وب سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى

اهم اخبار تقریب مذاهب اسلامی

مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
سایت رسمی مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى
نگاهی تاریخ گذشته به تقریب با جامعه الازهر
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۱:۱۸ 515
یادداشت

نگاهی تاریخ گذشته به تقریب با جامعه الازهر

نگاه تاریخ مصرف گذشته به تقریب با جامعه الازهر

سیدعلی بطحائی

نگرش غالب و رایج عموم حوزویان نسبت به تقریب با الازهر، مقداری منسوخ شده است و خاطرات شیرین فتوای شیخ شلتوت مفتی الازهر و دستور او مبنی بر تشکیل دارالتقریب و عکس های یادگاری شیخ محمد فحام و احمد امین از حوزه علمیه هزارساله نجف و دستور آیت اللّه العظمی بروجردی(ره) مبنی ساخت مسجد اعظم قم در پاسخ به اعتراض شیخ ازهر که نماز خواندن در کنار مقابر جایز نیست، همواره خاطرات خوشایندی را از تقریب ازهری برای ما ساخته است.

♦️اما باید این نکته را هم مدنظر داشته باشیم که متاسفانه این نسخه از تقریب - تأکید می کنم که فقط این نسخه از تقریب و نه کل پرونده پربرگ و بار تقریب - تنها عمر سی ساله داشت و عوامل سیاسی و ضدفرهنگی این هوای تازه را، غبارآلود کرد واین چرخ پر خیروبرکت از حرکت ایستاد.

افول جمال عبدالناصر و شکست پان عربیسم و بعدها مواضع تفرقه گرایانه سادات و از سوی دیگر نزدیکی الازهر با سلفیه، دست در دست هم داد تا شیخ شاذگوی الازهر"محمدبیصار" با رویکردی سیاسی، فتوای عالمانه شیخ شلتوت را باطل اعلام کند و بعدها حتی قرضاوی نوسلفی نیز دراین فتوا تشکیک کرد و نشان داد که چقدر جهت گیری های سیاسی بر برخی اقدامات علمی و فرهنگی هیمنه دارد.

متاسفانه بعدها با فشارهای سیاسی یک سویه، دارالتقریب تعطیل و تمام احزاب شیعی منحل و کتابهای تقریبی شیعی در مصر ممنوع اعلام شد.

♦️البته باید اشاره شود که نگارنده هرگز قصد سیاه نمایی و کمرنگ کردن فریضه شریانی تقریب را ندارد و هدف از تنظیم این یادداشت کوتاه، تحریک ذهن مخاطبین فرهیخته به بازنگاهی عالمانه در روابط تقریبی با الازهرالشریف، مبتنی بر دیپلماسی مذهبی نخبگانی برای ایجاد همگرایی پایدار است که با وزش و چرخش سیاسیون به سهولت نمی لرزد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مسلمنا http://muslimna.ir/chalesh-ha/3162-2021-04-07-20-02-11.html

نظرات

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ مهدی

ای کاش الازهر امروز به آزادی اندیشه و روزهای طلایی گذشته بازگردد

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ شیخ ذاکر

از سایت مجمع جهانی تقریب انتظار داریم که درباره شرایط فعلی مراکز علمی جهان اسلام همچون الازهر و جامعه تونس و ... یادداشتها و مطالب بیشتر منتشر کند. و نشکرکم جمیعاً

ارسال نظر