وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
وحدت نجات دهنده جامعه و موجب کاستن تنش‌ها و اختلافات است
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۲۰:۴۳ 1018
ماموستا محمدی:

وحدت نجات دهنده جامعه و موجب کاستن تنش‌ها و اختلافات است

امام جمعه روانسر تأکید کرد: وحدت و دوری از تفرقه یک وظیفه شرعی، عامل اخوت و همدلی و یکی از نعمت های بزرگ الهی است. وحدت نجات دهنده جامعه است و موجب کاستن تنش ها، اختلافات و کینه ها می شود.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ، ماموستا سید محمد محمدی، امام جمعه روانسر، عصر چهارشنبه ۱۱ اسفندماه در وبینار «پیامبر اعظم (ص) محور وحدت» که به مناسبت مبعث رسول اکرم (ص) به همت معاونت امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه قرآن به وحدت بسیار توجه دارد و آن را برای مؤمنان ضروری دانسته است، گفت: وحدت همان صراط مستقیمی است که قرآن و سنت پیامبر (ص) مبین آن است و مخالفت با آن، مخالفت با سخن خداوند و کفر محسوب می شود.

وی افزود: بر اساس آیات قرآن، وحدت امت سبب مصونیت دین و نصرت الهی است و نعمتی است که هیچ چیز با آن برابری نمی کند.

ماموستا محمدی ادامه داد: حضرت محمد مصطفی (ص) نمونه یک انسان کامل است و نگاه ما به ایشان به عنوان یک الگوی ازلی هیچگاه تغییر نمی کند زیرا پیامبر رحمت للعالمین است؛ هیچ پیامبر و کتابی مانند پیامبر اسلام و قرآن کریم نبوده که تا این اندازه بر وحدت به عنوان رمز سعادت بشری تکیه داشته باشد. اما جامعه مسلمانان دچار تفرقه است و این سایه شوم متأسفانه بر جامعه اسلامی سایه افکنده است.

وی تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در اندیشه و علم و عمل با تعصبات قومی و نژادی مقابله کرده و همه را به وحدت و برادری و عزت و مودت فرا می خواندند.

امام جمعه روانسر با اشاره به اینکه هیچ دینی مانند اسلام به برادری و اخوت دعوت نکرده، اظهار کرد: دین اسلام به شدت از اختلاف و تفرقه بر حذر داشته است. وحدت و دوری از تفرقه یک وظیفه شرعی و عامل اخوت و همدلی و یکی از نعمت های بزرگ الهی است. وحدت نجات دهنده جامعه است و موجب کاستن تنش ها، اختلافات و کینه ها می شود. وحدت رمز موفقیت است.

وی به نتایج ایجاد تفرقه در جامعه پرداخت و گفت: تفرقه و دشمنی موجب سقوط در آتش است، همچنین خصومت و تفرقه از بین برنده عزت و مایه بی آبرویی و افتادن در دام شیطان است. تفرقه باعث سستی در آرمان ها می شود و اختلاف باعث انحراف از مسیر الهی و موجب خروج از دین می شود.

ماموستا محمدی تأکید کرد: امروز جهان اسلام برای بازگشت به اتحاد و اقتدار و وحدتی که پیامبر اکرم (ص) برای بنیان نهادن آن زحمات طاقت فرسا مبذول داشتند راهی جز حرکت در محور اسلام ندارد.

وی افزود: این اتحاد بدون فراهم کردن سازوکارهای لازم مصداق نمی یابد که این سازوکارها عبارتند از: توجه به نقاط مشترک، چنگ زدن به ریسمان الهی، مراجعه به سنت پیامبر(ص)، مراعات حقوق برادری، اصلاح ذات البین، جلوگیری از بحث های اختلاف برانگیز، سعی و تلاش در جهت تبلیغ و گسترش عدالت اجتماعی و کم کردن فاصله طبقاتی بین اقشار مختلف، تقویت فرهنگ و دانش عمومی برای جلوگیری از تعصبات خشک مذهبی، تعامل علمی با علما و فرهیختگان مذاهب مختلف، رفتار مسالمت آمیز با پیروان مذاهب، تبادل نصیحت و همیاری بر اساس نیکی و تقوا، کوشش برای اتحاد و نزدیکی با پیروان سایر مذاهب، پرداختن به مشکلات کلان امت اسلامی و اغماض و گذشت و آسان گیری در مسائل اختلافی.

امام جمعه روانسر با بیان اینکه مسلمانان باید معرفت خود را نسبت به اسلام، قرآن و پیامبر اکرم (ص) افزایش دهند، گفت: امروز درد تفرقه در دنیا یکی از دردهای بزرگ به شمار می رود. محور وحدت مسلمانان جهان می تواند مشترکات دینی به ویژه پیامبر اسلام (ص) باشد زیرا پیوندی عاطفی و معنوی را بین مسلمانان ایجاد می کند.

وی در پایان تأکید کرد: مسلمانان باید وحدت و یکپارچگی را سرلوحه زندگی خویش قرار داده و از پراکندگی بپرهیزند، اخوت و دوستی را نصب العین خود قرار دهند و از دشمنی ها و کینه توزی ها اجتناب کنند.

ارسال نظر