از میان افراد متخصص و آگاه به ماموریت و طبیعت خبرگزاری دارد.
- اخبار مجمع
توجه و رویكرد اصلی خبرگزاری تقریب ایجاب میكند كه انتشار اخبار مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همه فعالیتهای تقریبی و وحدت طلبانه و شخصیتهای تقریبی در اولویت فعالیت و اهتمام آن قرار داشته باشد و این خبرگزاری به عنوان مهمترین نهاد خبری مجمع تقریب ایفای نقش كند و لذا ایجاد سیستمی كارآمد برای تحقق این امر با حمایت مجمع ضرورت دارد.
- اخبار اهل سنت ایران
انعكاس اخبار خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران به مناطق سنینشین كشور و گزارش پیشرفتهای فرهنگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی آن كه حكایت از وجود وحدت اسلامی و ملی دارد و تبلیغات تفرقه طلبان را خنثی میكند از محورهای اصلی فعالیت خبرگزاری است.
محورهای اولویت خبرگزاری
بر اساس اصول مندرج در اساسنامه خبرگزاری تقریب مبنی بر انتشار و اشاعه فرهنگ اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام، تقویت زمینههای وحدت اعتقادی مسلمانان در سطح دنیای اسلام و از بین بردن ترفندها و توطئههای دشمن برای تفرقه و خصومت میان مسلمانان جهان موارد ذیل به عنوان محورهای صاحب اولویت خبرگزاری در ابعاد خبری، تحلیلی، گزارشی، پژوهشی، مقالات، مصاحبه ها، کتابشناسی و غیره تعیین میگردد.
۱) تقویت مبانی تقریب مذاهب اسلامی، پوشش مقولههای تقریبی و وحدتآفرین، خنثیسازی مقولههای تفرقهانگیز و زمینهسازی تشکیل کیان واحد امت اسلامی؛
۲) معرفی چالشهای فرا روی جهان اسلام و امت اسلامی در زمینههای سیاسی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، دینی، امنیتی و نظامی و راههای مقابله با آنها؛
۳) معرفی و پوشش اخبار جنبشها، مؤسسات و شخصیتهای وحدتگرا؛
۴) معرفی و پوشش اخبار جنبشهای مقاومت و جریان مقاومت ضد استکباری، اشغالگری و صهیونیستی؛
۵) تبیین جایگاه محوری جمهوری اسلامی ایران و رهبری انقلاب اسلامی در جهان اسلام؛
۶) ارتقاء آگاهی امت اسلامی بویژه نخبگان دینی و علمی نسبت به توطئههای تفرقهانگیز؛
۷) انعکاس اخبار حوادث، فعالیتها و همایشهای تقریبی وحدتآفرین در ایران و سایر کشورها بویژه مرتبط با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛
۸) پوشش خبری تحولات از جمله پیشرفتهای همه جانبه مناطق اهل سنت ایران و پرداختن به مسأله اقلیتهای مذهبی اسلامی با رویکرد تنشزدایی و تقریب؛
۹) ترویج، تقویت، پوشش خبری و الگوسازی نهادهای مشترک بینالمسلمینی.
۱۰) ارتقای سطح آگاهی و تعمیق تفاهم پیروان مذاهب اسلامی بر اساس الگوی ائمه مذاهب اسلامی؛
۱۱) تحکیم رشتههای اخوت اسلامی بدون تمایز فرقهای، قومی و ملی؛
۱۲) رفع بدبینیها و شبهات پیروان مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر؛